Hyppää pääsisältöön

Egmontia vereslihalla

Melodraama koki 1700- ja 1800-lukujen taitteessa yhden kukoistuskausistaan – jopa niin, että säveltäjät kirjoittivat teoksia kokonaiselle isolle sinfoniaorkesterille ja lausujalle tai näyttelijöille. Helsingin barokkiorkesteri herättää tuota traditiota levyllään Ludwig van Beethovenin Egmont-näyttämömusiikista. Vaikka Goethen alkuperäinen tragedia on ihan täysverinen näytelmä – jälkikäteen, vuonna 1821 Friedrich Mosengeilin kirjoittama ”deklamoitu kertomus Beethovenin Egmont-musiikkiin” tuo Goethen tarinan käänteet ja Beethovenin harvemmin kokonaisuudessaan kuultavan Egmont-musiikin onnistuneesti yhteen.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Musiikkitalolla viime vuodenvaihteen live-konserteista taltioitu Egmont-musiikki hyötyy teatterillisesta tulkinnastaan, jossa suuri rooli on kertojalla, Robert Hunger-Bühlerillä, sekä nuoren Clärchenin aariat lapsekkaan viattomasti tulkitsevalla sopraano Elisabeth Breuerilla. Aapo Häkkisen johtama Helsingin barokkiorkesteri ottaa kiinni tarinan käänteistä ja Beethovenille niin rakkaasta vapaudenaatteesta.

HeBon Egmont-levy löytää jälleen yhden tavan lähestyä tätä muuten niin tuttua musiikkia: Beethovenin alkusoitto Egmont-näytelmään on yksi säveltäjänsä esitetyimpiä konserttiteoksia, joka vaikutti myös suuresti 1800-luvun sinfonisen fantasian ideaaliin. Kun se tuodaan näin uudelleen kosketuksiin alkuperänsä, Goethen tekstin kanssa – ja kun muistetaan sen sävelletyn Napoleonin miehittämässä Wienissä – se soi uudelleenheränneessä hengessä. Kuin vereslihalla soivan HeBon ja fortepianon takaa johtavan Häkkisen tulkinnat samaten vakuuttavat jälleen siitä, kuinka tärkeää on kuulla tätä modernien sinfoniaorkesterien kantaohjelmistoa vanhoilla ja vanhanmallisilla soittimilla. Sävellyksen vallankumouksellinen sointi ei tästä ainakaan vähene.

Ludwig van Egmont: musiikki Goethen tragediaan Egmont, op. 84. Elisabeth Breuer, sopraano, Robert Hunger-Bühler, lausuja, ja Helsingin barokkiorkesteri, joht. Aapo Häkkinen. Ondine. (ODE 1331-2)

Kuuntele Uudet levyt 8.10.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.