Ariana Grande on sukupolvensa ainoa suuri popdiiva
Sweetener-maailmankiertueensa Helsinkiin tuonut Ariana Grande teki suomalaisyleisölle selväksi, miksi hän on tämän hetken suurin poptähti. Vaikeiden kokemuksien kautta kasvanut artisti on itsevarma esiintyjä, jonka laulutaito saa haukkomaan henkeä.
Kaikki artikkelissa käytetyt kuvat ovat Ariana Granden elokuisilta Lontoon-keikoilta, koska Helsingissä kuvaaminen oli medioilta kielletty. Kuvaaja: Kevin Mazur / Getty.
Ariana Grande ei suinkaan ole ainoa kansainvälistä supersuosiota nauttiva artisti, joka pysähtyy maailmankiertueellaan Suomessa: kesällä maailman suurin miespoppari Ed Sheeran valtasi Malmin lentokentän, vuonna 2016 jättimäistä menestystä nauttinut Justin Bieber tarjoili playback-voittoisen rutiinikeikan Hartwall Arenalla ja nähdäänpä tulevana vuonna pääkaupungissa myös legendaarinen Celine Dion.
Grandessa on kuitenkin jotain sellaista, minkä vuoksi tuntuu melkein epätodelliselta, että hän nousee hetkenä minä hyvänsä lavalle loppuunmyydyllä Hartwallilla.
Vain kuudessa vuodessa hän on kasvanut lapsille ja nuorille suunnatun Nickelodeon-kanavan näyttelijästä artistiksi, joka myy loppuun keikkapaikat ympäri maailmaa ja joka popin rajoja muovaavat biisit rikkovat ennätyksiä toisensa perään.
25-vuotias Grande on paitsi Grammyn voittanut popdiiva ja koko Instagramin toiseksi seuratuin henkilö, myös raskaista tragedioista selviytynyt esikuva.
Hän on kiistatta yksi tämän hetken kiinnostavimpia ja merkittävimpiä pop-artisteja.
Ja kun Granden Helsingin-keikka viimein alkaa, käy heti selväksi, miksi niin on.
Ensimmäisenä ilmoille kajahtava Raindrops (An Angel Cried) nojaa yksin ja ainoastaan Granden vahvaan ääneen, joka soi kovaa ja korkealta ilman säestystä. Tällä keikalla autotunelle tuskin tulee olemaan tarvetta.
Pian lattiasta aukeavasta luukusta lavalle nousee pöytä, jonka ääreen Ariana Grande tanssijoineen on asettunut kuuluisaa Viimeinen ehtoollinen -maalausta jäljitellen. Grande toivottaa Helsingin tervetulleeksi hänen Sweetener-maailmankiertueelleen God Is a Woman -sinkun tahtiin.
Tästä alkaa hittivyörytys, joka käy tiiviiseen tahtiin läpi biisejä artistin jokaiselta viideltä albumilta. Fokus on kuitenkin erityisesti hänen kahdessa uusimmassa albumissaan, Sweetenerissä ja Thank U, Nextissä.
Popdiiva, mutta feministisellä otteella
Siinä missä esimerkiksi Billie Eilish tai muutamaa vuotta aiemmin Lady Gaga uudistivat popmaailmaa esittelemällä musiikin kuluttajille omaehtoisen, paikoin jopa oudon naispopparin, tuo Ariana Grande soundillaan ja olemuksellaan mieleen erityisesti 90-luvulla suurta suosiota nauttineet, vahvaääniset popdiivat. Mariah Careyn, Whitney Houstonin, Celine Dionin.
Mielleyhtymät syntyvät erityisesti Granden ensimmäisten albumien r’n’b-soundista sekä hänen vaikuttavasta neljän oktaavin äänialastaan.
Myös Carey sekä jo edesmennyt Houston ovat tunnettuja taitavasta äänenkäytöstään, ja Grande on itsekin nimennyt ysärilegendat esikuvakseen.
