Hyppää pääsisältöön

C.P.E. Bachin henki löytyy myös moderneilla soittimilla

Carl Philipp Emanuel Bach ei ollut enää barokkisäveltäjä, mutta musiikin historiallisesti tietoisessa nykytodellisuudessa on silti rohkea veto tehdä moderneilla soittimilla kokonaislevytys hänen teoksistaan viululle ja kosketinsoittimille. Viulisti Tamsin Waley-Cohen ja pianisti James Baillieu kuitenkin tavoittavat Bachin tunnetuimman pojan oikullisen, herkän hengen. Signumin julkaisema kolmen CD-levyn boksi on kauttaaltaan riemullista kuultavaa.

CPE Bach: Complete original works for violin & keyboard
CPE Bach: Complete original works for violin & keyboard Uudet levyt

Carl Philipp Emanuelin kamarimusiikissa järisyttävä Sturm und Drang ja suoraviivainen galanttius yhdistyvät puhtaaksi tunneilmaisuksi, joka ennakoi Schubertin herkkää paatosta. Fraasien epäsymmetria sekä melodinen ja harmoninen yllätyksellisyys pitävät kuulijan tuolin reunalla, kunhan soittajat vain osaavat yhdistää romantiikan tunteet barokin ilmavuuteen.

Juuri siinä Tamsin Waley-Cohen ja James Baillieu ovat mestareita. He tavoittavat äärimmäisen herkkyyden, mutteivät tarvitse siihen suurta ääntä ja laajoja kaaria. Ilmaisu on pienimuotoista, yksityiskohtaista ja vaihtelevaa, mutta koko ajan vereslihalla. Etenkin mollisonaateissa syntyy huikea kontrasti avausosan nyyhkytyksien ja hitaan osan lohdullisten silitysten välille.

Nykymuusikoiden vankasta historiatietoisuudesta todistaa, etteivät Waley-Cohen tai Baillieu myrkytä Bachin estetiikkaa isoäänisten nykysoittimien luontaisimmalla ilmaisulla, vaan valjastavat sen kokonaisuudessaan musiikin palvelukseen. Esimerkiksi pianon herkät dialogit viulun kanssa onnistuvat laulavalla Steinwaylla paremmin kuin fortepianolla saati cembalolla. Lisäksi Baillieu saa bassolinjat erottumaan niin kimmoisina, että pelkästään niitä seuratessa kuluu ilta rattoisasti.

Yleensä kokonaislevytyksistä sanotaan, että ne täydentävät kuvaa säveltäjästä. Mutta nämä kahdeksan sonaattia lisukkeineen ovat enemmän - niiden tunneherkkyys, yksilöllisyys ja vapaus kertovat valistusajan ajattelusta sanoja paremmin, ja se miten niiden inhimillisyys opettaa myötäelämistä on äärimmäisen ajankohtaista.

Tällaiset mielleyhtymät ovat melkoinen saavutus mille tahansa taidemusiikkilevylle.

C.P.E. Bach: Teokset viululle ja kosketinsoittimelle. - Tamsin Waley-Cohen, viulu, ja James Baillieu, piano. (Signum Classics, SIGCD573)

Kuuntele Uudet levyt 26.11.2019, toimittajana Kare Eskola.

  • Sinkovsky on barokkiviuluvirtuoosien ykkönen

    Levyarvostelu

    Viulisti ja kontratenori Dmitri Sinkovsky tunnetaan periodipiirien väriläiskänä, ja hän on piipahdellut Suomessakin Helsingin barokkiorkesterin solistina. Itse kuitenkin huomasin vasta uuden virtuoosikonserttolevyn myötä, että Sinkovsky taitaa olla tämän hetken barokkiviuluvirtuoosien ykkönen. Pitää ollakin, kun soittaa Locatellin, Pisendelin, Leclairin, Tartinin ja Telemannin viulukonserttoja, joissa ennenkuulematon taiturillisuus on keskeinen ilmaisukeino.

  • Debretzeni soittaa Bachia hienostuneesti mutta sovittaa väkisin

    Levyarvostelu

    Kati Debretzeni soittaa konserttimestarina English Baroque Soloists -orkesterissa, joka John Eliot Gardinerin johtamana on noussut maailman asiantuntevimmaksi Bach-yhtyeeksi. Orkesterin oman levymerkin SDG:n uutuuslevyllä Debretzeni pääsee esittelemään taitojaan Bachin viulukonserttojen parissa. Soitto on hienostunutta ja tyylitajuista, mutta mukana on muutama väkinäinen ohjelmistovalinta.

  • Iiro Rantalan mylly jauhaa Gershwiniä

    Levyarvostelu

    Pianisti-säveltäjä Iiro Rantalalla on paljon pyrintöjä taidemusiikin raja-aitojen tällä puolen, ja niissä erääksi yhteistyökumppaniksi on vakiintunut Bremenin Deutsche Kammerphilharmonie. Edellisellä yhteislevyllä Rantala höysti omia kappaleitaan Mozartin pianokonsertolla, kun taas uutuusjulkaisulla preludina toimii George Gershwinin pianoklassikko Rhapsody in Blue. Muuten reseptiä ei juuri ole peukaloitu, ja miksi pitäisikään.

  • Taiteellinen epäyhtenäisyys on huonoa brändityötä Sibelius-Akatemialle

    Levyarvostelu

    Helsingissä on meneillään SibaFest, Taideyliopiston Sibelius-Akatemian oma festivaali. Sen teemana on tänä vuonna ihmisen ääni, etenkin yhdessä laulaminen. Festivaalin höysteeksi Sibelius-Akatemian oma levymerkki SibaRecords julkaisee levyn Aikojen ääni, jolle on koottu yhtyelaulumusiikin eri tyylejä esittäjistöiltä, jotka ovat Sibelius-Akatemiaa lähellä.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua