Hyppää pääsisältöön

Pianosoinnin helmeilyä ja hengästyttävää klaviatuurinkäsittelyä

Sinfonia Lahti on saanut uudelle konserttolevylleen maailmanluokan kyvyn. Haochen Zhang, Van Cliburn -voittaja vuodelta 2009, on häikäisevä pianisti, jonka kynsissä levylle ensimmäiseksi otettu Sergei Prokofjevin Toinen konsertto tekee lähtemättömän vaikutuksen. Jokseenkin tavanomaisempi tulkinta Pjotr Tshaikovskin suositusta b-mollikonsertosta verottaa kokonaiskuvaa, samoin kuin lahtelaisten soitto, joka voisi olla täyteläisempääkin.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Vertailua tässä ohjelmassa niinikään arvioituunKantorowien ja tapiolalaisten levyyn ei voi oikein välttääkään. Ensinnäkin Lahden Sibelius-talossa tehdyssä äänityksessä on kyllä syvyyttä ja soinnin rikkautta sekä läsnäoloa, joita oikeastaan kaikkia hieman puuttuu Tapiola-salissa tehdystä äänityksestä; siinä kuuluu Tapiola-salille ominainen sointi, jossa etenkin puhaltimet tuntuvat soivan kuin ohuen harson takaa – tai hieman kuin viereisessä salissa. Lahtelaisten Sibelius-talon konserttisalin upea sointi välittyy siis myös äänityksessä. Toisaalta Sinfonia Lahti ei ole yhtä yhtenäinen ja tasaisen laadukas yhtye kuin Tapiola Sinfonietta eivätkä sen muusikot eivät ole kaikki samalla tavoin yhtä suvereeneja, minkä voi kuulla myös tällä levyllä.

Nuo maalliset murheet jäävät silti toisarvoiseksi Haochen Zhangin häikäisevän soiton rinnalla. Irtonaista, hallitun tarkkaa ja silti fantastisen voimakkaasti elettyä Prokofjeviä on ilo kuunnella: Zhang tulkitsee mekaanisen sijaan ilmeikkäästi Prokofjevin Toisen konserton monikerroksista pianosatsia. Dima Slobodenioukin johtama Sinfonia Lahti pysyy vauhdikkaissa paikoissakin hyvin mukana ja tuo oman mausteensa Prokofjevin vuoden 1913 futuristisiin elkeisiin ja tunnelmiin.

Levyn toinen konsertto eli Tshaikovskin Ensimmäinen kärsii Prokofjeviä enemmän paikoin nuhaisesta orkesterista; Haochen Zhangin soitto on edelleen yhtä irtonaisen hallittua ja virtuoottista, mutta tämä Tshaikovskin romanttinen draama kaipaisi solistilta enemmän kokonaiskuvan jäädessä turhan kiltiksi erityisesti konserton ensiosassa. Tälläkin kertaa tarjolla on pianosoinnin helmeilyä ja hengästyttävää klaviatuurinkäsittelyä, joista Tshaikovskin b-mollipianokonserton toinen ja kolmas osa toki kovasti hyötyvät.

Sergei Prokofjev: Pianokonsertto nro 2 g-molli. Pjotr Tshaikovski: Pianokonsertto nro 1 b-molli. Haochen Zhang, piano, ja Sinfonia Lahti, joht. Dima Slobodeniouk. Bis. (BIS-2381)

Kuuntele Uudet levyt 8.10.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Taiteilijapari Sakari Oramon ja Anu Komsin elämysten ilta Berliinin filharmoniassa

    Suomalaistaiteilijat Berliinissä marraskuussa 2019.

    Berliini on elämysten kaupunki, huokasi Anja Lankinen onnellisena kaupungin kuulussa filharmonia-konserttisalissa 28. marraskuuta. Anja istui kuulijoiden joukossa, kun suomalainen taiteilijapari, kapellimestari Sakari Oramo ja sopraano Anu Komsi esiintyivät yhdessä Deutsches Symphonie Orchester Berlinin kanssa ja ohjelmassa oli mm. Magnus Lindbergin Accused.

  • Tölöläbin ja Elifantreen kiireetöntä kuulostelua

    Tölölabin ja Elifantreen kiireetöntä kuulostelua

    Jälkiminimalismi loi sillan muun muassa taidemusiikin ja popin välille avaten uusia sointimaailmoja, mahdollisuuksia ja suuntaviivoja. Tätä äänistöä tuotetaan kiinnostavaan tapaan etenkin Yhdysvalloissa, jossa kuilu ns. taide- ja populaarimusiikin välillä ei ole repeytynyt niin ammottavaksi kuin Euroopassa.