Hyppää pääsisältöön

Varhainen käyrätorvi laulaa kotoisasti

Reilu vuosi sitten intoilin luonnontorvitaituri Alec Frank-Gemmillin levystä, jolla hän soitti varhaisia virtuoosikonserttoja käyrätorvelle. Ursula Paludan Monbergin uutuuslevy sisältää hieman myöhäisempää ja melkoisesti helpompaa ohjelmistoa, mutta kuulostaa yhtä aristokraattiselta, ja täydentää oivallisesti kuvaa luonnontorven kehityksestä.

The Early Horn / Monberg
The Early Horn / Monberg Uudet levyt

Hyperion-yhtiön julkaisu sisältää 1700-luvun alkupuolen kamarimusiikillista ohjelmistoa, jossa käyrätorvi pääsee temmeltämään yhdessä parin muun soittimen kanssa continuon tuella mutta ilman orkesteria. Teokset ovat ajalta, jolloin käyrätorvensoitto oli siirtymässä kiltojen varjelemasta ammattitoiminnasta porvarien harrastukseksi. Samalla kehittyi tukkeamistekniikka, jonka myötä korkeasta ja vaikeasta clarino-rekisteristä voitiin laskeutua helpompaan rekisteriin ilman puhtausongelmia.

Levyn kappaleissa soittimen kehitysvaihe kuuluu harmonian staattisuutena, mutta myös säveltäjien innostuksena laulavan, herkän soittimen uusista mahdollisuuksista. Kontrastit oboen, nokkahuilun ja jousten kanssa korostavat mainiosti käyrätorven ominaispiirteitä, ja esiin pääsee myös Ursula Paludan Monbergin luonteva ja inhimillinen soittotyyli. Brittitaiturin soitto kuulostaa rennon letkeältä, ja vikkelätkin kuviot soljuvat pakottomasti - yleensä luonnontorven operointi jättää paljon jännitteisemmän mielikuvan. Monberg ei myöskään liikaa peittele tukkeamisen ja muiden tekniikoiden aiheuttamia sointivärimuutoksia, ja se on hyvä, koska ne ovat osa luonnontorven viehätystä.

Jonathan Cohenin johtama Arcangelo-yhtye tuntuu soittavan eri kokoonpanoissa mainiosti, kunnes päästään Mozartin käyrätorvikvintettoon. Käyrätorviohjelmiston kulmakivestä on niin monia puhtaampia, elegantimpia ja hauskempia tulkintoja, että korva havahtuu soiton karkeuteen levyn muissakin kappaleissa. Pääasia eli varhaisen käyrätorven ainutlaatuisen inhimillinen laulullisuus tulee kuitenkin loistavasti ilmi - etenkin jos levyn kaveriksi hankkii myös Alec Frank-Gemmillin konserttolevyn.

"The Early Horn", säv. L. Mozart, Graun, Haydn, Telemann, W.A. Mozart ja tuntematon. - Ursula Paludan Monberg ja Arcangelo/Jonathan Cohen. (Hyperion, CDA68289)

Kuuntele Uudet levyt 11.2.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua