Hyppää pääsisältöön

The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

The Dead Are Speaking
The Dead Are Speaking The Dead Are Speaking Kuva: Mirka Oinonen / pexels.com pelit,The Dead Are Speaking

The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

Peli on toteutettu englanniksi, koska älykaiuttimet eivät vielä tue suomen kieltä. Englanninkielisenä pilotti tavoittaa myös laajempia yleisöjä. Alusta loppuun peli kestää valinnoista riippuen 70-90 minuuttia.

Pilottihankkeen rahoitti Yle Beta, ja Aalto Yliopiston opiskelijoista koostunut kolmen hengen työryhmä toteutti sen reilussa puolessa vuodessa.

Parhaan kokemuksen pelistä saa käyttämällä Google Home -älykaiutinta. Kaiuttimen kieleksi tulee olla määritelty englanti. Sovellusta voi kokeilla myös Android-kännykällä, kunhan kännykässä on päällä Google Assistant, kieleksi on valittu englanti ja alueeksi US tai UK.

Lisätietoa ja peliohjeet löytyvät The Dead Are Speaking Google Assistant -sivulta.

Fakta vs fiktio, eli mitä Tattarisuolla oikeasti tapahtui? Sisältää spoilereita, lue vasta pelattuasi!

Kaikki tarinan elementit pohjautuvat joko tositapahtumiin tai tapahtumien ympärillä pyörineisiin huhuihin. Todellisuudessa tapahtumasarja ja siihen liittynyt mediaspektaakkeli kestivät vuoden, meidän versiossamme aikajänne on tiivistetty neljään päivään.

Tarina perustuu löyhästi Helsingin Sanomien rikostoimittaja Armas “Kuha” Kauhasen muistelmiin. Tattarisuon tiimoilta mediassa asiantuntijoina kuullut professori Lassila, dosentti Hammarström ja ylilääkäri Fabritius ovat historiallisia henkilöitä, joiden vuorosanat perustuvat heidän lausuntoihinsa lehtiartikkeleissa ja muissa lähteissä. Olemme pyrkineet esittämään syyttömänä epäillyn Johan Emil Saarenheimon saatavilla olleiden tietojen perusteella todenmukaisesti.

Yleisön vihjekirjeet ovat lyhennettyjä versioita oikeista, poliisille lähetetyistä kirjeistä.

Tattarisuon tapauksesta tuomittuun, Vilho “Noita” Kallion ryhmään kuului todellisuudessa viisi jäsentä. Lisäksi yksi jätettiin tuomitsematta. Tämän ryhmän olemme tiivistäneet vain Kallioon sekä selvänäkijä Iida Wideniin. Käsikirjoituksessamme on hyödynnetty aikakauden huhuja, joiden mukaan tapaukseen olisi sekaantunut ihmisiä yhteiskunnan huipulta. Näillä tarinoilla ei liene totuuspohjaa.

Muilla pelin hahmoilla ei ole suoria historiallisia vastineita. Armas Kauhasen muistelmien mukaan poliisi oikeasti ehdotti hänelle arkkuun piiloutumista haudanryöstäjien paljastamiseksi. Jää kyseenalaiseksi, oliko tämä vain poliisin omintakeista huumoria vai todellinen suunnitelma. Joka tapauksessa se tarjosi mainiota materiaalia tarinaamme.

Saarenheimon lisäksi aikakauden mediassa ja huhuissa epäiltiin Tattarisuon tapauksen syyllisiksi ainakin anatomian opiskelijoita, romaneja, vapaamuurareita, kansanparantajia, himomurhaajaa, nekrofiiliä, Lapuanliikettä, kommunisteja, juutalaisia, knallipäisten herrojen salaseuraa, Ruusu-Ristiä, sekä Kirstinkadun sylttytehdasta. Vastuu iljettävistä rikoksista on tavattu ulkoistaa toiseutetuille tai poliittisille vastustajille, niin historiassa kuin nykypäivänä.

Työryhmän haastattelu

The Dead Are Speaking työryhmä
The Dead Are Speaking työryhmä ääninäyttelijöiden kanssa The Dead Are Speaking työryhmä Kuva: Sidney Hiltunen työryhmät

Miten idea syntyi?

