Maluma esitteli Helsingin-keikalla pyllykimaran ja maailmanluokan shown - miljardeja kuunteluita keräävään poppariin on helppo ihastua
Keikka-arvio: Maluma saattaa olla öljyn, kahvin ja banaanien jälkeen Kolumbian tärkein vientituote, jolla on enemmän Instagram-seuraajia kuin Lady Gagalla. Parhaimmillaan Hartwall-areenan esitys hurmasi, pahimmillaan se tuntui seksistiseltä ja takaperoiselta.
– Are there any single ladies here, Maluma kysyy Hartwall-areenan lavalla keskiviikkoiltana, ja koko yleisö tuntuu nostavan kätensä ylös.
Kun hän myöhemmin lisää, että “you know I’m single, right?”, edessäni istuvilta nuorilta naisilta pettää jo ääni.
Maluma on raamikas, ylimmät napit auki jättävä komistus, jolla on tatuoidut käsivarret ja pehmeä ääni. “Romanttinen ja raaka”, kuten Michelle Herrera Mulligan kuvaili Billboardin haastattelussa vuonna 2017.
Helsingissä hän seisoo tyköistuvassa avaruusasussa värien, valojen ja tanssijoiden keskellä ja katsoo viekottelevasti kaukaisuuteen. Hampaat loistavat trimmatun parran välistä.
Malumaan on helppo ihastua, mikä selittää hurjia lukuja:
Musiikkivideoista kolme on rikkonut Youtubessa miljardin katselun rajapyykin.
Spotifyssa Malumaa kuuntelee kuukausittain reilut 25 miljoonaa ihmistä (viisi miljoonaa enemmän kuin artistin esikuvaa Justin Timberlakea).
Instagramissa seuraajia on reilut 49 miljoonaa (Lady Gagalla on kymmenen miljoonaa vähemmän).
Kolme viimeistä albumia – Pretty Boy, Dirty Boy (2015); F.A.M.E. (2018) ja 11:11 (2019) – ovat nousseet Yhdysvaltain Billboardin Top Latin Albums -myyntilistan kärkeen.
Keskimmäinen palkittiin Grammylla. Viimeisimmällä vierailevat muun muassa Ricky Martin, Ty Dolla $ign ja Madonna.
Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Vuonna 2017 maailma siirtyi Despaciton jälkeiseen aikaan. Luis Fonsin ja Daddy Yankeen kappaleen kertosäe oli niin tarttuva, ettei haitannut, vaikka siitä ei olisi ymmärtänyt sanaakaan.
Despacito, jonka musiikkivideo on Youtuben katsotuin, avasi monen silmät Latinalaiseen Amerikkaan ja sen rikkaaseen musiikkiperimään. Se teki latinopopista ja eritoten reggaetonista, jota Daddy Yankee ja Shakira olivat tuoneet länsimaihin jo vuosikymmenen, aidosti globaalin ilmiön.
Samalla siirryttiin pop 2.0:n aikaan, jossa englanti ei enää dominoinut. Youtuben vuoden 2019 neljä katsotuinta musiikkivideota olivat espanjankielisiä. Viides oli Shawn Mendesin ja Camila Cabellon englanninkielinen Señorita. Vähän alempaa listalta löytyi muun muassa tamilin- ja koreankielistä poppia.
Tämän hetken isoimmilla reggaeton-artisteilla J Balvinilla, Daddy Yankeella ja Bad Bunnylla on kullakin Instagramissa kymmeniä miljoonia seuraajia. Artistien feedit ovat täynnä samaa kuin heidän musiikkivideonsa: värikkäitä vaatteita, kurvikkaita kehoja ja ultimaattista paratiisieskapismia. Seksiä, hauskanpitoa ja loputonta lomaa.
Lupausta siitä, että huominen on todellakin huomenna.
Ja tietenkin mukana on ripaus samaa klassista lattariromantiikkaa kuin Ricky Martinilla, Juanesilla ja Enrique sekä Julio Iglesiasilla aiemmin.
Tehokkaimmin tuota romantiikkaa kanavoi Maluma-nimellä esiintyvä Juan Luis Londoño Arias.
Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Hartwall-areena täyttyi keskiviikkona vain puolilleen. Yläkatsomot pidettiin suljettuina, ja paikalla oli keikkajärjestäjän mukaan noin 6000 ihmistä.
Ne, jotka paikalle tulivat, ottivat kuitenkin illasta kaiken irti. (Maluman fanien kutsumanimi on “Malumaniaticas”!) Katsomoissa tanssittiin energisesti jo dj:n aikana. Kolumbian lippuja heilui siellä täällä. Lavaa peittäneille verhoille projisoitiin uiskentelevia valaita, screeneillä seisoi Maluman muotoinen taivaalle kurotteleva hahmo. Revontulet toivat visuaaliseen ilmeeseen pikantin lokalisoidun lisän.
Jos Pitbull ei olisi jo ominut lempinimeä, voisi Maluman alias hyvin olla “Mr. Worldwide”.
Keikan alkuun kuultiin nauhalta nopeutettu versio Michael Jacksonin Dirty Dianasta. Tällä haluttiin tietenkin kertoa kaksi asiaa: Jackson on Maluman suuri esikuva, ja Maluma toivoo voivansa olla lattarimaailman oma MJ.
Yrityksen puutteesta häntä ei voi syyttää.
Dirty Dianan jälkeen taustascreenillä nähtiin pompöösi lyhytfilmi, jossa Maluma hurauttaa lentävällä autolla raitilta avaruuteen, törmää asteroidiin (?) ja löytää sen sisältä mystisen kimaltelevan kolmion.
