Hyppää pääsisältöön

Epäilyttävän uutta - rajatonta nykyklassista

Aki Yli-Salomäki
Aki Yli-Salomäki toimittaa Epäilyttävän uutta -sarjaa Aki Yli-Salomäki Kuva: Yle Kuvapalvelu / Jukka Lintinen Aki Yli-Salomäki,Epäilyttävän uutta

Ohjelmasarja Epäilyttävän uutta on kuuntelijalle kuin risteily musiikin uudelle valtamerelle. Oppaana matkalla on säveltäjä Aki Yli-Salomäki, jonka ideasta ohjelmasarja on syntynyt. Luentoja ei ohjelmassa kuulla, vaan musiikkia kuunnellaan rennolla ja uteliaalla otteella. Epäilyttävän uutta kuullaan Yle Radio 1:ssä helmi-maaliskuussa 2020. Yle Areenassa sarja on kuultavissa vuoden ajan.

Mikä on ohjelmasarjan ydinajatus?

Esitellä ja hahmotella uusimman taidemusiikin suuntaviivoja. Samalla tuoda esiin sellaisia sisältöjä, jota meillä ei ole juurikaan kuultu. Itse koen tämän musiikin olevan kestävän kehityksen musiikkia, joka rakentaa siltoja kohti laajempia kuulijakuntia. Ajatus on, että näistä kahdeksasta jaksosta syntyy nimenomaan toisiaan tukeva kokonaisuus.

Kenelle ohjelma on suunnattu?

Uteliaisuudesta ei liene haittaa. Oma ajatus olisi löytää yhteys niihin, joilla on ollut aivan tietynlainen kuva uudesta musiikin luonteesta. Tämä syntyy esimerkiksi, jos ainoastaan kuuntelee mitä kotimaisissa konserteissa ja nykymusiikkifestivaaleilla soitetaan. Ehkäpä soittamani musiikin kautta voi joillekin syntyä erilainen, hieman laajempi kuva.

Olet etsinyt ja kuunnellut ohjelmaa varten valtavan määrän uutta sävellettyä musiikkia ja moni säveltäjänimi on suurelle yleisölle tuntematon. Mitkä olivat sinulle itsellesi inspiroivimmat löydöt?

Kävin läpi kolminumeroisen määrän tallenteita. Yleensä yksi kiinnostava julkaisu on johtanut toisen pariin, mikä on palkitsevaa. On vaikea nostaa sieltä mitään yksittäistä teosta tai ajatusta - niitä oli niin monia. Esimerkiksi monissa aktiivisesti nykymusiikkiin keskittyvissä yhtyeissä muusikot myös säveltävät. Juuri muusikot tuntuvat rakentavan monia kiinnostavia uusia juttuja. Syntyy tekijöiden välistä dialogia, joka parhaassa tapauksessa tuottaa jotain kiinnostavaa ja arvaamatonta. Tästä kollektiivisuudesta on myös erillinen jakso.

Minkälainen tulevaisuuden kansainvälinen nykymusiikin kenttä on sinun mielestäsi?

Rikas, aktiivinen, innostava ja arvaamaton. Moni haluaa löytää ratkaisuja puiseviin ja luutuneisiin klassisen musiikin käytäntöihin. Uuden musiikin tekijät tuntuvat olevan ratkaisukeskeisiä. Jos yleisö on vieraantunut nykymusiikista, niin olisiko myös tekijöiden aika katsoa peiliin ja miettiä uusia ja uuden kuuloisia ratkaisuja?

Minkälaisen kuunteluohjeistuksen antaisit Epäilyttävän uutta -ohjelman yleisölle?

Fiilispohjalta. Musiikin kuuntelu on hyvin yksinkertaista puuhaa. Voi innostua tai olla innostumatta. Kaikki kappaleet eivät voi jokaista kiinnostaa, eikä pidäkään. Pieni kärsivällisyys voi siis olla myös tarpeen. Vaikka parhaillaan soiva kappale ei kiinnostakaan, niin ehkäpä sitten se seuraava. Myös teemoissa on valinnanvaraa.

Olet säveltäjä ja toisena työnäsi toimitat mm. Uudet levyt -ohjelmaa Yle Radio 1:ssä ja nyt tätä uutta ohjelmasarjaa Epäilyttävän uutta. Kuuntelet siis paljon ääniä ja musiikkia. Minkälaisesta musiikista erityisesti itse nautit, vai onko kaikki musiikin kuuntelu sinulle työtä?

No, olen rauhallisten äänimaisemien ja levollisten sointien ystävä, mutta se on tietysti vain yksi kerros. Hyvät ideat ja tuore ote kyllä iskee, on konteksti mikä tahansa. Edelleen ja kokoajan vastaan tulee musiikkia, joka aidosti säväyttää. Omassa kuuntelussa juuri kokemuksellisuus onkin keskiössä.

Lisää ohjelmasta

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua