Hyppää pääsisältöön

Aakkostettu ja numeroitu, satumainen Peter Greenaway

Peter Greenaway makaa ruoholla, perhonen kasvojen yllä. Kuva dokumenttielokuvasta The Greenaway Alphabet.
Peter Greenaway ja perhonen Peter Greenaway makaa ruoholla, perhonen kasvojen yllä. Kuva dokumenttielokuvasta The Greenaway Alphabet. Peter Greenaway,elokuvaohjaajat,Teemalauantai,Peter Greenawayn aakkoset

Järjettömien asioiden luetteloija, avantgardisti, elokuvaohjaaja ja provokaattori Peter Greenaway on nyt itse luokiteltavana.
Teemalauantai 12.10.2019 klo 21.40 alkaen

Peter Greenaway laatii 16-vuotiaalle tyttärelleen Zoëlle , joka tosin tässä on "Pip", aakkosten mukaan jäsennettyä kuvaa omasta elämästään. Greenawayn puolison Saskia Boddeken ohjaamassa dokumentissa poimitaan Greenawayn mitä erilaisimpia mielenkiinnon kohteita kuin perhosia haaviin ja pannaan niitä aakkosjärjestykseen, mikä sopii mainiosti Greenawayn ensyklopedistiseen ajattelutapaan. Ja tietenkin katsotaan taidetta ja puhutaan siitä.

Intiimeissä keskusteluissa nuoren tyttärensä kanssa Greenaway paljastaa sisimpänsä.

Peter ja Zoë Greenaway
Peter ja Zoë/Pip Peter ja Zoë Greenaway Peter Greenaway,Teemalauantai,Peter Greenawayn aakkoset

Kaikki alkaa A:sta. A niin kuin Amsterdam – tai kuten Zoë/Pip isälleen huomauttaa, se voisi yhtä hyvin olla A niin kuin autismi. Tämän Greenaway hyväksyykin ja sanoo kantavansa merkkiä ylpeänä.

Taideteosten, ornitologisten museoesineiden ja universumin äärellä isä ja tytär käyvät läpi aiheita rakkaudesta kuolemaan.

Zoë ja Peter Greenaway katsomassa maalausta
Zoë ja Peter Greenaway katsomassa maalausta Peter Greenaway,Teemalauantai,Peter Greenawayn aakkoset
Peter ja Zoë Greenaway ornitologisen kokoelman äärellä
Peter ja Zoë Greenaway ornitologisen kokoelman äärellä Peter Greenaway,Teemalauantai,Peter Greenawayn aakkoset

Vaikka keskustelut ovat älyllisen leikkisiä, niissä ei vältellä kipeitäkään aiheita. Greenaway muun muassa kertoo, ettei hän ole tavannut kahta muuta lastaan vuosiin eikä tunne mitään erityistä tarvetta tehdä niin, korkeintaan uteliaisuutta.

Intiimitkään aiheet eivät muuta Greenawayn tapaa olla koko ajan asioista tietyn etäisyyden päässä. Elokuvan loppupuolella murtunut, kyynelehtivä Zoë/Pip jo anelee isältään, eikö tämä voisi lakata kommentoimasta kaikkea.

Spontaanit kysymykset tunkeutuvat yhtä kaikki syvälle Greenawayn persoonaan. Niiden avulla Saskia Boddeke on pystynyt tekemään yllättävän läheisen ja inhimillisen muotokuvan Peter Greenawaysta, ei vain taiteilijana vaan myös ísänä.

Illan elokuva istuu täydellisesti yhteen dokumentin aakkosrakenteen kanssa. Kohtalokkaat numerot eli Drowning by Numbers on valmistunut vuonna 1988, siis niinä huiman menestyksen vuosina, joina Greenawayn elokuvat olivat taide-elokuvayleisön vahvinta perusravintoa.

Kolme naista, joilla on kaikilla sama nimi Cissie Colpitts (Joan Plowright, Juliet Stevenson ja Joely Richardson), hukuttavat aviomiehensä. Kuolemansyyntutkija Madgett (Bernard Hill) auttaa heitä tapahtumien peittelyssä. Siinäpä lyhyesti tapahtumien kuvaus, joka ei kerro kovinkaan paljon itse elokuvasta.

Cissie Colpitts (Joan Plowright) on juuri hukuttanut petollisen aviomiehensä kylpyammeeseen elokuvassa Kohtalokkaat numerot
Cissie Colpitts (Joan Plowright) on juuri hukuttanut aviomiehensä kylpyammeeseen. Cissie Colpitts (Joan Plowright) on juuri hukuttanut petollisen aviomiehensä kylpyammeeseen elokuvassa Kohtalokkaat numerot Drowning by Numbers,Teemalauantai,teeman elokuvat

Kerronnallisen juonirakenteen sijaan Greenaway strukturoi elokuvan omalla tavallaan: numeroilla, itse keksimiensä leikkien ja pelien säännöillä, ihmisten ja asioiden nimillä, alkusoinnuilla, kaiken kaikkiaan lukemattomilla viittauksilla todellisiin ja kuvitteellisiin tapoihin luokitella, jäsentää, jakaa ja diagnosoida maailmaa ja sen sisältämää roinaa.