Grande ei ulkonäkökommentointia siedä.
Olisi silti Granden taitojen, artistipersoonan ja saavutusten vähättelemistä nähdä hänet vain Careyn tai Houstonin seuraajana. Hän on toistuvasti osoittanut, ettei suostu sopeutumaan siihen muottiin, johon hänet musiikkityylinsä ja sukupuolensa vuoksi usein on haluttu niputtaa.
Vahvaäänisten popdiivojen rooli musiikkimaailmassa kun on usein ollut melko yksiulotteinen: suuria tunteita tulkitsevien laulujen lisäksi heidän odotetaan esiintyvän mediassa lähinnä omahyväisinä ja kiukuttelevina tähtinä sekä silmää miellyttävinä seksisymboleina.
Myös Grandesta on haluttu maalata vaikean ihmisen kuvaa. Esimerkiksi silloin, kun hänen on sanottu vaativan, että hänet kannettaisiin paikasta toiseen vältelläkseen kävelemistä.
Nuoren artistin seksikäs pukeutuminen on herättänyt huomiota vielä tärkeilevää käytöstäkin enemmän. Granden vaatevalintoja on sekä kritisoitu että kuolailtu, ja Granden kulloisiakin miesystäviä on onniteltu kuuman naisystävän nappaamisesta.
Grande ei ulkonäkökommentointia siedä.
Hän on huomauttanut niin kehujille kuin kritisoijillekin, ettei naista pitäisi koskaan leimata vain hänen ulkonäkönsä perusteella: seksikkyys ei tee naisesta kommentoitavaa objektia tai miehen omaisuutta. Se ei myöskään vaikuta hänen ammatilliseen osaamiseensa tai uskottavuuteensa.
Grandesta on menestyksensä ohella kasvanut paitsi äänekäs ihmisoikeuksien puolustaja myös feministinen idoli, joka ei pelkää sanoa medialle tai somekäyttäjille vastaan, mikäli hän kokee itseään tai itselleen tärkeitä aiheita käsiteltävän epäreilusti.
Lavalla Grande tekee seksuaalisuudellaan leikittelystä osan show’ta.
Break Up with Your Girlfriend, I’m Bored -biisillä hän tanssii läheisesti tuolilla istuvan miestanssijansa ympärillä ja päällä, Into Youn hän aloittaa laulaen sensuellisti selällään maaten ja Side to Siden aikana nähdään hyvin intensiivinen tanssikohtaus.
Silti homma pysyy koko ajan Granden hallinnassa: häntä saa kyllä ihailla, mutta hänen omilla ehdoillaan ja hänen omasta halustaan.
Grande vie lavalla pienissä mekoissaan ja polven yli nousevissa saappaissaan sipsuttelevan, lentosuukkoja heittelevän diivaprinsessan roolin niin äärimmilleen, että ei ole epäilystäkään siitä, etteikö hän tietäisi täysin mitä hän tekee.
Tragedia kasvatti supertähden
Menestys ei ole tullut Grandelle ilman menetyksiä.
Vuonna 2017 hänen Manchesterin-konsertissaan tehtiin tuhoisa terroristi-isku, joka vaati 23 ihmisen hengen. Syyskuussa 2018 hänen entinen miesystävänsä, räppäri Mac Miller, menehtyi huumeiden yliannostukseen. Pian sen jälkeen hänen pikakihlauksensa koomikko Pete Davidsonin kanssa purkautui.
Toistaan seuranneet tragediat olisivat voineet päättää artistin uran, kuten niin monien muiden ylistettyjen, mutta epäonnisten popdiivojen häntä ennen.
Kenellä muulla olisi ollut kanttia – tai edes mahdollisuutta – julkaista seuraava albumi vain kuusi kuukautta edellisen jälkeen?
