Hyppää pääsisältöön

Pianosoinnin helmeilyä ja hengästyttävää klaviatuurinkäsittelyä

Sinfonia Lahti on saanut uudelle konserttolevylleen maailmanluokan kyvyn. Haochen Zhang, Van Cliburn -voittaja vuodelta 2009, on häikäisevä pianisti, jonka kynsissä levylle ensimmäiseksi otettu Sergei Prokofjevin Toinen konsertto tekee lähtemättömän vaikutuksen. Jokseenkin tavanomaisempi tulkinta Pjotr Tshaikovskin suositusta b-mollikonsertosta verottaa kokonaiskuvaa, samoin kuin lahtelaisten soitto, joka voisi olla täyteläisempääkin.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Vertailua tässä ohjelmassa niinikään arvioituunKantorowien ja tapiolalaisten levyyn ei voi oikein välttääkään. Ensinnäkin Lahden Sibelius-talossa tehdyssä äänityksessä on kyllä syvyyttä ja soinnin rikkautta sekä läsnäoloa, joita oikeastaan kaikkia hieman puuttuu Tapiola-salissa tehdystä äänityksestä; siinä kuuluu Tapiola-salille ominainen sointi, jossa etenkin puhaltimet tuntuvat soivan kuin ohuen harson takaa – tai hieman kuin viereisessä salissa. Lahtelaisten Sibelius-talon konserttisalin upea sointi välittyy siis myös äänityksessä. Toisaalta Sinfonia Lahti ei ole yhtä yhtenäinen ja tasaisen laadukas yhtye kuin Tapiola Sinfonietta eivätkä sen muusikot eivät ole kaikki samalla tavoin yhtä suvereeneja, minkä voi kuulla myös tällä levyllä.

Nuo maalliset murheet jäävät silti toisarvoiseksi Haochen Zhangin häikäisevän soiton rinnalla. Irtonaista, hallitun tarkkaa ja silti fantastisen voimakkaasti elettyä Prokofjeviä on ilo kuunnella: Zhang tulkitsee mekaanisen sijaan ilmeikkäästi Prokofjevin Toisen konserton monikerroksista pianosatsia. Dima Slobodenioukin johtama Sinfonia Lahti pysyy vauhdikkaissa paikoissakin hyvin mukana ja tuo oman mausteensa Prokofjevin vuoden 1913 futuristisiin elkeisiin ja tunnelmiin.

Levyn toinen konsertto eli Tshaikovskin Ensimmäinen kärsii Prokofjeviä enemmän paikoin nuhaisesta orkesterista; Haochen Zhangin soitto on edelleen yhtä irtonaisen hallittua ja virtuoottista, mutta tämä Tshaikovskin romanttinen draama kaipaisi solistilta enemmän kokonaiskuvan jäädessä turhan kiltiksi erityisesti konserton ensiosassa. Tälläkin kertaa tarjolla on pianosoinnin helmeilyä ja hengästyttävää klaviatuurinkäsittelyä, joista Tshaikovskin b-mollipianokonserton toinen ja kolmas osa toki kovasti hyötyvät.

Sergei Prokofjev: Pianokonsertto nro 2 g-molli. Pjotr Tshaikovski: Pianokonsertto nro 1 b-molli. Haochen Zhang, piano, ja Sinfonia Lahti, joht. Dima Slobodeniouk. Bis. (BIS-2381)

Kuuntele Uudet levyt 8.10.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.