Smut (Jason Edwards) makaa sängyssään ja katselee korttitaloa elokuvassa Kohtalokkaat numerot
Smut (Jason Edwards) makaa sängyssään ja katselee korttitaloa elokuvassa Kohtalokkaat numerot Drowning by Numbers,Teemalauantai,teeman elokuvat
Rannalla pelataan "hirsipuukrikettiä" elokuvassa Kohtalokkaat numerot
Rannalla pelataan "hirsipuukrikettiä" elokuvassa Kohtalokkaat numerot Drowning by Numbers,Teemalauantai,teeman elokuvat

Kohtaukset ja kuvat ovat tarkoin laadittuja asetelmia, vaikka tapahtumat ovat absurdeja ja villejä ja meno groteskia. Mikään ei ole silti jäykkää vaan kaikkea leimaa leikillisyys. Erityisesti visuaalinen sellainen. Lavastus pursuilee antiikkisia optillisia kojeita, tietokirjoja, perhoskokoelmia, vanhanaikaisia leluja, maatalousrakennelmia, hedelmiä ja vihanneksia, kukkia ja hyönteisiä, kaikkea sellaista, mikä luo voimakasta, satumaista tuntua lapsenomaisesta ihmetyksestä maailman runsauden ja luonnon salaperäisen järjestyksen edessä.

Tulee vahvasti mieleen, että Greenawayn elokuva on hyvinkin sukua ruotsalaisen lastenkirjailijan ja kuvittajan Sven Nordqvistin teoksille ja niiden ylettömälle detalji-ilottelulle. Aikuisten Viiru ja Pesonen! Ja epäilemättä Greenawayn teos on samalla tavalla eräänlainen fantasia elämästä, joka ei piittaa siitä, mitä ihmisetkin ajattelevat.

Tuolileikkiä leikitään gramofonin säestyksellä elokuvassa Kohtalokkaat numerot
Tuolileikkiä leikitään gramofonin säestyksellä elokuvassa Kohtalokkaat numerot Drowning by Numbers,Teemalauantai,teeman elokuvat
Cissie Colpitts (Joely Richardson) on tullut uimasta ja kohtaa tulevan aviomiehensä elokuvassa Kohtalokkaat numerot
Cissie Colpitts (Joely Richardson) on tullut uimasta ja kohtaa tulevan aviomiehensä elokuvassa Kohtalokkaat numerot Drowning by Numbers,Teemalauantai,teeman elokuvat

Ja kuvat ovat myös maalauksellisia, totta kai. Kaiken runsaus on samalla viittaus satojen vuosien taiteelliseen perinteeeseen, kuten Greenaway illan dokumentissa sanoo: maalauksissa ei ole epäteräviä taustoja.

Oman osansa elokuvassa näyttelee hovisäveltäjä Michael Nymanin Mozart-muunnelmista koostuva tyylikäs musiikki, sekin luonnollisesti sävellettyä Greenawayn hyvin täsmällisten ohjeiden mukaisesti.

Teemalauantai 12.10.2019: Greenaway aakkosin ja numeroin
Klo 21.40 Peter Greenawayn aakkoset Areena 90 päivää
(The Greenaway Alphabet, Hollanti 2017) Yllättävän lämmin ja intiimi muotokuva älykköohjaaja Peter Greenawaystä ja tämän elämän aakkosista. Leikkisän ja koskettavan dokumentin ohjasi Greenawayn puoliso, taiteilija Saskia Boddeke. Elokuvan toinen päähenkilö ja ohjaajan haastaja on 16-vuotias tytär Pip Greenaway. Ensiesitys.
Klo 22.50 Kohtalokkaat numerot (16) Areenassa 30 päivää
(Drowning by Numbers, Britannia 2018) Peter Greenawayn musta komedia naisista, jotka hukuttavat turhaksi käyneitä aviomiehiään. Samalla elokuvassa juoksutetaan numeroita yhdestä sataan. Pääosissa Joan Plowright, Juliet Stevenson, Joely Richardson ja Bernard Hill. Musiikki Michael Nyman. Elokuvan edellinen ja ainoa tv-esitys Suomessa oli 26 vuotta sitten.

  • 70 vuotta suljettu ovi aukesi

    Dokumenttielokuva avaa oven Jugoslavian historiaan.

    Mila Turajlić valottaa dokumentissaan Jugoslavian historiaa oman perheensä kautta.

  • Tere Perestroika! – eli voiko yksi punk-biisi horjuttaa maailman mahteja?

    Musiikki muurin murtajana

    Poliittisen kuohunnan aikoina musiikilla on väliä, se menee suoraan tunteisiin paremmin kuin pamfletit. Viron laulava vallakumous 80-luvun lopulla hyödynsi vanhoja kansallislauluja, mutta myös rockilla ja punkilla oli iso rooli. Euroopan poliittiset valtarakenteet alkoivat säröillä 1980-luvun puolivälissä.

  • Teeman elokuvafestivaalin 2019 juliste on täällä!

    Filmi, metsä ja Stalker festivaalijulisteen inspiraationa.

    Teeman elokuvafestivaalia vietetään taas 27.11.–1.12.2019. Festivaalin visuaalinen ilme sisältää kaikuja Andrei Tarkovskin Stalkerin salaperäiseltä vyöhykkeeltä: Kriittisellä vyöhykkeellä puhutaan elokuvasta. Lataa juliste itsellesi täältä ja paikanna itsesi ja mobiililaitteesi Kriittiselle vyöhykkeelle profiili- ja taustakuvilla!

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa