Hyppää pääsisältöön

Vegetarisk gnocchi fotograferad i stekpanna




Vegetarisk gnocchi fotograferad i stekpanna
Strömsö

Gnocchit ruohosipulilla kera vihannesten – hyvä vaihtoehto pastalle kotimaisesta perunasta

Resepti on helppo, mutta kuitenkin melkoisen juhlava, tätä on kiva tarjota vaikka alkupalaksi vieraille tai sitten juhlavanpana arkiruokana perheelle.

Olen itse harrastaja ruokabloggari, joka kokeilee mielellään aina uutta.

Sari Pylsy

Blogista pääset katsomaan muita Sarin maukkaita ruokaohjeita.

Gnocchien ainekset

  • 2-3 jauhoista perunaa (noin 400g)
  • 1 dl venhäjauhoja (käytä tattarijauhoja gluteenittomaan versioon)
  • 1 kananmuna
  • 3 rkl ruohosipulia
  • suolaa, pippuria
  • vettä keittämiseen

Tee näin

  1. Pese ja keitä perunat kypsiksi. Kuori heti, kun kädet antavat periksi. Soseuta nuijalla.
  2. Lisää 1 kananmuna, 3 rkl ruohosipulia ja 4 rkl vehnäjauhoja (tai tattarijauhoja) sekä ripaus suolaa ja pippuria. Lisää jauhoja tarpeen mukaan.
  3. Leivo taikina pötköksi ja jaa 24 osaan. Purista nyrkissä pitkulaiseksi.
  4. Laita 2-3 litran kattilaan puoleen väliin vettä ja anna kiehua.
  5. Lisää puolet gnoccheista kiehuvaan veteen ja nosta reikäkauhalla lautaselle, kun ne nousevat pintaan. Toista sama lopuille gnoccheille. Jätä odottamaan lautaselle.

Huom! Älä heitä keitinlientä pois!

Gnocchien lisukkeet

Mukauta lisukkeet vuodenajan mukaan: sieniä, parsakaalia, maa-artisokkaa + tomaattia sekä sopivia yrttejä, kuten salviaa.

Parsapaistoksen ainekset

  • iso nippu parsaa
  • voita
  • timjamia
  • ½ sitruunan kuorta ja mehu
  • 1 dl parmesan juustoraastetta
  • kauhallinen gnocchien keitinlientä

Tee näin

  1. Kun perunat kiehuvat, esikäsittele parsat. Leikkaa kova pää pois ja siivuta parsat noin ½ sentin viipaleiksi. Jätä kuitenkin kukintopäähän reilu pätkä (noin 8 cm), mitä et siivuta. Halkaise kukintopään parsapätkät.
  2. Laita reilu nokare voita pannulle ja lisää muutamia timjamin oksia, anna voisulan maustua, ota timjamit sitten pois pannulta ja lisää leikatut parsat. Kääntele niitä hetki ja lisää seuraavaksi pannulle kauhallinen gnocchien keitinlientä, anna kiehua kasaan muutaman minuutin.
  3. Ota parsat pois pannulta ja laita pannu takaisin liedelle. Lisää voita ja paista nyt pinnat gnoccheille.
  4. Kaada parsat takaisin samaan pannuun, sekoita. Raasta sitruunan kuorta ja purista mehu paistokseen. Lisää parmesan juustoraaste ja muutamia timjamin oksia/lehtiä.

Laita koko pannu tarjolle tai jaa annoksiksi (riittää 2-4:lle).

Oliko tämä mielestäsi hyvä vegeresepti? Anna arviosi tai katso mitä muut olivat mieltä: