Hyppää pääsisältöön

Taiteilija Ruutsalon kokeellisissa elokuvissa soi Otto Donnerin moderni jazz

Raili Metsä Eino Ruutsalon elokuvassa Tuulinen päivä (1962)
Raili Metsä Eino Ruutsalon elokuvassa Tuulinen päivä (1962). Raili Metsä Eino Ruutsalon elokuvassa Tuulinen päivä (1962) Tuulinen päivä,Eino Ruutsalo,Raili Metsä

Eino Ruutsalo on suomalaisen elokuvan outolintu ja yksinäinen susi. Hän teki 1960-luvulla kokeellisia avantgarde-lyhytelokuvia ja arvoituksellisia taidedraamaelokuvia. Elokuvissa soi nuoren Otto Donnerin moderni jazz.

Eino Ruutsalo (1921-2001) opiskeli taidemaalariksi ensin New Yorkissa, sitten Helsingin Taideakatemiassa, ja saavutti 1950-luvulla maalauksillaan kohtuullista huomiota niin kotimaassa kuin muuallakin.

Jo 1940-luvulla hän oli kuvannut filmikameralla omaa perhettään, mutta 1950-luvulla kamera oli matkassa myös New Yorkissa, Pariisissa, milloin missäkin. Tuloksina oli spiikattuja ja huolella leikattuja lyhytelokuvia: New York – usvainen kaupunki (1953), Unelmien Pariisi (1955), Ullakko elää (1958). 1960-luvun alussa alkoi syntyä yhä kokeellisempia taide-elokuvia, joista kuuluisimmat ovat Kineettisiä kuvia (1962) ja Kaksi kanaa (1963).

Ruutsalon lyhytelokuva Kineettisiä kuvia (1962).
Kineettisiä kuvia (1962) Ruutsalon lyhytelokuva Kineettisiä kuvia (1962). Eino Ruutsalo,lyhytelokuvat,Kineettisiä kuvia
Ruutsalon lyhytelokuva Kaksi kanaa (1963).
Kaksi kanaa (1963) Ruutsalon lyhytelokuva Kaksi kanaa (1963). Eino Ruutsalo,lyhytelokuvat,Kaksi kanaa

Kokeellisissa lyhytelokuvissaan Ruutsalo kehitti oman elokuvallisen estetiikkansa, joka on hyvin tunnistettava ja vaikuttava. Kaksi kanaa ja Kineettisiä kuvia koostuvat Ruutsalon muiden produktioiden ylijäämämateriaalista ja leikkauspoistoista. Ruutsalo on maalannut, piirtänyt, raaputtanut, rei'ittänyt ja syövyttänyt filmimateriaalia erilaisten efektien ja vaikutelmien aikaansaamiseksi.

Kiihkeää leikkausta säestää Otto Donnerin musiikki, jota Kineettisissä kuvissa esittävät Donner (trumpetti), Kari Hynninen (basso), Matti Koskiala (rummut) sekä toinen säveltäjä Kaarlo Kaartinen (saksofoni). Kahteen kanaan Donner on tehnyt äänikollaasin, joka hyödyntää muihin tarkoituksiin kuvattujen materiaalien ääniraitoja. Molemmat lyhytelokuvat ovat alle viisiminuuttisia.

1960-luvun alkupuoliskolla Ruutsalo teki neljä pitkää, kokeellista draamaelokuvaa. Tuulinen päivä (1962) kertoo naisesta, jolla on saaressa kesäromanssi miehen kanssa.

Tuulinen päivä -elokuvan juliste.
Tuulinen päivä -elokuvan juliste. elokuvajuliste,Tuulinen päivä,Eino Ruutsalo,Raili Metsä

Elokuvan alussa nuori meikattu nainen, Kirsi, seisoskelee ja makailee huoneessa tupakkaa poltellen, ja muistelee tuulista päivää, jonka hän on viettänyt rakastettunsa kanssa saaren kalliorannalla. Hän kulkee kaupungilla etsien armastaan ihmisjoukosta. Hän kohtaa yksinäisiä ihmisiä, joita yhdistää sama määrittelemätön kaipuu, ja hän ystävystyy yhden jos toisenkin vanhemman miehen kanssa. Yksi vanha mies kertoo hänelle omasta tuuliselle saarelle sijoittuvasta rakkausmuistostaan, ja Kirsi tanssii hänelle mustassa korsetissa modernin tanssin.

Tavanomainen tapahtumallisuus ja juonen logiikka puuttuvat elokuvasta, joka on kokeellinen tunteiden, tuntemusten ja yksinäisyyden kuvaus. Ohikiitävien hetkien tavoittelussa on ehkä samoja etäännytettyjä pyrkimyksiä, jotka parhaiten kiteytyivät samoihin aikoihin Antonionin ja Resnais’n elokuvissa.

Vieraantunutta sävyä korostaa musiikkileikkaus, jossa Otto Donnerin hieno tunnussävelmä kuullaan monta kertaa myös oopperalaulaja Matti Lehtisen hyräilemänä.

  • Kineettisiä kuvia (1962) Ohjaus ja leikkaus Eino Ruutsalo. Musiikki Kaarlo Kaartinen ja Otto Donner. Tuotanto: Eino Ruutsalo.
  • Kaksi kanaa (1963) Ohjaus ja leikkaus Eino Ruutsalo. Musiikki Otto Donner. Naisosassa Ritva Vepsä. Tuotanto: Eino Ruutsalo.
  • Tuulinen päivä (1962) N: Raili Metsä, Yrjö Tähtelä, Unto Salminen, Herman Scheibel. Ohjaus, käsikirjoitus, kuvaus, leikkaus, lavastus: Eino Ruutsalo. Tuotanto: Eino Ruutsalo.
  • Lapset aikuisten maailmassa – Teeman elokuvia joulukuussa

    Lapset avaavat näkökulmia maailman nurinkurisuuteen.

    Joulukuussa ja tammikuussa Teeman Kino Klassikko ja perjantain Kino esittävät vanhoja ja uusia elokuvia ajattomasta aiheesta. Lapset avaavat aina palkitsevan näkökulman aikuisten maailmaan ja sen nurinkurisuuteen ja epäkohtiin, koulukiusaamisesta maailmansotiin.

  • Teeman joulun lahjapaketit 2019

    Elokuvia, musiikkia, sarjoja, magiaa.

    Teeman jouluun kuuluvat lahjapaketit, joka päivä aatosta loppiaiseen klo 12! Elokuvia, musiikkia, sarjoja, magiaa.

  • 70 vuotta suljettu ovi aukesi

    Dokumenttielokuva avaa oven Jugoslavian historiaan.

    Mila Turajlić valottaa dokumentissaan Jugoslavian historiaa oman perheensä kautta.

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa