Hyppää pääsisältöön

Ulkolinja: Kiinan uusi silkkitie – idän talousmahti laajentaa vaikutusvaltaansa maailmalla

Kiina on investoinut miljardeja nostaakseen maan maailmantalouden veturiksi.
Kiina rakentaa uusia junayhteyksiä Länsi-Eurooppaan ja Afrikkaan. Kiina on investoinut miljardeja nostaakseen maan maailmantalouden veturiksi. Kuva: CAT CIE Yle TV1,Ulkolinja: Kiinan uusi silkkitie

TV1 torstaina 30.1.2020 klo 22.00 - 22.55, uusinta sunnuntaina 2.2. klo 00.20, Areenassa

Kiinalaiset haluavat saada uuden sähköautomallin myyntiin Eurooppaan. Autolla voisi ajaa 460 kilometriä yhdellä latauksella. Kiinan valtion taloudellisen tuen vuoksi sähköautomalli on kolmasosan halvempi kuin eurooppalaiset kilpailijansa.

Xiao Feng johtaa yhtä Kiinan suurimmista autonvalmistajista. Hän ei salaa tulevaisuuden tavoitteitaan. ”Visiomme on olla maailman johtava autoteollisuusyhtiö.”

Yhtiöllä on jo kolme tehdasta Chongqingissa. Yksi kolmesta tehtaasta työllistää 4000 henkeä. Huippumoderni ja täysin automatisoitu tehdas valmistaa uuden auton joka 53. sekunti.

Kansainvälisille markkinoille uutta silkkitietä pitkin

Kiina on investoinut vuodesta 2013 lähtien miljardeja noustakseen maailmantalouden veturiksi. Maa pyrkii muuttamaan maailman poliittiset ja taloudelliset kartat.

Kiina haluaa täyttää kansainväliset markkinat tuotteillaan, ja maalla on siihen suunnitelma – uusi silkkitie. Biljoonan dollarin uusi silkkitie on ihmiskunnan historian kallein hanke.

Kiinalaiset vievät ulkomaille pääomaa sekä teknologiaa ja rakentavat rautateitä, merireittejä ja teitä, jotka johtavat muualle Aasiaan, Eurooppaan ja Afrikkaan. Reitin varrelle tulee satamia, rautatieasemia sekä teollisuusalueita.

Presidentti Xi Jinping mukaan vuosisadan projektissa Kiina rakentaa nopean rautatien Kiinasta suoraan Länsi-Eurooppaan. Pakistanissa Kiina rakentaa suursatamaa, valtatien Himalajan yli ja Afrikassa jättiäissataman ja rautatien Etiopiaan.

Pakistanissa suunnitelmat kohdanneet vastarintaa

Ranskalainen Ulkolinja-dokumentti Kiinan uusi silkkitie suuntaa kolmeen uuden silkkitien avainvaltioon.

Djiboutissa Kiina on syrjäyttänyt Ranskan tärkeimpänä talousmahtina. Etiopiassa tehtaita nousee kuin sieniä sateella ja viljelijät joutuvat väistymään entisiltä viljelysmailtaan. Gwadarin kaupungissa Pakistanissa Kiinan jättimäiset satamasuunnitelmat ovat kohdanneet aseellista vastarintaa.

Dokumentti kysyy, onko muusta maailmasta tulossa Kiinan siirtomaa. Minkälaisen hinnan paikalliset asukkaat joutuvat maksamaan idän talousmahdin laajentumisesta?

China´s New Silk Road. Tuotanto: CAT & Cie, Ranska, 2019.