Hyppää pääsisältöön

Yle kehittää verkkopalveluitaan läpinäkyvästi – tutustu miten suosittelu ja uutisautomatiikka toimivat Ylen palveluissa

Älypuhelin pöydällä, näytöllä näkymä Yle Areenasta. Pöydällä myös nappikuulokkeet ja palapelin palaisa,
Älypuhelin pöydällä, näytöllä näkymä Yle Areenasta. Pöydällä myös nappikuulokkeet ja palapelin palaisa, Kuva: Jussi Nahkuri/Yle Yle,Yle Areena,brändikuvat 2019

Ylen verkkopalveluita rakennetaan suomalaisille eettisesti kestävältä pohjalta ja läpinäkyvästi.

Julkisen sanan neuvosto suosittaa, että mediayhtiöt kertovat kuinka ne käyttävät palveluissaan personointia eli suosittelua ja uutisautomatiikkaa.

Suomalaiset voivat nyt tutustua Ylen verkkosivuilla siihen, kuinka suosittelua ja uutisautomaatiota käytetään Ylen verkkopalveluissa, kuten Ylen verkkosivuilla, Areenassa tai Uutisvahdissa.

Ylen verkkopalvelujen kehittämisessä noudatetaan aina Ylen toimintaperiaatteita sekä tietosuojaperiaatteita.

“Haluamme avoimesti kertoa, miten Ylen käyttämät suosittelujärjestelmät vaikuttavat suomalaisille näytettyihin sisältöihin. Meille on tärkeää, että Ylen verkkopalveluita rakennetaan eettisesti kestävältä pohjalta. Tavoitteena on, että käyttäjillämme on aina paras mahdollinen tieto vaikuttaa saamaansa suositteluun,” kertoo Ylessä tekoälyn soveltamisesta vastaava päällikkö Jaakko Lempinen.

“Uutisiin liittyvän tekoälykehityksen tarkoituksena on auttaa kansalaisia ymmärtämään ja toimittajia selittämään maailmaa paremmin. Esimerkiksi uutisautomaatiojärjestelmät auttavat toimittajia keskittymään monimutkaisten asioiden analysointiin. Samalla voimme tuottaa koneellisesti uutissisältöjä, joita emme ehtisi ihmisvoimin tehdä,” sanoo Yle News Labin tekoälystä ja suosittelusta vastaava Jarno Koponen.

Yle suosittelee sisältöjä suomalaisille, jotta jokainen voisi löytää Ylen laajasta ja monipuolisista sisällöistä itseään kiinnostavaa katseltavaa, kuunneltavaa ja luettavaa. Suosittelu voi perustua mm. käyttöhistoriaan tai siihen, miten paljon muut käyttäjät käyttävät Ylen sisältöjä.

Uutisautomaation tehtävänä on helpottaa Ylen toimittajien työtä ja tuottaa toimituksen määrittämiä verkkosisältöjä automaattisesti. Esimerkiksi Ylen Voitto-robotti tuottaa mm. artikkeleita urheiluliigojen tuloksista toimituksen luomien sisältömäärityksien ja muotojen perusteella.