Hyppää pääsisältöön

Lumen Valo ja laulun voima

Lauluyhtye Lumen Valo
Lauluyhtye Lumen Valo Kuva: Yle Lumen Valo

”Olemme saaneet palautetta, että musiikkimme on auttanut vaikeissa tilanteissa – jopa silloin, kun on ollut kiikun kaakun, jaksaako jatkaa vai ei. Sitten meidän levyn kuunteleminen on saanut ajattelemaan, että kyllä tämä tästä. Sehän on hienointa palautetta, mitä kukaan voi koskaan saada.”

Näin kertoo lauluyhtye Lumen Valon altto Riikka Noreila. Yhtyeestä on vuosien saatossa muodostunut niin sen jäsenille kuin monille kuulijoillekin yksi elämän punaisista langoista.

Kahdeksanääninen kokoonpano on neljännesvuosisadan aikana kokenut laulajavaihdoksia, mutta mukana on edelleen heitäkin, jotka muistavat, mistä kaikki alkoi. Basso Juha Suomalainen kertoo, että Lumen Valon ensiesiintyminen oli Helsingissä, tammikuussa 1993.

Yhtye on aina ollut omimmillaan renessanssin ajan, 1400- ja 1500-lukujen, säestyksettömän musiikin parissa. "Se kirjallisuus, mikä renessanssin aikakauteen liittyy, on ehtymätöntä", toteaa Suomalainen. ”Melkein aina, kun on jotain esitetty, on voinut olla aika varma, ettei sitä ole Suomessa kuultu. Tai ylipäätään missään muuallakaan nykyaikana."

Baritoni Valter Maasalon mukaan tietämys vanhan musiikin suhteen on kuitenkin kasvanut huomattavasti: ”Se on ihan toisella tasolla kuin se oli Lumen Valon aloittaessa. Silloin toimintamme oli aika lailla uraa uurtavaa. Mutta edelleen riittää uria uurrettavaksi.”

2000-luvulle tultaessa renessanssimusiikki sai rinnalleen uudempaa ohjelmistoa, muun muassa Suomesta: Kaija Saariaho sävelsi teoksen yhtyeen 10-vuotisjuhliin, samoin Eero Hämeenniemi. ”Juhani Komulainen on ollut meille ikään kuin hovisäveltäjä”, kertoo Noreila. Myös Maasalo säveltää Lumen Valolle.

Lauluyhtye Lumen Valo
Lauluyhtye Lumen Valo Lauluyhtye Lumen Valo Kuva: Yle Lumen Valo

Päätökset tehdään yhdessä

Ohjelmiston suunnittelusta vastasi pitkään tenori Kari Turunen, kunnes hänet tämän vuoden alkupuolella nimitettiin Vancouverin kamarikuoron taiteelliseksi johtajaksi. Lumen Valolla taiteellista – sen paremmin kuin muutakaan – johtajaa ei sen sijaan ole, vaan päätökset syntyvät demokraattisesti. Kollektiivinen toimintatapa sopii sopraano Anna Villbergille: ”Olen ryhmätyöihminen, en mikään yksinpuurtaja.” Villberg ihastui yhtyeeseen jo opiskeluaikoinaan nähdessään televisiosta Mysterium-joulukonsertin. Hänen mukaansa Lumen Valon erityisyys on sen ainutlaatuisessa äänenvärissä: ”Tenorivaihdoksen aikoihin pohdin, että persoonallinen ihmisääni kertaa kahdeksan on tosi tärkeä tässä yhtyeessä. Jotain kaunista väriä pitäisi olla äänessä.”

Turusen seuraajana tenorin tontilla aloitti Arttu Hartikainen. Hänen kolleganaan on tenori Aaro Haapaniemi. Yhtyeeseen kuuluvat lisäksi sopraano Titta Lampela ja altto Hanna Graeffe. ”On aika hienoa, että tämä homma jatkuu, ja tulee jatkumaan todennäköisesti senkin jälkeen, kun minä en tässä enää laula”, Juha Suomalainen toteaa.

Riikka Noreilalle merkityksellisimmät hetket Lumen Valon kanssa liittyvät nimenomaan Mysterium-konsertteihin Uspenskin katedraalissa. ”Sellaiset hetket, kun tuntee, että sävelet lähtevät sinne kupoliin ja siitä ylös. Sitten lauletaan Maa on niin kaunis yhdessä koko yleisön kanssa, ja viimeisessä säkeistössä me ja puolet yleisöstä itketään. Me ikään kuin laulamme myös niille, jotka ovat siellä ylhäällä. Siitä syntyy ikiaikaisuus sävelien, tunteen ja kaiken kanssa.”

  • Kirkkomusiikki soi pääsiäisenä Yle Klassisessa

    Oratoriot, passiot ja muut pääsiäisen klassikot.

    Ylen klassisen musiikin internet-kanava Yle Klassinen lähettää pääsiäisen aikaan jälleen runsaasti kirkkomusiikkia. Kanavan ohjelmistossa soivat tänäkin vuonna hiljaisen viikon ja pääsiäisviikon suurteokset, kuten Johann Sebastian Bachin Matteus-passio, Joseph Haydnin Vapahtajan seitsemän viimeistä sanaa ristillä ja Franz Lisztin oratorio Christus.

  • Aika klassista

    Anne Teikari kertoo ohjelmistaan

    Melko klassista, suht klassista, aikamoista. Uudessa nykyklassisen musiikin ohjelmassani Aika klassista halusin tutkia niitä paikkoja ja tilanteita, joita nykyklassinen musiikki pitää sisällään ja luo ympärilleen. Halusin tietää, mitä ihmiset, jotka tekevät nykyklassista musiikkia, ajattelevat työskentelystään.