Hyppää pääsisältöön

Asiakaspalvelu erityisryhmille paranee: Yle otti käyttöön viittomakielisen videopuhelusovelluksen

viittomakielisen aplodit
viittomakielisen aplodit Kuva: Valeria Borovskaya/Yle viittomakieli,kuurot,viittomat,kuurojenaplodit

Chabla-sovellus mahdollistaa kommunikaation kuuron ja kuulevan välillä. Sovellus otettiin käyttöön myös Ylen sisäisessä viestinnässä.

Ylen Asiakaspalvelussa vastataan jatkossa puheluihin myös Chabla-mobiilisovelluksen kautta. Sovelluksen avulla videopuhelussa on aina mukana myös viittomakielen tulkki.

”Tämä on iso edistysaskel asiakaspalvelumme kehittämisessä. Haluamme palvella kaikkia suomalaisia tasavertaisesti ja varmistaa, että viittomakieltä käyttävät asiakkaamme voivat antaa meille palautetta myös puhelimitse”, Yle Asiakaspalvelun ja Asiakkuusmarkkinoinnin kehityspäällikkö Elina Ristmeri iloitsee.

Sovellus toimii iOS- ja Android-sovelluksilla sekä puhelimella että tabletilla.

Chabla on suomalainen palvelu, jota käyttävät myös esimerkiksi VR, Finnair ja LähiTapiola. Chablan kautta voidaan palvella yhtä aikaa ainakin kahta asiakasta. Palvelu on käytettävissä suomalaisella viittomakielellä.

Erityisesti kuuroille suunnattu asiakaspalvelukanava on avoinna arkisin klo 10–12, kuten Ylen puhelinpäivystyskin. Ylen asiakaspalvelu palvelee niin puhelimitse kuin Chablankin kautta numerossa 020 690 414. Puhelun hinta on sama kuin paikallispuhelu- tai matkapuhelumaksu. Videopuhelusovelluksen kautta soitetut puhelut ovat ilmaisia.

Ylen asiakaspalveluun voi olla yhteydessä myös palautesivuston kautta.

Chabla otettiin käyttöön myös Ylen sisällä

Sovellus helpottaa Ylen kuurojen työntekijöiden kommunikointia.

“Hektisinä uutispäivinä kuurojen ja kuulevien välisen viestinnän on oltava mahdollisimman nopeaa ja helppoa molemmille osapuolille, jos viittomakieltä osaavaa tulkkia ei ole lähettyvillä. Juttukeikoilla kuuron toimittajan on pystyttävä selittämään journalistiset tavoitteensa esimerkiksi kuvaajalle tai kuulevalle haastateltavalle. Parhaiten tämä onnistuu, jos toimittaja voi käyttää äidinkieltään”, sanoo Ylen viittomakielisistä uutisista vastaava tuottaja Marko Krapu.

Näin Chabla-sovellus toimii Ylen asiakkaille

  • Lataa maksuton Chabla-mobiilisovellus älypuhelimeesi sovelluskaupasta
  • Soita sovelluksen kautta Ylen asiakaspalveluun p. 020 690 414 (avoinna arkisin 10–12)