Hyppää pääsisältöön

Lada-Jussi, 43, on hamstrannut takapihalleen valtavan kokoelman neuvostoautoja – onko ladaismi huumoria vai ideologiaa?

Jussi Kulonen autossa
Jussi “Lada-Jussi” Kulonen on päivisin verovirkailija, iltaisin Suomen johtava Lada-asiantuntija. Jussi Kulonen autossa autot

Jussi Kulosen takapihalla 29 itäautoa kasvaa heinää ja varastossa pölyttyy pieni Stalin-patsas. Onko Kummeli-sketsistä alkunsa saanut Ladojen keräily pelkkää huumoria – vai onko Lada aate?

Lonkeronharmaana lokakuun iltapäivänä janakkalalainen peltomaisema huokaa pysähtyneisyyttä. Heinikossa ruostuu hiljalleen 29 itäblokissa valmistettua autona, kaikki tasa-arvoisesti ojanpohjalla.

Monet ovat niin syvällä kasvillisuudessa, ettei merkkiä tahdo erottaa. Tuskin näitä menneen maailman merkkejä moni tunnistaisikaan: FSO Polonez, Wartburg, Moskvitš ja sotakuormurit UAZ, ZIL ja GAZ.

Eniten riveissä on Ladoja. Olen saapunut Jussi "Lada-Jussi" Kulosen valtakuntaan, jossa ei lännessä valmistetuilla autoilla ole pysäköintilupaa.

– Tämä on suomalaisen autoilun historiaa ja teknistä osaamista. Mikään vitsi tämä ei ole, Jussi esittelee kokoelmaansa ylpeänä.

Jussi on haalinut autoja sieltä täältä, useimmat niistä ovat tienposkeen hyytyneitä. Kaikkia pihamaan tila ei miellytä. Kesällä Jussi joutui harventamaan kokoelmaa, koska Janakkalan ympäristötarkastajat pitivät näkyä kammotuksena. Kymmenen autoa sai lähteä. Ladoille kuitenkin löytyy Suomessa ostajia.

Jussi tulee Lada-perheestä. Hän katseli maailmaa Ladan liukkaalta takapenkiltä jo pikkupoikana matkalla mummolaan. Myöhemmin Jussin vanhemmilla ja kaikilla sisaruksilla oli omat Ladansa. Mutta pelkällä nostalgialla Jussin harrastus ei hyrrää. Hän kertoo, että ihmisten halveksunta on bensaa Lada-harrastajan tankkiin.

– Kipinä lähti siitä erilaisuudesta. Haluan, että mulla on tällainen karu harrastus, jolle ihmiset nauraa, Jussi myhäilee.

Ladoja heinän seassa
1970- ja 1980-lukujen vaihteessa Lada oli Suomen myydyin auto. Ladoja heinän seassa autot

Ensimmäiset Ladojen kokoontumisajot nähtiin vuonna 1995 Kummelin sketsissä, jossa kaksi karvahattuista ukkoa värjöttelee järven jäällä Ladojensa kanssa odotellen muita harrastajia, joita ei koskaan näy.

Mutta kahden vuoden päästä Ladojen kokoontumisajosta tulikin totta. Lada-kerho perustettiin 1997 ja Lada-Jussi on yksi kerhon perustajajäsenistä.

Kaksi Ladaa järven jäällä.
Lada-Kerho sai alkunsa Kummelin sketsistä vuodelta 1995. Kaksi Ladaa järven jäällä. Kummeli

Tää homma syö kyllä miestä rotan lailla.― Kummeli: Ladojen Kokoontumisajo

Kaksi Ladaa järven jäällä.
Kaksi Ladaa järven jäällä. Kummeli

1990-luvun puolivälissä Suomi kömpi lamasta kohti länttä ja Eurooppaa. Ladojen myyntiä oltiin jopa kieltämässä EU:ssa. Jussi muistelee, että vihattujen Ladojen fanikerho oli kieli poskessa annettu protestiääni ajan henkeä vastaan.

Nykyisin Lada-kerho kukoistaa ja tapaamisia on ympäri vuoden. Neuvostorekvisiittaa, miliisiuniformuja ja karvahattuja raahataan mukana, mutta kerho on poliittisesti sitoutumaton.

