Hyppää pääsisältöön

Rakkaus ja romahdus oli Buster Keatonin oma suosikkielokuva

Buster Keaton nyrkkeilykehässä elokuvassa Rakkaus ja romahdus.
Buster Keaton nyrkkeilykehässä. Buster Keaton nyrkkeilykehässä elokuvassa Rakkaus ja romahdus. Buster Keaton,Teemalauantai,Battling Butler,Rakkaus ja romahdus

Buster Keatonin harvemmin nähty mykkäkomedia on sekin mestariteos. Rakkaus ja romahdus esitetään Teemalauantaissa jossa nähdään myös Peter Bogdanovichin ohjaama uusi dokumenttielokuva Suuri Buster.

Rakkaus ja romahdus eli Battling Butler (1926) ei ole ehkä ilmeisin valinta Buster Keatonille omistettuun Teemalauantaihin. Hänen kuuluisimmat mestariteoksensa on kuitenkin esitetty tv-ruudussa toistuvasti, ja välillä on hyvä antaa tilaisuus muillekin elokuville – ne voivat aina tuottaa nautittavia yllätyksiä. Ja se kaikkein kuuluisin eli Kenraali nähdäänkin jo 25.1. Teemalauantaissa.

Tavanomaisissa Keaton-historiikeissa Rakkaus ja romahdus sekä sitä edeltänyt Lähde länteen (Go West, 1925) jäävät usein alaviitteiksi, jotka sijoitetaan jälkiviisaasti pieneen suvantovaiheeseen Keatonin uralla: hän oli väliaikaisesti menettänyt tutun käsikirjoittajaryhmänsä ja joutui etsimään ideoita muualta.

Valmistuessaan nämä elokuvat saivat kuitenkin hyvän vastaanoton. Rakkaus ja romahdus oli Keatonin koko uran suurimpia yleisöhittejä, kun taas sitä seurannut, nykyään ei vain Keatonin vaan koko mykkäelokuvan suurimpiin saavutuksiin luettu Kenraali oli aluksi floppi sekä yleisön että kriitikoiden mielestä.

Rakkaus ja romahdus oli myös Keatonin suosikkeja hänen omista elokuvistaan, epäilemättä siksi, että hän pääsi jälleen kerran esittämään mielityyppiään, rikasta ja hemmoteltua tyhjäntoimittajaa. Tämän miljonäärinpojan Alfred Butlerin ei tarvitse edes kammata omia hiuksiaan ja on niin taitamaton, että tuskin siinä onnistuisikaan.

Isä lähettää Alfredin metsästyslomalle miehistymään. Huolehtivainen hovimestari ja luksusmaiset retkeilyvarusteet eivät tässä juurikaan auta, enemmänkin kaunis vuoristolaistyttö, johon Alfred ihastuu. Niinpä kun tyttö luulee häntä samannimiseksi nyrkkeilijäksi, Alfred tyttöä miellyttääkseen ei korjaa harhakäsitystä, sillä seurauksella, että hän aikanaan päätyy treenileirille valmennettavaksi mestaruusotteluun ”Alabaman tappajaa” vastaan.

Buster Keaton nyrkkeilykehässä elokuvassa Rakkaus ja romahdus.
Alfred Butler näyttää voittaneen. Buster Keaton nyrkkeilykehässä elokuvassa Rakkaus ja romahdus. Buster Keaton,Battling Butler,Teemalauantai,Rakkaus ja romahdus

Rakkaus ja romahdus on sikäli poikkeuksellinen Keaton-elokuva, että se perustuu ”ulkopuoliseen” aiheeseen, vieläpä Broadway-musikaaliin, jonka filmausoikeudet Keaton osti, koska hän arveli päähahmon ja juonen sopivan hänen kivikasvoiseen mutta fyysiseen komiikkaansa. Hän oli oikeassa – Alfred Butler on mainiota jatkoa hänen eräiden elokuviensa joutilaille rikkaille, ja juonen rakkaustarina on juuri niin söpö kuin näissä mykkäkomedioissa yleensä.

Kirveellä veistetty Keatonin vakionäyttelijä Snitz Edwards ja sisukas Sally O’Neil (jonka lyhyt filmiura kaatui äänielokuvan tuloon vahvan newjerseyläisen aksentin vuoksi) antavat hyvää kaikupohjaa Keatonin komiikalle, mutta pienen riitasoinnun huomaa kyllä, kun Keatonin nuori nössö joutuu lopulta nyrkkeilykehään ja vaatteiden alta paljastuu juuri sellainen lihaksikas atleetti mitä hän oikeasti oli.

Rakkaus ja romahdus on pienimuotoisempi kuin Keatonin kuuluisat eepokset mutta yhtä kaikki nautittava mykkäkomedian mestariteos. Metsästys-, kalastus- ja nyrkkeilysketsit ovat yhtä nokkelia kuin syntyessään, ja Keaton on rakentanut, ohjannut ja leikannut ne tavattoman huolellisesti, rytmittäen jokaisen eleen ja liikkeen oikein sekunnin murto-osalleen.

