Hyppää pääsisältöön

Norjalaisen Auroran tie tähtiin - Nuori poppari nousi levy-yhtiön koneistoa vastaan

Aurora
Aurora Aurora Kuva: Stian Servoss / FLIMMER FILM AS Aurora,once aurora

Norjalaisesta Aurorasta olisi voinut tulla helposti taas yksi nuori muusikko, josta ylikansallisen tajuntateollisuuden koneisto muovaa muovisen tuotteen, lypsää sen nopeasti loppuun ja sylkäisee ulos. Aurora kuitenkin päätti ottaa ohjat käsiinsä ja määrätä itse uransa suunnan, kirjoittaa toimittaja Harri Römpötti.

”Aurora oli outo tyttö, joka kävi äitini tanssitunneilla. Useimmat niin nuoret tytöt ovat ujoja, mutta hän katsoi silmiin ja hallitsi tilanteita. Aurora osasi soittaa pianoa ja tanssia, mutta silloin en kuullut hänen laulavan”, Benjamin Langeland sanoo.

Vuonna 2012 moni kuuli 16-kesäiseksi kasvaneen Aurora Aksnesin laulua, kun luokkakaverin julkaisema video hänen esiintymisestään kymppiluokan päättäjäisissä pamahti viraaliksi somessa.

Norjan Hordalandin pikkukylässä kasvanut Aurora (s. 1996) oli alkanut soittaa kuusivuotiaana ja kirjoittaa sanoituksia yhdeksänvuotiaana.

Aurorasta alettiin tuotteistaa kansainvälistä pop-tähteä. Esikois-lp All My Demons Greeting Me as a Friend julkaistiin ympäri maailmaa 2016. Aurora lopetti koulut ja lähti vuoden kestäneelle kiertueelle, jolla oli 200 konserttia eri mantereilla.

Toinen lp A Different Kind of Human ilmestyi tänä syksynä. Samoihin aikoihin sai ensi-iltansa dokumentti Once Aurora (Norja 2019).

Nordisk Panoramassa se palkittiin Pohjoismaiden parhaana dokumenttina. Suomessa dokumentti esitettiin muun muassa Rakkautta ja anarkiaa -festivaalilla, jolla ohjaajat vierailivat.

Langeland ja Stian Servoss kuvasivat dokumenttiaan kolmisen vuotta. Langeland on kotoisin samasta kylästä kuin Aurora ja tunsi hänet, mutta sanoo, että he olivat pikemmin tuttuja kuin ystäviä.

Halusin varmistaa, ettei Auroraa käytetä hyväksi.― Benjamin Lageland

”En ajatellut tehdä Aurorasta elokuvaa ennen kuin kuulin, että Stian suunnitteli sellaista. Halusin varmistaa, ettei Auroraa käytetä hyväksi”, Langeland sanoi Rakkautta ja anarkiaa -festivaalilla.

”Minua kiehtoivat Auroran tyyli ja tekstit. Haastatteluissa hän kertoi eri tarinoita kuin toimittajat halusivat kuulla. Aloimme kuvata Bergenissä, jossa Auroralla oli konsertti. Kun hän huomasi, ettei meillä ollut kiire kuten toimittajilla, hän alkoi luottaa meihin”, Servoss sanoo.

On pieni ihme, miten läheltä ohjaajat saivat seurata Auroraa mutta myös hänen ympärillään pyörivää musiikkiteollisuuden koneistoa.

Sähköpostissa Aurora täydentää ohjaajien haastattelua. Hän kertoo, että ajatus dokumentista tuntui heti hauskalta. ”Kamerat eivät minua haittaa. Minun on yleensäkin helppo rentoutua ja olla oma itseni vaikka missä tilanteissa”, Aurora kirjoittaa.

Aurora ja kuvaaja esiintymislavalla
Aurora esiintymislavalla Aurora ja kuvaaja esiintymislavalla Kuva: Stian Servoss / FLIMMER FILM AS Aurora,once aurora

”En usko, että tein mitään eri tavalla sen takia, että he kuvasivat minua. Olen huono suunnittelemaan etukäteen. Minä vain teen ja sanon niin kuin tuntuu. Ja kun tuntee ihmiset kameran takana, tuntuu kuin olisi kavereiden tai perheen kanssa.”

Toisaalta Servoss huomauttaa, että elokuvaa ei voi tehdä ystävänä. ”Olemme kyllä yhä ystäviä Auroran kanssa, mutta se on eri juttu kuin tämä elokuva”, hän miettii.

