Hyppää pääsisältöön

Clara Schumannin laulut vihdoin yksissä kansissa

Clara Schumannin syntymästä tuli viime kuussa kuluneeksi 200 vuotta, mikä on poikinut jonkin verran Schumann-konsertteja ja -julkaisuja pariskunnan pitkäikäisemmältä ja omana aikanaan menestyneemmältä osapuolelta. Clara Schumann oli 1800-luvun ylistetyin pianisti Franz Lisztin ohella, ja hän myös sävelsi sekä sai sävellyksiään julkaistuksi, mikä ei naiselle ollut kovin tavanomaista. Juhlavuoden kunniaksi on nyt julkaistu myös Schumannin lauluista kokonaislevytys, ensimmäinen laatuaan.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

Clara Schumann oli säveltäjänä herkkävaistoinen romantikko, ja hänen lauluissaan on kauneuden ja sensuellisen harmoniankäytön lisäksi yllättäviä ja voimakkaitakin sävyjä. On jopa todennäköistä että muun muassa jotkin Claran tavat käsitellä tekstiä vaikuttivat Robertiin. Pariskunta sävelsi lauluja samoihin aikoihin, samojen runoilijoiden teksteihin, ja vaikka Clara itse oli hyvin epävarma sävellyksistään, Robert moneen kertaan ylisti niiden erinomaisuutta. Esimerkiksi laulun Der Mond kolmisäkeisessä muodossa Clara Schumann noudattelee Emanuel von Geibelin tekstin rytmiä kahden ensimmäisen säkeistön ajan kuun noustessa ylös, valaistessa nukkuvaa laaksoa, ja tuulenvireen kannatellessa uskollisten sydänten tosirakkaita ajatuksia. Mutta kolmannessa säkeistössä kuunvalon heijastuessa alhaalla laaksossa olevan rakastetun talon ikkunasta kertoja seisookin hiljaa katsellen maailmaa ympärillään, ja säveltäjä rikkoo tekstin rytmin: kertoja ei ole rakastettunsa luona vaan etäällä muualle katsoen. Robert Schumannin liedeissä on nähtävissä samanlaista säerytmin käsittelyä myöhemmin.

Pääasiassa Clara Schumannin laulut ovat tulvillaan rakkautta ja kukkia, mikä tuntuu kertovan tarinaansa siitä, millaisista aiheista naisen, varsinkin nuoren naisen, oli sopivaa kirjoittaa lauluja. Clara Schumann kirjoitti laulunsa – kuten suurimman osan muustakin musiikistaan – miehensä Robertin elinaikana, ja sai tämän myötävaikutuksella julkaistuksi 30 laulustaan puolet kolmena opuksena. Julkaisematta jääneissä lauluissa, jotka on julkaistu sittemmin vuonna 1992, on myös tummanpuhuvia tekstejä, joita Clara Schumann käsittelee upeasti ja miehensä veroisesti.

Pienen detmoldilaisen MDG-kustantamon levy on laadukas ja kaikinpuolin tervetullut ensimmäisenä laatuaan: on ehdottomasti tärkeää että Clara Schumannin laulut on löydettävissä samalta julkaisulta. Laulut on jaettu runosta riippuen mies- ja naisäänelle: pianisti Jozef De Beenhouwer ja tenori Peter Gijsbertsen palvelevat liedien tunnelmaa ja ilmaisua täyspätöisesti, ja sopraano Miriam Alexandrakin selviytyy omasta urakastaan jääden tosin soinnillisesti kollegaansa yksiulotteisemmaksi.

Clara Schumann: Laulut. Miriam Alexandra, sopraano, Peter Gijsbertsen, tenori, ja Jozef De Beenhouwer, piano. MDG. (MDG 90321146)

Kuuntele Uudet levyt 22.10.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.

  • Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Janne Oksanen jatkaa perinnettä kunnioittaen

    Pianisti Janne Oksanen jatkaa suomalaisen pianomusiikin taltioimista. Pari vuotta ilmestyneellä julkaisulla Oksanen tarttui kansallisesta sävel-aarteistostamme Toivo Kuulan suosittuihin pianokappaleisiin.

  • Jyväskylä Sinfonia jatkaa esimerkillisesti aikamme musiikin taltioimista

    Jyväskylä Sinfonia jatkaa aikamme musiikin taltioimista

    Kapellimestari Ville Matvejeff on johdatellut Jyväskylä Sinfoniaa hyvinkin eri tyyppisistä taltioimisprojekteista toiseen. Yhdistävä tekijänä on ollut etenkin aikamme musiikkiin keskittyminen. Sama kunnioitettava linjanveto jatkuu edelleen, kun orkesterin uusimmalla julkaisulla kuullaan ranskalaisen Éric Tanguyn (s.

  • Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä iskevästi

    Fagerlundin kamarimusiikki soi luottomuusikoiden käsissä isk

    Säveltäjä Sebastian Fagerlundin (s. 1972) tuotannon ikuistaminen jatkuu. Tällä kertaa suurille kokoonpanoille laadittujen teosten sijaan huomio keskittyy kamarimusiikkiin. Nyt kuultavat kuusi teosta ovat valmistuneet vuosien 2007-2013 välisenä aikana.