Hyppää pääsisältöön

Turhaa perusohjelmiston taltiointia

Edward Elgarin rakastettu sellokonsertto soi ympäri maailmaa konserttisaleissa ja teosta taltioidaan vuosikymmenestä toiseen eri esittäjien toimesta. Näistä viimeisimpänä on ilmestynyt japanilaissellisti Hitomi Niikuran sekä Iimori Norichikan johtaman Yamagatan sinfoniaorkesterin julkaisu. Eikä siinä kaikki. Mukaan on pukattu kaihoisaa Max Bruch-äänistöä.

elgar äänitteen kansi
elgar äänitteen kansi Edward Elgar

Max Bruchin sellolle ja orkesterille kirjoittava komea valituslaulu Kol Nidrei op. 47 saa osakseen hieman laimean perustulkinnan. Vai saako edes sitä, kun ote on koko ajan etäinen ja tekeminen jää pintapuolisen soittelun tasolle.

Onko ylipäätään mielekästä esittää ja levyttää jo ennestään kanonisoitua ohjelmistoa yhä uudestaan ja uudestaan? Tämä kysymys tulee väistämättä jälleen mieleen etenkin Elgarin konserttoa kuunnellessa. Hieman vaisu ja ulkokohtainen ote jätti ainakin itseni tästä Elgar-tulkinnasta täysin ulkopuoliseksi. Kilpailu on kovaa, ja kun esittäjistö tarjoilee pelkästään ”ihan hyvää”, niin se ei tietenkään riitä. Nyt tuloksena on väistämättä yksi merkityksetön Elgar-julkaisu lisää. Parempia taltiointeja löytyy aiemmilta vuosikymmeniltä kymmenittäin, joten kannattanee tukeutua jatkossakin niihin.

Edward Elgar: konsertto sellolle ja orkesterille. Max Bruch: Kol Nidrei op. 47. Hitomi Niikura, sello ja Yamagatan sinfoniaorkesteri/Iimori Norichika. (Art Infini, MECO-1032)

Kuuntele Uudet levyt 4.2.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.