Once Aurorasta ei tullutkaan kaverileffaa tai tyypillistä markkinointihenkistä musiikkidokkaria. Eikä Aurora ole siinä aina rento, mikä johtui ihan muusta kuin kameroista.

Aurora tunsi olevansa ansassa musiikkinsa ja tuottajiensa kanssa.― Stian Servoss

Elokuvassa nähdään vain 20-vuotias nainen, jonka raskas kiertue on melkein polttanut loppuun. Hän ei ole myöskään tyytyväinen suuntaan, johon managerit ja tuottajat kampeavat hänen musiikkiaan.

”Aurora tunsi olevansa ansassa musiikkinsa ja tuottajiensa kanssa”, Servoss sanoo.

”Hänen elämänsä oli oudon katkonaista. Aurora saattoi olla usein melkein kuin silmänräpäyksessä eri mantereella. Halusimme välittää leikkauksen rytmillä, kuinka Aurora koki sen”, Langeland muistelee.

Aurorasta olisi voinut tulla helposti taas yksi nuori muusikko, josta ylikansallisen tajuntateollisuuden koneisto muovaa muovisen tuotteen, lypsää sen nopeasti loppuun ja sylkäisee ulos.

Mutta tarinassa on jännempi käänne kuin monessa näytelmäelokuvassa. Sepitteessä se saattaisi tuntua epäuskottavalta.

”Luulimme pitkään tekevämme elokuvaa vain nuoresta tytöstä, mutta Aurora kasvoi sen aikana paljon. Materiaalia kertyi niin paljon, että siitä oli aluksi vaikea löytää käännekohtia ja huomasimme hänen kasvunsa oikeastaan vasta leikkausvaiheessa”, Langeland sanoo.

Aurora bändeineen esiintymislavalla
Aurora bändeineen esiintymislavalla Kuva: Stian Servoss / FLIMMER FILM AS Aurora,once aurora

Olennaisin käännekohta löytyi ja tulee hyvin esiin dokumentissa. Aurora päätti ryhtyä määräämään itse musiikistaan ja urastaan. Mukana on herkullisia kohtauksia, joissa hän alkaa panna kampoihin managerilleen Geir Luedylle ja rumpalituottaja Magnus Skylstadille.

Mainio on myös kohtaus, jossa Aurora neuvottelee Lontoossa ison levy-yhtiön johtoportaan kanssa. Pomot vilkuilevat kameraan sen näköisinä, että haluaisivat heittää dokumentaristit ulos.

”Juuri Aurora vaati, että saimme olla mukana kaikkialla, myös kokouksissa. Toisen levyn valmistuminen tarjosi elokuvalle sopivan päätöspisteen. Tiesimme, että saimme upean näkökulman myös musiikkiteollisuuteen”, Servoss sanoo.

”Mutta meille bisnes-puoli oli sivutuote. Mietimme paljon mansplainingin vaaroja ja keskityimme Auroran näkökulmaan, ettemme sortuisi siihen. Siitä tuli tarina tytöstä, joka leikkii pop-tähteä, mutta kasvaa naiseksi, joka on oikeasti pop-tähti”, Langeland selittää.

Kurkistus kansainvälisen musiikkiteollisuuden kulissien taakse on todella poikkeuksellinen. Siksi dokumentti saattaa kiinnostaa niitäkin, jotka eivät piittaa Auroran musiikista.

Metoo-aikaan sopii, että siinä nuori nainen pyrkii kääntämään ison bisnespelin oman mielensä mukaiseksi. Daavid ja Goljat -kamppailua katsoo kuin jännäriä.

En odottanut, että dokumentti olisi niin surullinen.― Aurora Aksnes

Mutta mitä dokumentista ajattelee Aurora itse? Sitä kuvatessa hän ei ollut kameroista moksiskaan, mutta elokuvan vahvuus perustuu siihen, että se kuvaa tähden elämää ja ongelmia intiimisti.

”En odottanut, että se olisi niin surullinen. Mutta sitten muistin, että Benjamin ja Stian tulivat elämääni, kun tein ihan liikaa töitä ja olin perin pohjin kyllästynyt. Mutta on ihanaa katsoa, miten asiat kääntyvät parempaan päin elokuvan mittaan”, Aurora kirjoittaa.

Teksti: Harri Römpötti

Artisti: Aurora (S) nyt Yle Areenassa

Lue myös - yle.fi:stä poimittua