Hyppää pääsisältöön

Mitkä asiat vaikuttavat uneesi? Kerro meille

Kysymys kuvassa: Miten nukut?
Kysymys kuvassa: Miten nukut? Kuva: Tuuli Laukkanen / Yle uni,Syvä uni (Nukkuminen)

Millainen nukkuja olet? Millaiset asiat vaikuttavat uneesi? Mikä estää tai edistää laadukasta unta? Miten valvominen vaikuttaa sinuun? Teetkö vuorotyötä? Miten se vaikuttaa uneesi? Kärsitkö unettomuudesta tai unihäiriöistä? Millaista apua olet hakenut unihäiriöihin, unen laadun parantamiseen tai unettomuuteen? Onko siitä ollut apua?

Dosentti Tarja Stenberg tutkii Helsingin yliopiston Meilahden kampuksella Helsinki Sleep Team -tutkimusryhmän kanssa riittämättömän ja huonolaatuisen unen vaikutuksia ihmisen terveyteen, unen ja masennuksen yhteyksiä sekä unen biologisia säätelymekanismeja.

Monet tinkivät unestaan työviikon aikana ja yrittävät paikata kertynyttä univajetta viikonloppuisin. Valvotuskokeissa koehenkilöiden unta vähennettiin. Kahdeksan tunnin nukkujat saivat nukkua neljä tuntia.

“Halusimme tutkia miten elimistö reagoi unenpuutteeseen”, kertoo dosentti Tarja Stenberg.

Elimistö kokee unenpuutteen uhkana ja käynnistää puolustuksen

Viisi vuorokautta neljän tunnin unella aiheutti rajuja muutoksia ja häiriöitä koehenkilöiden immuunijärjestelmässä.

“Vaikuttaa siltä, että elimistö kokee unenpuutteen uhkana ja käynnistää puolustuksen”, sanoo dosentti Tarja Stenberg.

Valvominen on vaikeampaa aamutyypeille kuin iltavirkuille

“Koeryhmän kolme osallistujaa olivat suorastaan epätoivoisen väsyneitä. Osalla taas valvominen ei vaikuttanut lainkaan koetuloksiin”, sanoo Stenberg.

Unen laatu vaikuttaa elimistön tulehdukseen. Aivoperäisissä sairauksissa on yleensä mukana tulehdus.

“Lyhyesti tai huonosti nukkuvilla on alttius sairastua neurologisiin sairauksiin kuten muun muassa alzheimerin tautiin”, kertoo dosentti Tarja Stenberg.

Uni peilaa kaikkea sitä mitä elämässä tapahtuu

Unentarve on yksilöllinen ja se määräytyy geneettisesti. Sama pätee myös siihen kuinka hyvin ihminen kestää valvomista. Unihäiriöiden taustalla on usein ihmisen elämässä tapahtuneet asiat.

“Uni peilaa kaikkea sitä mitä elämässä tapahtuu. Jos vastoinkäymiset ovat riittävän ikäviä, ne tulevat uneen. Uni on oire siitä, mitä aivoissa ja ihmisen elämässä tapahtuu”, sanoo Stenberg.

Maailman terveysjärjestö WHO on hiljattain määrittänyt univajeen teollistuneissa maissa vallitsevaksi epidemiaksi. Mistä ihminen itse voi tietää, että onko oma uni palauttavaa?

“Mielestäni tärkein määritelmä on oma subjektiivinen kokemus. Jos herää aamulla virkeänä ja toimintakykyisenä on nukkunut hyvin. Jos näin ei ole, silloin on nukkunut huonosti”, kertoo dosentti Tarja Stenberg.

Millainen nukkuja olet? Millaiset asiat vaikuttavat uneesi? Mikä estää tai edistää laadukasta unta? Kärsitkö unettomuudesta tai unihäiriöistä? Millaista apua olet hakenut unihäiriöihin, unen laadun parantamiseen tai unettomuuteen? Onko siitä ollut apua? Millä tavalla unen laatu vaikuttaa vointiisi?

Vastaa kyselyyn perjantaihin 8. marraskuuta mennessä. Vastauksesi voi olla osa Havaintoja ihmisestä -ohjelmaa. Voit kertoa kokemuksestasi nimimerkillä. Valitse nimimerkiksi jokin erisnimi.

Havaintoja ihmisestä -ohjelmassa pohditaan unen merkitystä ihmiselle torstaina 21. marraskuuta kello 12.10. Yle Radio 1:ssä. Ohjelma on kuunneltavissa myös Yle Areenassa.

Täytä lomake.