Hyppää pääsisältöön

Luontevia elektroakustisia liitoksia

Maija Hynninen (s. 1977) siirtyy teoksissaan synteettisen ja akustisen äänen välillä samalla niiden rajapintoja, yhteyksiä ja yhdistelmiä tunnustellen. Nyt julkaistut neljä teosta muodostavat läpileikkauksen Hynnisen 2010-luvun elektroakustisesta tuotannosta.

hynninen äänitteen kansi
hynninen äänitteen kansi Aung San Suu Kyi

Kaikissa teoksissa akustiset elementit limittyvät Hynnisen itsensä toteuttamaan elektroniseen äänistöön. Lopputuloksena muodostuu luontevaa elektroakustista rinnakkaiseloa ja vuorovaikutusta.

Kokonaisuudesta nostaa päätään kaksi teosta. Laajin teos Orlando-fragmentit on kirjoitettu huiluille, klarinetille, harpulle, pianolle ja elektroniikalle. Siinä Henriikka Tavin neljä runoa kiertyvät Virginia Woolfin Orlando-romaanin teemojen ympärille. Paikoin Tuuli Lindebergin kuulasta laulua värittää vain ääntä muokattuna toistava elektroniikka. Viisiosaisen soivuuden päättää Suunnit. Siinä Tavin tekstin liike jähmettyy hitaasti ja vähitellen lipistyviksi sointiväripinnoiksi.

Freedom from Fear tallustaa toinen jalka radiofonian puolella. Oboisti Kyle Bruckmannin toteuttamat mulfitoni-raakut ja rääkäisyt jäävät delay-kaikuina pomppimaan äänikuvassa. Nobelin rauhanpalkinnon saaneen Aung San Suu Kyin haastattelusta poimitut katkelmat sekä mielenosoitusten reaaliäänistö sekoittuu oboen kuivaan läpistelyyn ja hajasointien raakuuksiin. Soivuuden pääosin kaoottinen luonne mieltyy painostuksen ja sorron vertauskuvaksi.

Vaikka taltioinnit on äänitteelle kerätty eri lähteistä, koostuu 2010-luvun alkupuolella tehdyistä Ylen kantanauhoista ja tuoreemmista tallennuksista laadukas yhtenäinen kokonaisuus.

Maija Hynninen. Dawn Breaks. Jaana Kärkkäinen, piano, Mirka Malmi, viulu, Hanna Kinnunen, huilu, Lily-Marlene Puusepp, harppu, Mikko Raasakka, klarinetti, Anna Kuvaja, piano, Tuuli Lindeberg, Kyle Bruckmann, Maija Hynninen, elektroniikka. Ravello (RR8021).

Kuuntele Uudet levyt 15.10.2019, toimittajana Aki Yli-Salomäki.