– Lada-tapaamisissa nuorin polvi on syntynyt vasta Neuvostoliiton romahtamisen jälkeen. Eivät he tiedä, mikä se edes oli.

Ladoja heinän seassa
Neuvostoliitto romahti syksyllä 1991, mutta Ladoja valmistetaan yhä Venäjällä. Ladoja heinän seassa autot

Aikanaan itäauton ostaminen oli monelle poliittinen valinta. Vuonna 1974 autoharrastajien Tuulilasi-lehti selvitti, millä autoilla kansanedustajat ajoivat. Tulos oli selvä: kaikki sosialistisen SKDL:n jäsenet ajoivat itäautoilla. Ladalla ajoivat myös sosiaalidemokraatit. Oikeistopuolueiden edustajista kukaan ei ajanut itäautolla.

Lada on aina ollut halpa auto ja duunarien suosiossa, mutta nykypäivän harrastajat ovat Lada-Jussin mukaan sekalaisempi joukko. Itse hän on verovirkailija.

Jussi Kulonen ja Jussi Nygren katselevat Kulosen autokokoelmaa
Lada on venäjää ja tarkoittaa rakastettua. Jussi Kulonen ja Jussi Nygren katselevat Kulosen autokokoelmaa autot

Saan kunnian koeajaa kokoelman helmeä, autopiireissä himoittua Lada Nivaa, joka on eräänlainen itäautojen Rambo - ellei Rambo olisi ollut kommunisteja jahtaava viidakkosissi USA:sta.

Jussi näyttää tietä UAZ-sotakuormurilla, jossa ei ole jarruja. Omenapuiden välistä ja ojien poikki menee Lada-Jussin oma Janakkalan erikoiskoe, jota rymistellään vain sosialistisilla ajoneuvoilla.

Kaarteisiin mennään täysillä. Hän ei ole turhan tarkka kokoelman esineistä. Kyllä Ladan saa aina korjattua.

Lada Niva etenee heinikössä.
Lada Niva on sosialistinen neliveto. Lada Niva etenee heinikössä. autot,Lada Niva

Lada Niva etenee heinikössä.
Lada on rakennettu kulkemaan routaisia polkuja. Lada Niva etenee heinikössä. autot,Lada Niva

Jussin silmissä on kiilto, kun hän puhuu eri mallien nupeista, vivuista ja ritilöistä. Hän puhuu sujuvaa ladaa, enkä ymmärrä puoliakaan.

– Peilit ja mittaristo ovat erilaisia tässä mallissa. Takavalojen kehykset ovat kromatut, kun uudemmissa ne ovat mustat, Kulonen kuvailee

Hämärässä pihavarastossa varaosaluetteloiden pinot kohoavat lattiasta kattoon. Jussin mukaan ne ovat hyvää iltalukemista. Kaiken keskellä pönöttää pieni Stalinin patsas.

Mutta rajansa Lada-Jussillakin. Jussi tuomitsee liian pitkälle menevän neuvostonostalgian, joka nyky-Venäjällä nostaa päätään.

– Onhan se aika hurjaa, jos jotain Stalinin aikoja aletaan fanittaa.

Jussi Kulonen ja Jussi Nygren katselevat Kulosen autokokoelmaa
Lada-Jussin takapihalla voi tutustua sosialistisen teollisuustuotannon erityispiirteisiin. Jussi Kulonen ja Jussi Nygren katselevat Kulosen autokokoelmaa autot

Ladoja heinän seassa
Ladoja heinän seassa autot

Jussin tavoite ei ole niinkään kunnostaa autoja, vaan rakentaa vuosimalleista tarkkaa arkistoa.

Jos osaa katsoa, aukeaa tältä takapihalta näkymä siihen historialliseen poikkeustilaan, joka synnytti nämä koneet. Autot ovat läpileikkaus sosialististisesta suunnitelmataloudesta.

Neuvostoliitossa talous suunniteltiin viiden vuoden välein – mitä tuotetaan, kuinka paljon ja missä. Automallien kehitys on hidasta, mutta viiden vuoden välein tapahtuu nytkähdyksiä eteenpäin.

