Miten Youtuben suosittelualgoritmi toimii? Jos tarkoitus on vain koukuttaa, jäävätkö totuus ja asiallinen sisältö jalkoihin? Sosiologi, kirjoittaja ja luennoitsija Zeynep Tufekci on tutkinut internetissä toimivien yritysten logiikkaa ja hän on huomannut huolestuttavia piirteitä algoritmien toiminnassa.
– Oma lapseni sai koulutehtäväksi selvittää kuulentojen historiaa. Hetken asiaa tutkittuaan lapsi tuli kertomaan, ettei kuulentoa ole koskaan ollutkaan. Tämän tiedon hän oli löytänyt Youtubesta etsiessään tehtäväänsä materiaalia.
Tyttären kohtaama salaliittoteoria sai tutkija Zeynep Tufekcin hämmentymään. Turkkilais-yhdysvaltalainen Zeynep Tufekci on tutkinut internetissä toimivia palveluita, myös Youtubea.
Suurin osa Youtuben sisällöstä on viihteellistä, mutta palvelussa on runsaasti materiaalia, jolla on muitakin intressejä. Youtuben kasvaessa sen käyttö myös poliittisiin ja muihin tarkoituksiin on lisääntynyt. Esimerkiksi terroristijärjestö Isis käytti Youtubea varsin onnistuneesti viestinsä levittämiseen ennen kuin palvelu puuttui asiaan.
Algoritmi tukee äärimmäisiä näkemyksiä ja vastakkainasettelua
Zeynep Tufekci itse kiinnitti huomiota Youtuben algoritmin toimintatapaan katsottuaan Yhdysvaltojen presidentinvaalikampanjan aikana Donald Trumpista tehtyjä videoita. Hyvin pian hän huomasi, että Youtube alkoi suositella hänelle valkoisen ylivallan sanomaa levittäviä videoita, videoita holokaustin kieltäjiltä ja muuta äärilaidan sisältöä.
Tufekci ei ollut aiemmin katsonut erityisen radikaalia materiaalia, joten hän tuli uteliaaksi.

Salaliittoteorioita ja ultrajuoksua
Tufekci päätti perustaa uuden Youtube-tilin. Sille kirjautuneena hän katsoi Hillary Clintonin ja Bernie Sandersin kampanjavideoita ja antoi algoritmin tehdä työtään.
Ennen pitkää hänelle suositeltiin vasemmistolaista materiaalia sisältäviä videoita. Suositteluihin ilmestyi myös arveluttavia videoita salaliitoista, esimerkiksi teorioita siitä, että Yhdysvaltojen hallitus olisi ollut vastuussa syyskuun 11. päivän iskuista.
Pikkuhiljaa Youtube suositteli materiaalia, joka oli yhä kauempana siitä, mitä hän alun perin katsoi.
Algoritmin tehtävänä ei ole totuuden etsiminen tai ihmisten valistaminen, vaan ihmisten pitäminen sivustolla.
Tufekci kokeili myös epäpoliittisia aiheita. Tulos toistui. Jos hän katsoi videoita hölkkäämisestä, algoritmi suositteli ultramaratoniin liittyvää sisältöä. Jos taas oli kiinnostunut kasvisruokavideoista, tuloksena oli videoita vegaanisesta elämäntavasta.
– Algoritmi tukee äärimmäisiä näkemyksiä ja vastakkainasettelua, Zeynep Tufekci sanoo.
Algoritmin tehtävä on pitää käyttäjät sivuilla, koska näin optimoidaan mainostulot. Kun käyttäjä katsoo esimerkiksi Pipsa Possua, hänelle tarjotaan lisää samaa sarjaa. Se on järkevää yhtiön ja miksei myös käyttäjän kannalta.
Youtube on maailman toiseksi suosituin hakukone
Youtube on monelle ihmiselle tietolähde, ei pelkkä viihdyke. Youtubesta haetaan tietoa ja sitä kautta se muokkaa käyttäjän maailmankuvaa. Ei siis ole aivan yhdentekevää, miten sen suosittelualgoritmi toimii. Algoritmi on Googlen emoyhtiö Alphabetin omaisuutta ja maailman mittakaavassa iso tekijä erilaisten sisältöjen suosittelijana.