Esimerkiksi Billie Holiday, Whitney Houston ja Amy Winehouse olivat kukin arvostettuja ja lahjakkaita laulajatähtiä, joiden ennenaikaiseksi kohtaloksi uran paineet, epäonnistuneet ihmissuhteet ja päihteet kävivät.
Grande kuitenkin onnistui kääntämään vaikeat kokemuksensa voitoksi.
Hän järjesti Manchesterin iskun uhreille hyväntekeväisyyskonsertin, jolla heille ja heidän perheilleen kerättiin yli 17 miljoona puntaa.
Sen jälkeen hän palasi musiikin pariin tunnetumpana kuin koskaan ennen.
Elokuussa 2018 julkaistiin Granden seuraava albumi Sweetener, jonka kappaleella No Tears Left to Cry Grande teki selväksi, että surut on nyt surtu.
Marraskuussa julkaistulla Thank U, Next -sinkulla hän puolestaan kiitti nimeltä eksiään siitä, kuinka heistä jokainen on auttanut häntä kasvamaan siksi naiseksi, joka hän on nyt. Biisi meni suoraan Billboardin listaykköseksi.
Kasvuun Granden tämän hetkinen suosio osaltaan epäilemättä perustuu: kaiken kokemansa myötä Grandesta on tullut kypsä, itsevarma ja kokeileva artisti, joka tekee itse omat sääntönsä. Hän myös tunnistaa, milloin riskin ottaminen kannattaa.
Kenellä muulla olisi ollut kanttia – tai edes mahdollisuutta – julkaista seuraava albumi vain kuusi kuukautta edellisen jälkeen, kuten Grande teki hip hop -mausteisen Thank U, Nextin kanssa?
Silti kaikkein suurin selitys Granden suosiolle on hänen laulunsa, jolle ei modernissa popmusiikissa löydy vertailukohtia.
Keikan ehdottomia kohokohtia ovatkin hetket, joina Grande keskittyy laulamaan täysillä uskomattomiin korkeuksiin venyvällä äänellään. Erityisesti ahdistuksesta kertova Breathin, suorastaan elämäniloinen erobiisi Break Free sekä tummanpuhuva Dangerous Woman tekevät vaikutuksen.
Vaikuttavasta musiikillisesta annistaan huolimatta keikka kärsii ajoittaisesta löysyydestä, kun kattoon noussut tunnelma pääsee latistumaan aina kun Grande poistuu lavalta vaihtamaan asua. Hän tekee sen viidesti.
Vaihdot kestävät turhan kauan, eivätkä niiden aikana taustascreenillä pyörivät videot onnistu pitämään tunnelmaa yllä.
Show’n aikana kuullaan vaikuttavat 25 kappaletta, mutta harvaa niistä esitetään kokonaan: valtaosa niistä soi perinteisesti rapkeikoille ominaiseen tyyliin ensimmäiseen tai toiseen kertosäkeeseen asti. Lopputuloksena show on monipuolinen, mutta vähän levoton.
Parhaimmillaan Granden keikka saa kuitenkin haukkomaan henkeään.
Artistin erityisyys tiivistyy vielä kerran viimeisenä esitettävässä Thank U, Nextissä. Vaikka hänen maailmankiertueensa on jatkunut jo useita kuukausia, esiintyminen on luontevaa ja vaivatonta, jopa iloista.
Hyväntuulisena laulava ja sateenkaarilippua heiluttaen tanssiva Grande on kenties oman ikäpolvensa lahjakkain poplaulaja, joka kaikesta kokemastaan huolimatta on päättänyt käyttää lahjansa hyvään.
Kun artisti biisin päättyessä juoksee korkeissa saappaissaan tanssijansa kiinni ja kävelee pois lavalta kädet heidän ympärillään, rinnassa tuntuu lämpimältä.
Ariana Grande on ehdottomasti jättimäinen popdiiva. Hän vain onnistuu riisumaan sanasta diiva kaiken negatiivisen pois.