Hyppää pääsisältöön

Egmontia vereslihalla

Melodraama koki 1700- ja 1800-lukujen taitteessa yhden kukoistuskausistaan – jopa niin, että säveltäjät kirjoittivat teoksia kokonaiselle isolle sinfoniaorkesterille ja lausujalle tai näyttelijöille. Helsingin barokkiorkesteri herättää tuota traditiota levyllään Ludwig van Beethovenin Egmont-näyttämömusiikista. Vaikka Goethen alkuperäinen tragedia on ihan täysverinen näytelmä – jälkikäteen, vuonna 1821 Friedrich Mosengeilin kirjoittama ”deklamoitu kertomus Beethovenin Egmont-musiikkiin” tuo Goethen tarinan käänteet ja Beethovenin harvemmin kokonaisuudessaan kuultavan Egmont-musiikin onnistuneesti yhteen.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Musiikkitalolla viime vuodenvaihteen live-konserteista taltioitu Egmont-musiikki hyötyy teatterillisesta tulkinnastaan, jossa suuri rooli on kertojalla, Robert Hunger-Bühlerillä, sekä nuoren Clärchenin aariat lapsekkaan viattomasti tulkitsevalla sopraano Elisabeth Breuerilla. Aapo Häkkisen johtama Helsingin barokkiorkesteri ottaa kiinni tarinan käänteistä ja Beethovenille niin rakkaasta vapaudenaatteesta.

HeBon Egmont-levy löytää jälleen yhden tavan lähestyä tätä muuten niin tuttua musiikkia: Beethovenin alkusoitto Egmont-näytelmään on yksi säveltäjänsä esitetyimpiä konserttiteoksia, joka vaikutti myös suuresti 1800-luvun sinfonisen fantasian ideaaliin. Kun se tuodaan näin uudelleen kosketuksiin alkuperänsä, Goethen tekstin kanssa – ja kun muistetaan sen sävelletyn Napoleonin miehittämässä Wienissä – se soi uudelleenheränneessä hengessä. Kuin vereslihalla soivan HeBon ja fortepianon takaa johtavan Häkkisen tulkinnat samaten vakuuttavat jälleen siitä, kuinka tärkeää on kuulla tätä modernien sinfoniaorkesterien kantaohjelmistoa vanhoilla ja vanhanmallisilla soittimilla. Sävellyksen vallankumouksellinen sointi ei tästä ainakaan vähene.

Ludwig van Egmont: musiikki Goethen tragediaan Egmont, op. 84. Elisabeth Breuer, sopraano, Robert Hunger-Bühler, lausuja, ja Helsingin barokkiorkesteri, joht. Aapo Häkkinen. Ondine. (ODE 1331-2)

Kuuntele Uudet levyt 8.10.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.

  • Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Bartókin synteesi-hitit soivat nautittavasti

    Kapellimestari Susanna Mälkki ja Helsingin kaupunginorkesterin edellisellä julkaisulla Béla Bartókin pianokonserton kytkynä soi pirteästi Ravel ja aikamme musiikki. Nyt ollaan liikkeellä taas täys-Bartók-paketilla. Bartók-matkailu on muutamalla aiemmalla julkaisulla keskittynyt säveltäjän varhaistuotantoon.

  • Aili Järvelä ja Sointi Jazz Orchestra - hyvän mielen sointeja raikkaalla otteella

    Aili Järvelän hyvän mielen sointeja

    Aili Järvelä (s. 1985) on tullut tutuksi laulajana, lauluntekijänä, säveltäjänä, sovittajana, viulistina, tuottajana, Järvelän pelimannina sekä freelance-muusikkona useista eri yhtyeistä ja yhteyksistä. Sointi Jazz Orchestra on vuonna 2013 toimintansa aloittanut nuorista ammattimuusikoista koostuva yhtye, jonka taiteellisena johtajana toimii yhtyeen perustanut Rasmus Soini.