Suosittelujärjestelmä voi siis nostaa aiheita ja sisältöjä suosituiksi pelkästään omalla toiminnallaan. Tubettajat näkevät nopeasti, mitä algoritmi suosii ja mitä ei – mikä taas vaikuttaa myös sisällön tuottamiseen.
Youtubella lienee yksi maailman kehittyneimmistä algoritmeista. Paljon muuta siitä ei tiedetäkään. Youtuben algoritmin kehittäjien mukaan algoritmi on päävastuussa palvelun räjähdysmäisestä kasvusta.
Journalistiset periaatteet eivät päde Youtubessa
Algoritmin tehtävänä ei ole totuuden etsiminen tai ihmisten valistaminen, vaan käyttäjien pitäminen sivustolla. Näin käyttäjän vastuulle jää virheellisen tiedon erottaminen totuudesta.
Kun esimerkiksi tubettaja Roni Back kertoo koronaviruksesta, voimmeko luottaa siihen, mistä hän puhuu? Mitä eroa Roni Backin Youtube-jutulla on verrattuna esimerkiksi Ylen uutiseen samasta aiheesta?
Yle ja monet muut mediat ovat sitoutuneet journalistin ohjeisiin ja noudattavat journalistisia periaatteita. Näin pyritään varmistamaan tiedonvälityksen luotettavuus. Mutta entä tubettajat? Miten voimme arvioida heidän tuottamiaan sisältöjä? Roni Backin tapauksessa koronavirusvideot ovat linjassa yleisen uutisoinnin kanssa, ja hän mainitsee videollaan lähteekseen THL:n. Oletettavasti sisältö siis on paikkansapitävää ja luotettavaa. Youtubessa ei kuitenkaan ole päätoimittajaa tai muuta tahoa, joka olisi vastuussa sisällön totuudenmukaisuudesta tai jolta asiaa voisi edes tiedustella.

Youtube on yksi maailman suosituimmista internetpalveluista
Maailman merkittävimpien palvelujen joukkoon noussut Youtube sai alkunsa 15 vuotta sitten. Perustajien ajatuksena oli luoda sivusto, johon ihmiset voisivat lisätä omia videoitaan. Idea ei ollut ensimmäinen laatuaan, mutta viimeistään Googlen ostettua palvelun vuonna 2006, oli selvää, että siitä tulee alansa suurin.
Youtuben maailmassa eniten näkyvyyttä saavat menestyvät tubettajat ja kanavat. Totuus kuitenkin on, että vain harvat Youtubeen sisältöä tuottavista ihmisistä rikastuvat tubettamisella.
Käyttäjistäkin vain pieni osa tuottaa itse sisältöä palveluun, suurin osa vain katsoo sitä. Silti videoita ladataan Youtubeen valtavia määriä, koska käyttäjiä on tällä hetkellä noin 2 miljardia. Emme voi tietää, miten Youtube-profiilimme todellisuudessa rakentuu, sillä algoritmit ovat tarkoin varjeltuja salaisuuksia. Halusin kuitenkin itse kokeilla, miten suosittelujärjestelmä toimii. Mitä suosittelujärjestelmästä selviää suppealla testillä? Asensin koneelleni uuden selaimen, sellaisen jota en ole koskaan aiemmin käyttänyt. Avasin uuden Youtube-istunnon. Tein hakuja sanalla flu vaccination (flunssa/influenssa-rokotus). Ensimmäiset tulokset olivat aiheeseen liittyviä videoita, joiden sisältö näytti asialliselta. Mutta jo neljän ensimmäisen suosituksen joukossa oli 45 minuutin videohaastattelu, jossa keski-ikäinen mies kertoi, kuinka mielen hallinnalla voi estää minkä tahansa sairauden puhkeamisen. Tätä videota oli katsottu yli 1,7 miljoonaa kertaa. Aiemmin näkemiäni ja mielestäni asiallisia videoita oli katsottu muutamasta tuhannesta