Hyppää pääsisältöön

Epäilyttävän uutta - rajatonta nykyklassista

Aki Yli-Salomäki
Aki Yli-Salomäki toimittaa Epäilyttävän uutta -sarjaa Aki Yli-Salomäki Kuva: Yle Kuvapalvelu / Jukka Lintinen Aki Yli-Salomäki,Epäilyttävän uutta

Ohjelmasarja Epäilyttävän uutta on kuuntelijalle kuin risteily musiikin uudelle valtamerelle. Oppaana matkalla on säveltäjä Aki Yli-Salomäki, jonka ideasta ohjelmasarja on syntynyt. Luentoja ei ohjelmassa kuulla, vaan musiikkia kuunnellaan rennolla ja uteliaalla otteella. Epäilyttävän uutta kuullaan Yle Radio 1:ssä helmi-maaliskuussa 2020. Yle Areenassa sarja on kuultavissa vuoden ajan.

Mikä on ohjelmasarjan ydinajatus?

Esitellä ja hahmotella uusimman taidemusiikin suuntaviivoja. Samalla tuoda esiin sellaisia sisältöjä, jota meillä ei ole juurikaan kuultu. Itse koen tämän musiikin olevan kestävän kehityksen musiikkia, joka rakentaa siltoja kohti laajempia kuulijakuntia. Ajatus on, että näistä kahdeksasta jaksosta syntyy nimenomaan toisiaan tukeva kokonaisuus.

Kenelle ohjelma on suunnattu?

Uteliaisuudesta ei liene haittaa. Oma ajatus olisi löytää yhteys niihin, joilla on ollut aivan tietynlainen kuva uudesta musiikin luonteesta. Tämä syntyy esimerkiksi, jos ainoastaan kuuntelee mitä kotimaisissa konserteissa ja nykymusiikkifestivaaleilla soitetaan. Ehkäpä soittamani musiikin kautta voi joillekin syntyä erilainen, hieman laajempi kuva.

Olet etsinyt ja kuunnellut ohjelmaa varten valtavan määrän uutta sävellettyä musiikkia ja moni säveltäjänimi on suurelle yleisölle tuntematon. Mitkä olivat sinulle itsellesi inspiroivimmat löydöt?

Kävin läpi kolminumeroisen määrän tallenteita. Yleensä yksi kiinnostava julkaisu on johtanut toisen pariin, mikä on palkitsevaa. On vaikea nostaa sieltä mitään yksittäistä teosta tai ajatusta - niitä oli niin monia. Esimerkiksi monissa aktiivisesti nykymusiikkiin keskittyvissä yhtyeissä muusikot myös säveltävät. Juuri muusikot tuntuvat rakentavan monia kiinnostavia uusia juttuja. Syntyy tekijöiden välistä dialogia, joka parhaassa tapauksessa tuottaa jotain kiinnostavaa ja arvaamatonta. Tästä kollektiivisuudesta on myös erillinen jakso.

Minkälainen tulevaisuuden kansainvälinen nykymusiikin kenttä on sinun mielestäsi?

Rikas, aktiivinen, innostava ja arvaamaton. Moni haluaa löytää ratkaisuja puiseviin ja luutuneisiin klassisen musiikin käytäntöihin. Uuden musiikin tekijät tuntuvat olevan ratkaisukeskeisiä. Jos yleisö on vieraantunut nykymusiikista, niin olisiko myös tekijöiden aika katsoa peiliin ja miettiä uusia ja uuden kuuloisia ratkaisuja?

Minkälaisen kuunteluohjeistuksen antaisit Epäilyttävän uutta -ohjelman yleisölle?

Fiilispohjalta. Musiikin kuuntelu on hyvin yksinkertaista puuhaa. Voi innostua tai olla innostumatta. Kaikki kappaleet eivät voi jokaista kiinnostaa, eikä pidäkään. Pieni kärsivällisyys voi siis olla myös tarpeen. Vaikka parhaillaan soiva kappale ei kiinnostakaan, niin ehkäpä sitten se seuraava. Myös teemoissa on valinnanvaraa.

Olet säveltäjä ja toisena työnäsi toimitat mm. Uudet levyt -ohjelmaa Yle Radio 1:ssä ja nyt tätä uutta ohjelmasarjaa Epäilyttävän uutta. Kuuntelet siis paljon ääniä ja musiikkia. Minkälaisesta musiikista erityisesti itse nautit, vai onko kaikki musiikin kuuntelu sinulle työtä?

No, olen rauhallisten äänimaisemien ja levollisten sointien ystävä, mutta se on tietysti vain yksi kerros. Hyvät ideat ja tuore ote kyllä iskee, on konteksti mikä tahansa. Edelleen ja kokoajan vastaan tulee musiikkia, joka aidosti säväyttää. Omassa kuuntelussa juuri kokemuksellisuus onkin keskiössä.

  • Bachia vereslihalla mutta puhuttelevasti

    Levyarvostelu

    Thomas Zehetmair levytti Johann Sebastian Bachin sooloviulusonaatit ja -partitat ensimmäisen kerran vuonna 1983, nuorena miehenä, huikean uransa alussa. Nyt hän on palannut saman ohjelmiston pariin, mutta soittaa barokkiviulua, ja on villimpi ja vapaampi kuin osasi nuorena olla.

  • Janne Marja-ahon laulukarisma kantaa Brelistä barokkiin

    Levyarvostelu

    Janne Marja-aho on näyttelijä, tanssija ja koreografi, mutta barokkiyhtye Cornucopian kanssa hän on tehnyt uuden levyn laulajana. Otsikolla "Minä olin yö" Marja-aho yhdistää Jacques Brelin lauluja barokin lauluihin - ja onnistuu.

  • All male panel täyttää akustisen tilan

    Levyarvostelu

    Pianisti Joonas Ahonen, viulisti Antti Tikkanen ja sellisti Markus Hohti muodostavat all male panelin nimeltä Rödberg-trio. Kolmikko osallistuu Suomen taidemusiikkielämää kuohuttaneeseen tasa-arvokeskusteluun Alban julkaisemalla uutuuslevyllä, jolla kuullaan pianotriot sekä Fanny että Felix Mendelssohnilta. Levyn eräänä tarkoituksena on antaa kuulijalle eväät patriarkaatin saneleman kaanonin uudelleenarvioimiseen, mutta eväitä mutustellessa huomio kiinnittyy etenkin vuoden 1828 wieniläiseen Böhm-flyygeliin.

  • Pianotriolla Vasksin musiikki viiltää terävämmin

    Levyarvostelu

    Peteris Vasks on Latvian ja varmasti myös levy-yhtiö Ondinen soitetuin nykysäveltäjä. Vasksin mystisen minimalismin sointuisa pehmeys sopii suuren yleisön makuun, mutta sen kovasta ytimestä löytyy materialismin ja henkisen tyhjyyden kritiikkiä. Uudella levyllä Vasksin musiikkia soittaa pianotrio Palladio, ja karuudellaan kokoonpano varmistaa, ettei Vasksin ydin peity höttöisten sointikenttien alle.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua