Hyppää pääsisältöön

Luuttumusiikkia kreivin ajalta

1600-luvun puolivälissä syntynyt Jan Antonin Losy sattui olemaan Losinthalin kreivi ja vieläpä varoissaan. Siksi hän sai rauhassa soitella luuttua koko ikänsä. Jakob Lindbergin asema luutistina ei ole yhtä turvattu, mutta etuoikeus on kai sekin, että voi levyttää BIS-yhtiölle Losyn sävellyksiä.

Jakob Lindberg / Jan Antonin Losy
Jakob Lindberg / Jan Antonin Losy Uudet levyt

Aikalaisten mukaan Losinthalin kreivi saavutti luutistina ja säveltäjänä ammattitason. Mutta koska hänen ei tarvinnut julkaista teoksiaan myytäväksi, ne levisivät käsikirjoituskopioina nuottikirjoihin ympäri Eurooppaa. Levytystä varten Lindberg on haalinut Losyn teoksia eri tahoilta ja yhdistellyt ne tyylinmukaisiksi sarjoiksi, sovittaen ja tulkiten ja välillä säveltäen.

Lindberg on näkemyksellinen muusikko ja tekee kaikkensa Losyn eteen, mutta kenties levy ei näytä kreivin musiikkia parhaassa valossa, koska painamista varten hän varmaankin olisi hionut teoksiaan lisää. Kulttuurisesti ja ajallisesti etäisten sävellysten laatua on usein vaikea arvioida, mutta oman tuntumani mukaan Losyn teokset eivät pärjää vertailussa esimerkiksi Weissiin, joka vaikutti samalla alueella. Weissin teokset ovat täynnä toisiinsa punoutuvia tunteita ja valon ja varjon vaihtelua, kun taas Losyn musiikissa on oppineen tyylitietoisuuden ja leppeän soittelun leima.

Toki myönnän että sokkotestissä tuskin erottaisin saksalaisia luuttumestareita toisistaan. Levyn selvin ansio onkin levollisessa tunnelmassa, jonka osaltaan luo myös Lindbergin käyttämä jumalainen, ikivanha luuttu. Melodiakielten lempeä kirkkaus on omaa luokkaansa, mutta erityisesti nautin bassoäänten mattapintaisuudesta ja lyhyestä soinnista, joka selventää harmonioita.

"Note d'oro". Jan Antonin Losy: Luuttumusiikkia. - Jakob Lindberg. (BIS-2462)

Kuuntele Uudet levyt 14.1.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Pianon aatelinen pysyy (ja paranee vähän)

    Levyarvostelu

    Angela Hewitt tunnetaan Bach-pianistina, ja hän levytti Bachin tärkeimmät kosketinsoitinteokset Hyperion-yhtiölle jo 90-luvulla. Viime vuosina Hewitt on palannut Bachin pariin uudella innolla ja päätynyt myös tekemään uusintalevytyksen kuudesta partitasta. Yleensä uusintalevytyksiä markkinoidaan tulkinnan perusteellisella muuttumisella, mutta Hewitt on fiksu ja asettelee saatesanansa varovaisesti. Vertailun perusteella kehitystä on silti tapahtunut - vieläpä parempaan.

  • Luuttumusiikkia kreivin ajalta

    Levyarvostelu

    1600-luvun puolivälissä syntynyt Jan Antonin Losy sattui olemaan Losinthalin kreivi ja vieläpä varoissaan. Siksi hän sai rauhassa soitella luuttua koko ikänsä. Jakob Lindbergin asema luutistina ei ole yhtä turvattu, mutta etuoikeus on kai sekin, että voi levyttää BIS-yhtiölle Losyn sävellyksiä.

  • Sirpaleista laatua mutta kiinnostava yhdistelmä

    Levyarvostelu

    Lappeenrannassa on ollut orkesteri jo satakymmenen vuotta, minkä kunniaksi nykyinen Lappeenrannan kaupunginorkesteri on julkaissut levyn otsikolla Saimaa Seasons. Levyn sisältö ei liity Saimaaseen eikä vuodenaikoihin, vaan yhdistää Carl Nielseniä Paavo Heiniseen. Orkesterin edellisellä levyllä kuultiin molemmilta huilukonsertot, nyt klarinettikonsertot.

  • Daniel Herskedal jättää raja-aitoja ylitettäväksi

    Levyarvostelu

    Kun strategisesti viisas levyjätti Naxos julkaisee norjalaisen jazz-tuubistin sävellyksiä, siihen täytyy olla syy. Osan selittää levyn takakansi, jossa komeilee norjalaisten kulttuuritukijoiden logoja, mutta pääasiassa Naxos kai ajattelee, että Daniel Herskedalissa on taidemusiikin tulevaisuus. Hänen teoksensa Behind the Wall (Muurin takana) onkin muodikasta ja ymmärrettävää musiikkia, muttei ongelmatonta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua