Hyppää pääsisältöön

Babi Jar ei anna unohtaa

Runoilija Jevgeni Jevtušenko kävi 1960-luvun alussa Ukrainassa Kiovan lähellä sijaitsevassa Babyn Jar -nimisessä rotkossa. Yhtäkään muistomerkkiä ei ollut pystytetty paikkaan, jossa oli kaksikymmentä vuotta aiemmin murhattu yli kolmekymmentäneljätuhatta ihmistä. Seuraavana päivänä Jevtušenko kirjoitti hotellihuoneessaan runon Babi Jar. Tämä puolestaan synnytti tapahtumaketjun, jonka seurauksena valmistui Dmitri Šostakovitšin yli tunnin kestoinen, laulusarjan ja kantaatin kanssa risteilevä monoliitti Sinfonia nro 13 Babi Jar.

sostakovts äänitteen kansi
sostakovts äänitteen kansi Dmitri Šostakovitš

Onko niin, että Babi Jar on parhaimmillaan nimenomaan konserttitaltiointina? Siltä ainakin tuntuu kuunnellessa uutta Riccardo Mutin johtamanChicagon sinfoniaorkesterin ja sen mieskuoron taltiointia. Yleisö tuo mukanaan inhimillisen elementin, yhteisöllisen läsnäolon. Yleisö on toki onnistuneesti piilotettu minimiin, mutta ympäröivät ihmiset ovat silti jotenkin aistittavissa.

Bassosolisti Aleksei Tikhomirovin ääntä soisi kuulevan äänitteillä enemmänkin. Ote on näyttämöllisen vahva ja vaikuttava. Muti ei lähde nopeissa osissa musiikilla liikaa ilakoimaan tai ironisoimaan, vaan synkkä varjo leijuu niidenkin yllä lähtökohdista muistuttamassa. Muodostuu jäyhä ja jylhä kokonaisuus, joka piti ainakin minut mukanaan.

Dmitri Šostakovitš: Sinfonia nro 13 "Babi Jar".  - Aleksei Tikhomirov, basso, Chicagon sinfoniaorkesteri sekä Chicagon sinfoniaorkesterin mieskuoro/Riccardo Muti. (CSO Resound)

Kuuntele Uudet levyt 18.2.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Kirkkomusiikki soi pääsiäisenä Yle Klassisessa

    Oratoriot, passiot ja muut pääsiäisen klassikot.

    Ylen klassisen musiikin internet-kanava Yle Klassinen lähettää pääsiäisen aikaan jälleen runsaasti kirkkomusiikkia. Kanavan ohjelmistossa soivat tänäkin vuonna hiljaisen viikon ja pääsiäisviikon suurteokset, kuten Johann Sebastian Bachin Matteus-passio, Joseph Haydnin Vapahtajan seitsemän viimeistä sanaa ristillä ja Franz Lisztin oratorio Christus.

  • Aika klassista

    Anne Teikari kertoo ohjelmistaan

    Melko klassista, suht klassista, aikamoista. Uudessa nykyklassisen musiikin ohjelmassani Aika klassista halusin tutkia niitä paikkoja ja tilanteita, joita nykyklassinen musiikki pitää sisällään ja luo ympärilleen. Halusin tietää, mitä ihmiset, jotka tekevät nykyklassista musiikkia, ajattelevat työskentelystään.