Hyppää pääsisältöön

Yleishyödylliset tietoiskut ja Yle

Yle voi tarjota mediatilaa yhteiskunnallisesti merkittäville viesteille eli tietoiskuille.

Yle voi tukea erilaisten organisaatioiden toimintaa esittämällä yleishyödyllisiä tietoiskuja ohjelmien välissä. Niiden tavoitteena on edistää yhteiskunnassa yleisesti hyödyllisenä pidettyjä asioita. Tietoiskuja on esitetty Ylen televisiokanavilla yhtäjaksoisesti 1960-luvulta lähtien.

Yle ei maksa tietoiskuista korvausta. Niiden esittämistä pyytävä organisaatio ei myöskään maksa korvausta Ylelle.

Millaisia tietoiskuja Yle voi näyttää?

  • Ne voivat liittyä esimerkiksi ihmisarvoa, turvallisuutta, terveyttä tai kehitysyhteistyötä edistäviin kampanjoihin.
  • Tietoiskun yleisvaikutelman tulee olla yleishyödyllinen. Ne eivät ole mainoksia eivätkä saa näyttää mainoksilta.
  • Niillä ei saa olla kaupallisia tavoitteita eivätkä ne saa olla kaupallista toimintaa tukevia.
  • Tietoiskuissa ei saa olla kaupallisten toimijoiden logoja eikä tuotemerkkejä.
  • Tietoiskuilla ei saa olla poliittisia kytköksiä.
  • Niiden kesto on rajallinen, maksimissaan 30 sekuntia.

Miten tietoiskut saa näkyviin Ylen kanavilla?

  • Organisaatio hakee tietoiskulleen esitysaikaa Yleltä hakemuksella, jossa esitetään perustelut tietoiskun esittämiselle (katso yhteystiedot alta).
  • Ylen sisäinen ohjausryhmä valitsee tietoiskut esitettäväksi asian merkittävyyden, yleishyödyllisyyden sekä ajankohtaisuuden perusteella. Ohjausryhmä kokoontuu neljä kertaa vuodessa, joten hakemus kannattaa lähettää hyvissä ajoin.
  • Tietoiskut toimitetaan Ylelle valmiina. Niiden esittämistä pyytävä organisaatio huolehtii materiaalin tuottamisesta.
  • Tietoiskussa saa olla kampanjan järjestäjän nimi ja logo.
  • Yle voi edellyttää tietoiskuun muutoksia.

Ota yhteyttä

  • Yleishyödylliset tietoiskut: Ulla Ervo, Ylen markkinointi, ulla.ervo@yle.fi

Lue myös - yle.fi:stä poimittua