Tattarisuon tapaus oli tekijöille entuudestaan tuttu ja vaikutti hyvältä pohjalta faktaa ja fiktiota sekoittavalle interaktiiviselle tarinalle. Tapaukseen liittyen oli niin paljon kirjallista lähdemateriaalia sekä legendoja ja huhuja, että niistä oli kiinnostavaa lähteä kehittämään käsikirjoitusta.

Kenelle peli on tehty?

Kaikille, jotka ovat kiinnostuneita makaaberista paikallishistoriasta ja jännitystarinoista. Lisäksi älykaiuttimien ja puheohjattujen sovellusten varhaiset omaksujat saavat pelistä uutta sisältöä kokeiltavaksi.

Tarinan teemojen vuoksi peliä ei suositella lapsille.

Todistusaineistoa Tattarisuon tapauksesta
Todistusaineistoa Tattarisuon tapaukseen liittyen Todistusaineistoa Tattarisuon tapauksesta Kuva: Mirka Oinonen, Kansallisarkisto Tattarisuon tapaus

Mikä pelin tavoite on?

Halusimme elävöittää ja tuoda tunnetuksi Helsingin ja Suomen historiaa 1930-luvun suuren mediaspektaakkelin kautta.

Lisäksi pääsimme projektissa kokeilemaan kerrontaa uudessa ja kehittyvässä älykaiutinmediassa. Toivomme että pelimme olisi pohjana ja innoituksena tuleville äänipeleille ja interaktiivisille audiodraamoille.

Ketkä ovat pelin takana?

Olemme kolme maisteriopiskelijaa Aalto Yliopistosta. Mirka Oinonen opiskelee Game Design and Production -koulutusohjelmassa ja oli päävastuussa The Dead Are Speakingin käsikirjoituksesta. Otso Ollikaisen pääaine on tietotekniikka, joten pelin koodaus oli hänen alaansa. Lisäksi musiikit ovat hänen säveltämiään. Äänisuunnittelijana oli Rauli Valo Sound in New Media -linjalta.

Pienessä ryhmässä tehtävänjaot eivät olleet tarkkoja, vaan kaikki päätyivät tekemään kaikkea. Ydinryhmän lisäksi äänityksiin Otaniemen Aalto Studioilla osallistui 17 näyttelijää.

Millainen prosessi on ollut? Mikä on yllättänyt?

Googlen puheohjausjärjestelmä ei kovin hyvin tue tällaisten pelin tekemistä, vaan soveltuu paremmin yksinkertaisiin tiedonhakusovelluksiin ja chatbotteihin. On pitänyt improvisoida ja keksiä luovia ratkaisuja monessa kohtaa kehitystyötä.

Positiivisesti yllätyimme siitä, kuinka moni innostunut ja lahjakas englannintaitoinen näyttelijä oli kiinnostunut esiintymään projektissa.

Kuvakaappaus pelin käsikirjoituksesta Twine-työkalussa
Vuorovaikutteista käsikirjoitusta Twine-työkalulla Kuvakaappaus pelin käsikirjoituksesta Twine-työkalussa Kuva: Otso Ollikainen Näyttökuva,Twine

Millaisia muita älykaiutinpelejä maailmalla on tehty?

BBC on tehnyt lyhyen science fiction -kokeilun nimeltä Inspection Chamber ja Amazon Alexa -älykaiuttimelle on joitakin lähinnä lapsille suunnattuja pelejä. Valtaosa älykaiutinpeleistä on yksinkertaisia tietovisailuja, ja useimmissa niistä käytetään puhesynteesiä oikeiden näyttelijöiden sijaan.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Yle Beta

Jos sinulla on idea jota haluaisit kokeilla kanssamme tai haluaisit kuulla lisää Yle Betasta, ota yhteyttä!


Tai lähetä sähköpostia info.beta@yle.fi.

Uusimmat sisällöt - Yle Beta

  • Teknologian vastuullisuus, onko sitä? - Tervetuloa Ylen Kånehuone-podcastiin!

    Teknologiavisiotiimi esittää.

    Nosta konepelti ylös ja sukella mukaan Ylen Teknologia- ja kehitysyksikön toimintaan. Kånehuone -podcastissä tavataan mielenkiintoisia ja ajankohtaisia vieraita niin Ylestä kuin talon ulkopuolelta. Yhdessä vieraiden kanssa pohditaan teknologian tulevaisuuden haasteita myös hieman erikoisemmista näkökulmista katsottuna.