Suunnitelmataloudessa oli Jussin mukaan puolensa. Järjestelmä oli rationaalinen. Varaosat yhteensopivat mallien välillä, jonka vuoksi autoja on helppo korjata.

– Mä tykkään järjestelmällisyydestä. Arvostan sellaista toimintaa kaikilla elämän osa-aluella, Jussi kehuu suunnitelmataloutta.

Toisaalta, autot ovat varustelultaan aika karuja. Kuluttajien toiveet eivät ohjanneet näiden koneiden kehitystä. Neuvostoliitossa autoja ajoivat kansalaiset, eivät kuluttajat. Kansalaisten etua edistettiin pikemminkin keskittymällä avaruustekniikkaan ja tankkeihin. Ne olivat Neuvostoliiton teollisuuden vahvuuksia.

Itäautoja pellossa
Itäautoja pellossa autot

Uusia innovaatioita suunnitelmataloudessa syntyi kankeasti. Järjestelmä jäi kauas marxilais-leniniläisestä fantasiasta, jossa tiede ja tekniikka tuovat hyvinvointia kansalaisille.

Neuvostoliitto omaksui varhain lännestä kopiomisen kaikilla tekniikan osa-alueilla. Lada perustuu italialaiseen Fiat 124 -malliin. Lähes kaikki itäautot ovat kopioita läntisestä automuotoilusta.

Lada-Jussin takapihalla on autoja myös Puolasta ja Itä-Saksasta. Neuvostoliitto määräsi, millaisia autoja kukin satelliittivaltio itäblokissa sai valmistaa. Tekniikassa etuajo-oikeus oli aina Neuvostoliitolla. Esimerkiksi Itä-Saksassa valmistettiin kaksitahtisia Wartburg-autoja aina Muurin murtumiseen asti, vaikka Ladassa käytettiin alusta alkaen nelitahtitekniikkaa. Neuvostoliitto halusi suojella sille tärkeää vientituotetta.

Ladan etupuskuri
Ladan etupuskuri autot
Ladassa yhdistyy etelän lämmin temperamentti ja avaruustekniikan taitajien kylmä järki.― Lada-mainos 1970-luvulta

Neuvostoliitto nähdään nykyisin laajalti epäonnistuneena yhteiskuntakokeiluna, mutta Jussi näkee asian toisin. Hän arvostaa järjestelmän rationaalisuutta ja pitkäjänteisiä suunnitelmia.

– Haluan olla eri mieltä. Haluan lukea asiat eri tavalla kuin valtavirta.

Jussin mielestä Suomen ja Neuvostoliiton rinnakkaiselon vuodet 1970-luvulla olivat hyviä aikoja. Vienti veti itään ja YYA-sopimus loi Suomelle työpaikkoja. Hän haluaa muistuttaa, että lama alkoi vasta, kun Neuvostoliitto romahti.

Lada pusikossa
Lada pusikossa autot

Vaikka Lada-harrastus alkoi vitsistä, Lada-Jussille ladismi on muutakin. Jussia viehättävät ideaalit – toteutuneet ja toteutumattomat.

Ladojen maailma on Jussille nostalginen vaihtoehtotodellisuus. Se on muistutus toisesta tavasta järjestää maailma ja yhteiskunta.

Takapihan kokoelma on edelleen hiljainen, ruostuva protesti maailman menolle.

Jussi Kulonen ja Jussi Nygren kättelevät ison Lada-valomainoksen edessä.
“Lada-Jussi” Kulonen ja Laika, Lada, Marx ja mä -sarjan juontaja Jussi Nygren. Jussi Kulonen ja Jussi Nygren kättelevät ison Lada-valomainoksen edessä. autot

Katso Laika, Lada, Marx ja mä: Sosialistisen auton ei tarvitse ohittaa
TV1:llä tiistaina 8.10.2019 klo 20.00 ja Areenassa

Lada-Jussi vierailee itäautojen muotoilun historiaa tutkineen Juha Järvisen kanssa Yle Puheen aamussa tiistaina 8.10.2019.