Kömpelösti animoidun videon jälkeen lavalle nousi vapautuneen oloinen, kokovalkoiseen haalariin sonnustautunut poppari bändeineen. Kitarariffit soivat ja laservalot viuhuivat.
Maluma hurauttaa lentävällä autolla raitilta avaruuteen, törmää asteroidiin (?) ja löytää sen sisältä mystisen kimaltelevan kolmion.
Tukena Malumalla oli bändi ja 12-henkinen tanssiryhmä. Hyvä niin. Maluman biitit ja taustasamplet eivät saa höristämään korvia samaan tapaan kuin J Balvinin tai Bad Bunnyn biiseissä, ja levyllä Maluma kuulostaa pahimmillaan tavanomaiselta ja mitäänsanomattomalta.
Usein kappaleet tuntuvat heräävän eloon vasta aurinkoisten, virkeitä tanssikoreografioita pursuavien videoiden myötä.
Bändisovituksina hitit kuten Mala Mia, Corazón ja 11 PM soivat ryhdikkäämmin ja eloisammin, vaikka kitara- ja rumpusoolot eivät kaikkein tyylikkäimpiä olleetkaan. Pahimmillaan yhtye kuulosti huonolta funk metal -coverbändiltä.
Kitarariffit toivat esitykseen terää, jota Malumasta ei esiintyjänä aina löydy. Reilun puolentoista tunnin esitys paljasti hyvin hänen vahvuutensa (itsevarma esiintyminen) ja heikkoutensa (geneerisyys), vaikka jälkimmäisiä yritettiin piilottaa spektaakkelin alle.
Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Hittejä keikalla kiistatta piisasi.
Ricky Martinin kanssa tehdyn Vente Pa’ Can, Shakiran kanssa tehdyn Chantajen ja keikan päättäneen Felices Los 4:n kuunteluluvut (Spotify + Youtube) huitelevat miljardeissa.
Silti illan vanhetessa kävi selväksi, ettei materiaali riitä parin tunnin spektaakkeliin. Välisoitot venyivät pitkänpuoleisiksi ja taustan jättiruudulla pyöri välifilmiä toisensa perään. Paljon oli tarinaa, mutta draaman kaari ei hahmottunut.
Olisin mieluummin ottanut sen, mitä J Balvin tarjosi Ruisrockissa viime kesänä: tunnin putken hittejä rennosti esitettynä. Tämä on toki festari- ja areenakiertueen ero, mutta tämä on myös paikkansa lunastaneen konkarin ja vuorta vielä kiipeävän nuorukaisen ero.
Pahimmillaan esitys tuntui myös ankean seksistiseltä ja takaperoiselta, mikä ei ole Maluman kohdalla valtava yllätys. Vuonna 2016 Cuatro Babys -kappaletta vastaan laadittiin verkkoadressi, jossa biisin ja videon sanottiin halventavan naisia. Adressi keräsi yli 90 000 allekirjoitusta.
Hartwall-areenan lavalla toistui sama kohtaus, jossa Maluma käy kissa-hiirileikkiä vähäpukeisen naispuolisen tanssijan kanssa. He kiehnäävät aikansa, nainen poistuu lavalta ja luovuttaa paikkansa seuraavalle.
Maluma on hurmuri ja casanova, unelmavävy ja helppoheikki. Hän on kiistatta itsekin katseen ja halun kohteena – jokainen Pepsodent-hymy kirvoitti naisvoittoisessa yleisössä kiljahduksia, ja hihattoman paidan verhoamat rintalihakset ovat harvoin olleet näin esillä – mutta lavaesitys toisti tylsästi kankeita sukupuolirooleja. Käytännöllisesti vaatetettu mies esitti musiikkia, lahkeettomat naiset tanssivat ympärillä.
Asetelmaa korosti se, että osassa kappaleista kuultu naispuolinen laulaja pysytteli visusti varjoissa lavan takaosassa. Häntä ei nimetty, kuten ei muitakaan esiintyjiä. Huomion täytyi pysyä illan itseoikeutetussa tähdessä.
Kuvat: Nelli Kenttä. Teksti jatkuu kuvan jälkeen.
Julyssa Lopez sanoi GQ:n jutussa marraskuussa 2019 Maluman muistuttavan enemmän 2000-luvun alun pop-idoleita kuin J Balvinin ja Bad Bunnyn kaltaisia kulmikkaita poptieteilijöitä.
“Maluman soundit ovat häpeilemättömän kaupallisia. Ja absurdin suosittuja.”
Malumalla on taloja Yhdysvalloissa, mutta koti on Medellínissä. Kolumbian toiseksi suurin kaupunki tunnettiin pitkään lähinnä Pablo Escobarin johtamasta kartellista, mutta uudelle sukupolvelle väkivaltainen historia on juuri sitä – historiaa.
Escobar kuoli joulukuussa 1993, ja Puerto Ricossa dancehallista, reggaesta sekä hip hopista syntynyt reggaeton soi pian Kolumbian ug-klubeilla ja kasettidekeissä.
Paikallinen ilmiö on nyt paisunut globaaliksi, kiitos internetin, sosiaalisen median ja nopeasti ammattimaistuneen musiikkiteollisuuden.
Maluma ei peittele haluaan kasvaa niin isoksi kuin mahdollista, ja 11:11 World Tourin tehtävä on vakiinnuttaa Maluman paikkaa jättilavoilla ympäri maailman.
Keskiviikkoillan perusteella voidaan todeta, että hurmurivaihde ainakin toimii.
Nyt on biiseistä ja oikeista yhteistyökumppaneista kiinni, saako Maluma seuraavalla kiertueellaan houkuteltua yleisöä yläkatsomoita myöten.