  • Chat Beyond The Grave

    Proof of concept for ML-based content.

    Yle Beta exists to try out improbable projects. This article is the post mortem of a one which I still don't completely know what it was all about.

  • The Dead Are Speaking - kokoillan audiodraama älykaiuttimelle

    Tietoa The Dead Are Speaking pelistä.

    The Dead Are Speaking on puheohjattu, epälineaarinen audiodraama Google Home -älykaiuttimelle. Pelaaja pääsee keskelle 30-luvun Helsinkiä selvittämään pahamaineista Tattarisuon ruumismysteeriä sanomalehtitoimittajan roolissa. Tarina on saanut innoituksensa tositapahtumista, mutta materiaalina on käytetty myös tapahtumiin liittyneitä värikkäitä huhuja.

  • The Dead Are Speaking - A Feature-length Audio Drama for Smart Speakers

    Information about The Dead Are Speaking smart speaker game.

    The Dead Are Speaking is a voice-controlled, non-linear audio drama for Google Home smart speakers. In the game, the player takes a role of a newspaper journalist in Helsinki of the 30s, asked to investigate a notorious Tattarisuo body part mystery. The story is inspired by a real life events, but also by juicy rumors around the event.

  • Emma1234 -peliä voi pelata mainoksessa

    Yle Beta tutkii Emma1234-pelin julkaisua mainoksessa.

    Emma1234-peli on mediakasvatuksellinen etsivätarina, joka tapahtuu kuvitteellisessa sosiaalisen median ympäristössä. Yle Beta on mukana pelin julkaisussa, koska se on epätavanomainen - tutkimme vuorovaikutteisen sisällön toimivuutta suoraan Snapchat- ja Instagram-mainoksessa.

  • Ääniohjauksen tulevaisuusnäkymät Suomessa

    Kielitukea odotellaan vielä, mutta muuten etenee nopeasti.

    Älykaiuttimien kielitukea odotellaan osin vielä, mutta muuten kehitys etenee nopeasti. Ja ääniohjaus tulee monelta eri suunnasta yhä lähemmäs arkea.

  • Ilmees ku: Empaattista tarinankerrontaa lisätyn todellisuuden avulla

    Ilmees ku -kokeilu testasi tarinankerrontaa AR-peilissä.

    Toukokuussa 2018 toteutimme Yle Sandbox kokeilun nimeltä Ilmees ku, jossa tutustuttiin Facebook-sovelluksen kamerassa toimivaan, lisättyä todellisuutta hyödyntävään, omilla kasvoilla tapahtuvaan tarinankerrontaan. Sopan ymmärtäminen vaatii hieman pureskelua, mutta helpoimmalla pääsee jos vain avaa kokeilun osoitteessa yle.fi/ilmeesku!

  • Teknologia viekoittelee unohtamaan inhimillisyyden - teknologian ilmiökartta maaliskuussa 2019

    Ajatuksiamme huomionarvoisista teknologian ilmiöistä.

    Tulevaisuus muuttaa muotoaan. Se ei ole vielä toteutunut ja silti se on jo muuttunut. Näkymä 2020-luvun arkeen on kiehtova ja samalla kysymyksiä herättävä. Vieko teknologia ihmiskuntaa vai ohjaako inhimillisyys teknologiaa? Katso tuoreimpia ajatuksiamme teknologian ilmiöistä, joilla on merkitystä - ihmiskunnalle, medialle ja Ylelle.

  • Social Robotics -kokeilu keskuskirjasto Oodissa 23.1.2019

    Mitä opimme IQ_201 robotin Minecraft-pelailusta?

    Sosiaalinen robotti on kone, joka pyrkii luonnollisen oloisen vuorovaikutuksen keinoin vaikuttamaan niihin samoihin hormoneihin ja neuroneihin, jotka aktivoituvat kun me ihmiset olemme vuorovaikutuksissa toistemme kanssa. Yle Beta oli vuoden vaihteessa mukana Futuricen hankkeessa, jossa haluttiin testata robottien tunnetaitoja tosielämässä.