Hyppää pääsisältöön

Kokkolalaiset herättävät vanhan amatöörimusiikin eloon - taas

1770-luvulla Kokkolan kirkkoherra Anders Chydenius perusti pappilaansa pikkuisen amatööriyhtyeen ja keräsi sille pikkuisen nuottikokoelman. Euroopan mittakaavassa Chydenius oli perifeerinen harrastelija, mutta Suomessa hän oli valistusvisionääri aikaansa edellä. Ei ihme että Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on intoutunut levyttämään kotikaupunkinsa erikoista nuottikokoelmaa, olkoonkin että musiikillisesti kyse on harmittomasta viihteestä harrastelijoille.

The Anders Chydenius Collection
The Anders Chydenius Collection Uudet levyt

Itse asiassa Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri levytti Chydeniuksen nuottikokoelmaa Alba-yhtiölle jo kaksikymmentä vuotta sitten, ja vaikka uudella levyllä on eri teokset, ei nuottikokoelman anti ole muuttunut: säveltäjät ovat muodikkaita sävelseppoja klassismin divaritasolta ja kokoonpano vaihtelee kvartetoista jousiorkesteriin. Erojakin on: Kokkola-kvartetin kokoonpano on muuttunut, huilusolisti Mikael Helasvuo on vaihtunut Niamh McKennaan eikä Juha Kangas enää ole puikoissa.

Viimeksi mainitun muutoksen voi jopa kuulla - uuden levyn orkesteriteosten muotoilu ei ole aivan yhtä kaunopuheista ja yhtenäistä, vaikka kokkolalaiset ovat toki pitäneet Kankaan perintöä yllä. Orkesterimuusikoiden yleinen perioditietoisuus on kuitenkin parissa vuosikymmenessä lisääntynyt niin paljon, että pölyinenkin Pugnani saadaan kuulostamaan elävältä. Kokkola-kvartetti saa enemmän peliaikaa kuin orkesteri, ja käyttää sen todella tyylikkäästi. Herraskainen viihdemusiikki svengaa mainiosti, ja jälleen kerran on mukava seurata kuinka Lauri Pulakan tarkka, eläväinen sellismi pitää kappaleet virkeinä.

Kokkolan kaupungin neljäsataavuotisjuhlaa siis kelpaa juhlistaa tällaisella hyvin toteutetulla ja historiatietoisella levyllä, mutta oma kärttyisän realistinen arvioni on, että Anders Chydeniuksen nuottikokoelman historiallinen arvo tuli dokumentoitua jo edellisellä levyllä, eikä sen musiikillinen sisältö välttämättä olisi vaatinut uusintaa.

"The Anders Chydenius Collection", säv. Pugnani, Graf, Cambini, Sacchini ja Schulz. - Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri ja Kokkola-kvartetti sekä Niamh McKenna, huilu, ja Elina Mustonen, cembalo. (Alba, ABCD 449)

Kuuntele Uudet levyt 11.2.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Bachia vereslihalla mutta puhuttelevasti

    Levyarvostelu

    Thomas Zehetmair levytti Johann Sebastian Bachin sooloviulusonaatit ja -partitat ensimmäisen kerran vuonna 1983, nuorena miehenä, huikean uransa alussa. Nyt hän on palannut saman ohjelmiston pariin, mutta soittaa barokkiviulua, ja on villimpi ja vapaampi kuin osasi nuorena olla.

  • Janne Marja-ahon laulukarisma kantaa Brelistä barokkiin

    Levyarvostelu

    Janne Marja-aho on näyttelijä, tanssija ja koreografi, mutta barokkiyhtye Cornucopian kanssa hän on tehnyt uuden levyn laulajana. Otsikolla "Minä olin yö" Marja-aho yhdistää Jacques Brelin lauluja barokin lauluihin - ja onnistuu.

  • All male panel täyttää akustisen tilan

    Levyarvostelu

    Pianisti Joonas Ahonen, viulisti Antti Tikkanen ja sellisti Markus Hohti muodostavat all male panelin nimeltä Rödberg-trio. Kolmikko osallistuu Suomen taidemusiikkielämää kuohuttaneeseen tasa-arvokeskusteluun Alban julkaisemalla uutuuslevyllä, jolla kuullaan pianotriot sekä Fanny että Felix Mendelssohnilta. Levyn eräänä tarkoituksena on antaa kuulijalle eväät patriarkaatin saneleman kaanonin uudelleenarvioimiseen, mutta eväitä mutustellessa huomio kiinnittyy etenkin vuoden 1828 wieniläiseen Böhm-flyygeliin.

  • Pianotriolla Vasksin musiikki viiltää terävämmin

    Levyarvostelu

    Peteris Vasks on Latvian ja varmasti myös levy-yhtiö Ondinen soitetuin nykysäveltäjä. Vasksin mystisen minimalismin sointuisa pehmeys sopii suuren yleisön makuun, mutta sen kovasta ytimestä löytyy materialismin ja henkisen tyhjyyden kritiikkiä. Uudella levyllä Vasksin musiikkia soittaa pianotrio Palladio, ja karuudellaan kokoonpano varmistaa, ettei Vasksin ydin peity höttöisten sointikenttien alle.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua