Hyppää pääsisältöön

Dramaturgisesti osuva transsukupuolisen tarina

Yksi menestyneimmistä kamarioopperoista Yhdysvalloissa viime vuosina, Laura Kaminskyn „As one“ on yksi tärkeä esimerkki nykyoopperan ajankohtaisuudesta. Transsukupuolisen päähenkilön kasvukertomuksessa on vain kaksi roolia, Hannah ennen ja Hannah jälkeen, ja orkesterina on jousikvartetti. Teos on siis sekä helppo tuottaa hyvin erilaisille näyttämöille että kantaaottava ja ajankohtainen.

Cd-levyn kansi
Cd-levyn kansi CD-levyt

As one -oopperan tekijät, Kaminsky ja käsikirjoittajat Mark Campbell ja Kimberly Reed toivovat esittäjien olevan mahdollisuuksien mukaan transsukupuolisia, ja vaikka tämä ei aina toteutuisikaan, pelkkänä ajatuksenakin toivomus on jo olennainen ja tarpeellinen poikkeus oopperan sekä klassisen musiikin traditiossa. Oopperan muotoon kirjoitettu, narratiivinen duetto pojalle ja naiselle joka pojasta kehittyy kykenee tuomaan käsittelemänsä aiheet samalla sekä etäännytettyinä että lähestyttävinä kuulijalleen – kuten vaikkapa yksinäisyyden, salaiset haaveet, ympäristön odotukset ja oman erilaisuuden, esikuvien löytämisen, niihin samastumisen ja rohkeuden muuttumiseen omaksi itsekseen.

Sekä libretto että musiikki vievät tarinan läpi samalla sekä pakottamatta että vaikeaa aihetta syventäen, tarpeellisilla alleviivauksilla. Sukupuolen vaihtaminen, kaunis kohtaaminen joulun aikaan, lähes pahoinpidellyksi tuleminen sen vuoksi mitä on, turvattomuus, epäilyt ja tuska, kaikki kaunis, ruma, vaikea ja ihana on päässyt jollain tasolla teokseen mukaan – ja lopulta rauhan löytäminen ystävän mökillä Norjan vuonoilla.

As one -ooppera saa jatkuvasti uusia tuotantoja läpi Yhdysvaltojen, on jo saanut Euroopan kantaesityksensä Berliinissä, saa Australian ensi-iltansa ensi maaliskuussa ja niin edelleen. Levytys teoksen alkuperäisillä esittäjillä on tilattavissa oopperan nettisivulta asoneopera.com. Mezzosopraano Sasha Cooke Hannahina jälkeen ja baritoni Kelly Markgraf Hannahina ennen sekä Steven Osgoodin johtama Fry Street Quartet esiintyvät vetävästi ja koskettavasti tehden Kaminskyn dramaturgisesti osuvasta joskin melko konventionaalisesti kirjoitetusta oopperasta vähintäänkin merkityksellisen.

Laura Kaminsky: As one. Sasha Cooke, mezzosopraano, Kelly Markgraf, baritoni, ja Fry Street Quartet, joht. Steven Osgood. American Opera Project. (Ei kaupallista tunnusta)

Kuuntele Uudet levyt 22.10.2019, toimittajana Ville Komppa.

  • Hyvä sirkus toimii aina, todistavat Eskelinen ja Gomyo

    Levyarvostelu

    Pohjimmiltaan Niccolo Paganini oli pahimman lajin kikkailija, mutta hänen huumorinsa on kestänyt aikaa. Sen todistavat viulisti Karen Gomyo ja kitaristi Ismo Eskelinen, joiden uutuuslevy sisältää Paganinin parhaita sketsejä ja linkittää hänet onnistuneesti Locatellin, Vivaldin ja Corellin viuluviikarijatkumoon.

  • Kokeellista kuoroilmaisu Haapasen malliin

    Levyarvostelu

    Yleensä moderni, avantgardistinen kuoromusiikki työlästä nauttia CD-levyn kokoisina annoksina. BIS-yhtiön julkaisu Perttu Haapasen kuoromusiikista on tässä suhteessa keskimääräistä helpompi. Laajasta tuotannosta valikoidut seitsemän teosta ilmentävät Haapasen leikkisää ja kokeilevaa asennetta sekä ihmisääneen että teksteihin, mutta seassa on sointuisuutta ja selviä rakenteita riittävästi, että kuulija kokee olevansa musiikin äärellä. Sitä paitsi Helsingin kamarikuoron kunnianhimo osuu juuri tällaiseen materiaaliin.

  • Turkulaisten jykevä Egmont hurmaisi - jos Hebon tulkintaa ei olisi

    Levyarvostelu

    Turun filharmoninen orkesteri on levyttänyt ahkerasti Naxokselle näytelmämusiikkia, ensin Sibeliukselta ja viimeksi Beethovenilta, ja ylikapellimestari Leif Segerstamin näyttämökokemus on yleensä liimannut musiikkisirpaleet hyvin yhteen. Orkesterin uusi levytys Beethovenin Egmont-melodraamasta hyödyntää kokemusta loistavasti, mutta kohtaa kovan kotimaisen kilpailijan.

  • Lempeää sinfoniarunoilua Virosta

    Levyarvostelu

    Arvo Pärt, Erkki-Sven Tüür ja monet muut ovat nostaneet kansainväliselle tasolle Viron nykymusiikin, mutta varhaisempikin perinne ansaitsisi huomiota. Sitä antaa levy-yhtiö Ondine, joka vuosi sitten julkaisi ensimmäisen levyn Heino Ellerin musiikkia. Nyt projekti jatkuu levyllisellä sinfonisia runoja.