Esiintyjänä Keaton on yhtä viimeistelty ja hiottu. Niinpä parhaiden mykkäfilmien tapaan Rakkaus ja romahdus ei oikeastaan tarvitse lainkaan välitekstejä vaan kaikki välittyy suoraan kuvista ilman sanoja.

Keaton oli niitä koomikkoja, jotka ymmärsivät, kuinka hulluimmatkin tilanteet ja hurjimmatkin vitsit on ankkuroitava todellisuuteen, jotta ne toimisivat. Nytkin hän kaiken slapstickin ja pelleilyn jälkeen rakentaa elokuvan loppuun yllättävän aidon ja vakavan, jopa pelottavan kohtauksen, kun oikea Battling Butler aikoo antaa Busterille opetuksen. Keaton uskaltaa näyttää avoimesti roolihahmonsa pelon ja tuskan sadistisen hakatuksi tulemisen edessä.

Tämä kohtaus oli varmasti Martin Scorsesen mielessä, kun hän totesi, että Rakkaus ja romahdus oli tärkeimpiä elokuvia, joista hän sai vaikutteita omaan vakavaan nyrkkeilyelokuvaansa Kuin raivo härkä.

Scorsese on sanonut, että vain Keatonilla oli samanlainen näkemys nyrkkeilystä elokuvassa kuin hänellä. Tällä hän tarkoitti laajemmin sitä, kuinka Keaton käyttää nyrkkeilyareenaa ja sen rekvisiittaa visuaalisesti, mutta myös sitä, kuinka molemmissa elokuvissa nyrkkeilyä käytetään kuvaamaan väkivaltaa osana modernia elämää – aina perheväkivaltaa tai vaikkapa liikennekäyttäytymistä myöten. Toinen tekee sen vain komedian, toinen tosipohjaisen ja vakavan nyrkkeilydraaman kautta.

Elokuvasta esitetään vuonna valmistunut 2017 restaurointi, johon musiikin on sovittanut Robert Israel.

Julistekuva dokumenttielokuvasta Suuri Buster.
Julistekuva dokumenttielokuvasta Suuri Buster. Buster Keaton,Teemalauantai,Suuri Buster

4.1.2020 klo 20– Teemalauantai: Buster Keaton
uuden vuosikymmenen ensimmäinen Teemalauantai on omistettu Buster Keatonille, jonka nerouden äärellä sukupolvi toisensa jälkeen yhä mykistyy, onnesta.
Poliisit Areena 30 vrk
Buster Keatonin riemastuttavassa lyhytelokuvassa nuori mies saa suurkaupungin koko poliisivoimat peräänsä, kun huonekaluja hevoskärryillään rahtaavaa miekkosta luullaan pommeja viskovaksi anarkistiksi. (Cops, USA 1922)
Suuri Buster Areena 2 vuotta
Tuore dokumenttielokuva mykän elokuvan suuresta mestarista Buster Keatonista. Mukana ihailuaan osoittamassa ovat muun muassa Quentin Tarantino, Werner Herzog, Mel Brooks, 104-vuotias Norman Lloyd ja Jackassin Johnny Knoxville. Ohjaus Peter Bogdanovich. Suomen-ensi-ilta. (The Great Buster: A Celebration, USA 2018)
Rakkaus ja romahdus Areena 30 vrk
Buster Keatonin vähemmän tunnettu mutta yhtä kaikki mestarillinen komedia nuoresta miljonääristä, joka lähetetään metsästyslomalle miehistymään. Rakastuessaan vuoristolaistyttöön nuori mies on valmis melkeinpä mihin vain mielitiettynsä valloittamiseksi – jopa tekeytymään nyrkkeilyn kevyen sarjan mestariksi. Ohjaus Buster Keaton. Vuonna 2017 restauroituun versioon musiikin teki Robert Israel. (Battling Butler, USA 1926)
Lisäksi Buster Keatonin Kenraali nähdään Teemalauantaissa 25.1.

Buster Keaton elokuvassa Kenraali. PR-kuva!
Buster Keaton Kenraalin kuvauksissa. Buster Keaton elokuvassa Kenraali. PR-kuva! Kenraali,Buster Keaton,Teemalauantai,elokuvat,mykkäelokuvat
  • Älä luota keneenkään! Paranoidit klassikkoelokuvat Teemalla

    Salaliitot uhkaavat Kino Klassikon sarjassa.

    Kino Klassikon tammi–helmikuun teemana on paranoia eli vainoharhaisuus. Tieto on vaarallista, musta on valkoista ja vihollinen on keskuudessamme, kun kommunistien, kapitalistien ja ulkoavaruuden olentojen salaliitot uhkaavat perusturvallisuutta. Torstaisin 16.1.–20.2.2020.

Yle Teema

Teema Twitterissä ja Facebookissa