muutamaan kymmeneen tuhanteen kertaan. Näiden jälkeen listalla oli video, joka kertoi ikääntymisen hidastamisesta oudolla metodilla. Videolla oli 1,5 miljoonaa katselua. Miksi niin moni on klikannut sitä? Itse päätin olla käynnistämättä videota, koska se jo otsikon perusteella näytti olevan täyttä puppua. Minulle suositeltuihin sisältöihin nousi perussuomalaisten Työmiehen tuumaustunti -video sekä kaksi perussuomalaisten kansanedustajien vlogia. Minkään muun puolueen sisältöjä ei minulle suositeltu. Tarjolla oli paljon muutakin asiaankuulumatonta sisältöä: täyden kuun vaikutus kuukautisiin, Poliisit-tv-sarjan jaksoja jne. Päättelin, että algoritmi vielä mietti, mitä minulle kannattaa tarjota tai videoiden julkaisijoiden asiasanat eli tagit ovat yhdistäneet nämä aiheet. Oletin, että Youtube ei ollut vielä tässä vaiheessa profiloinut minua kovin tarkasti. Youtube kertoo, että kaikki suositukset tehdään videoiden suosion perusteella ja palvelun parantamiseksi, mutta suositukset näyttivät perustuvan johonkin aivan muuhun. Enhän saanut yhtään suositusta kaikkein katsotuimmista videoista. Seuraavaksi tein haun puolustusvoimat ja siirryin puolustusvoimien viralliselle kanavalle. Tämän jälkeen Youtube-etusivuni vilisi Uuno Turhapuro armeijan leivissä -elokuvan videoklippejä. Algoritmi siis oletti, että koska halusin katsoa puolustuvoimien videoita, haluan nähdä Uuno Turhapuron armeijassa. Aika harmitonta, mutta mitä se kertoo algoritmin toimivuudesta. Vastaan tuli myös toinen poliittinen video, Hjallis Harkimon Youtube-kanavalta. Oletin kuitenkin, että puolustusvoimat-tagi on yhdistetty jotenkin armeija-tagiin, joten palvelu suositteli minulle siksi Turhapuro-videoita. Youtuben omista ohjeista ei saa selkeää vastausta tagien toiminnasta. Klikkasin videoon, jossa Mika Anttonen puhuu energiasta ja ilmanmuutoksesta. Tämän jälkeen etusivullani tarjottiin autourheilua ja autoihin liittyviä videoita. Algoritmi siis ilmeisesti liittää autot ja energian ilmastonmuutoskeskusteluun – lisäksi Anttonen on luonut omaisuuden polttoaineliiketoiminnalla Ensimmäisten suositusten joukossa on nyt myös ilmastonmuutosta salaliittona pitävä video, jonka esitystapa on hyvin tieteellisen oloinen, mutta hämmentävä. Tämä suosittelu mukailee Zeynep Tufekcin huomiota siitä, että Youtuben algoritmi tuottaa käyttäjälle nopeasti raflaavaa sisältöä. Kovin pitkälle meneviä johtopäätöksiä ei näin suppean testin perusteella tietenkään voi tehdä. Suuri osa suosituksista näyttää noudattavan "tässä lisää sitä, mitä tilasit" -periaatetta, mutta osa algoritmin tarjoamista valinnoista jää edelleen täysin mysteeriksi.
Mikä yhdistää Uuno Turhapuroa ja puolustusvoimia? Yle Oppimisen toimittaja testasi suosittelua Youtubessa
Yllättävän pian suositteluihin tuli hämmentävää sisältöä
Maailman katsotuimpia videoita ei suositeltu
Yhteys videoiden välillä jää hämäräksi
Katso Yle Uutisluokan video, jossa kolme nuorta kertoo Youtuben käytöstään.
Edit: 13.2.2020 vaihdettu pääkuva ja otsikko, lisätty upotus Lift2019-videoon ja lisätty kuva artikkeliin.