Hyppää pääsisältöön

Kommentti: Antti Tuisku veti meitä kaikkia höplästä, ja se on vähintä, mitä häneltä saatoimme odottaa

Antti Tuiskun mainosbiisi oli vuoden paras pränkki, kirjoittaa YleX:n musiikkitoimittaja Anni Gullichsen.

Jes, Antti Tuisku julkaisee uutta musiikkia, ajattelin, kun sähköpostiiin kilahti tiedote Ovet aukee (Bailantai) -nimisestä biisistä.

Pian selvisi, että kyse oli ennemminkin hämäyksestä.

Kappale kyllä julkaistiin, mutta se olikin mainos Tuiskun ensi vuoden Olympiastadionin-paluukeikasta.

Vähän yli kaksiminuuttisessa biisissä kerrotaan, missä ja milloin poppari esiintyy, ja minkä myyntipalvelun kautta liput keikalle saa ostettua.

Innostukseni muuttui hämmennykseksi.

Tällaista mainosbiisiä ei ole Suomessa ennen tehty, iloitaan julkaisua seuranneessa uudessa tiedotteessa.

Se on totta. Aiemmin tänä vuonna kohistiin kyllä Teflon Brothersin Harmaa rinne -kappaleesta, joka tehtiin vähän salamyhkäisesti Hartwall-panimoyhtiön lonkeromainokseksi. Mainosroolia ei nimittäin sanottu suoraan, ennen kuin Hartwallin markkinointipäällikkö mainitsi Markkinointi & Mainonta -lehden haastattelussa biisin valmistuneen tilaustyönä.

Kaupallisesti riippumattoman yleisradioyhtiön osana YleX veti tiedon jälkeen kappaleen pois soittolistaltaan.

Ovet aukee (Bailantai) -kappaleen kohdalla soittolistapotentiaalista ei tulla edes keskustelemaan.

Biisi on rehellisesti ja kiertelemättä mainos, joka tulee todennäköisesti soimaan lähinnä yhteistyökumppani Nelonen Median radiokanavilla.

Ovet aukee (Bailantai) kuitenkin löytyy “oikeiden” kappaleiden lailla suoratoistopalveluista, ja pöhinäpotentiaalinsa vuoksi se tulee todennäköisesti sijoittumaan ihan mukavasti myös päivän kuunnelluimpien kappaleiden listoilla.

Ensihämmennyksen jälkeen seurasi oivallus: tämähän on itse asiassa aika nerokasta.

Pelkkä ylistävä tiedote olisi ollut liian vähän. Lehdistötilaisuudet ovat niin nähtyjä.

Mainosbiisi on ratkaisu, jollaista itseään ja musiikkimaailman sääntöjä jatkuvasti uudistavalta Antti Tuiskulta olisi pitänytkin odottaa.

Kiusoittelemalla uudella biisillä tauon jälkeen Tuisku sai herätettyä niin ihalijoidensa kuin vihaajiensa huomion – ja moninkertaistettua sen paljastaessaan, että koko kappale olikin oikeastaan pränkki!

Näin Tuisku osoitti jälleen olevansa kaksi askelta muiden Suomen eturivin artistien edellä.

Mainosbiisi on kuitenkin tehokeino, joka menettää iskevyytensä nopeasti.

En ihmettelisi, vaikka muiden artistien markkinointipalavereissa pohdinta aloitettaisiin nyt kysymyksellä: mitä Antti Tuisku tekisi?

Muokattu: 28.11.2019 klo 16:45: Juttuun lisätty tieto Bailantai-tapahtuman yhteistyökumppani Nelonen Mediasta.

Kuva: Juuli Aschan, YleX