Hämmästyin hieman, kun Posti kuljetti kotiin ja asensi paikalleen verkkokaupasta ostamani kodinkoneen ja vei vielä mennessään kierrätettäväksi vanhan laitteen. Kuinka kätevää! Tällaista palvelujen yhdistelyä tarvitaan lisää. Voisiko postin toiminnan laajentuminen erilaisten palvelujen tarjoajaksi toimia mallina myös takseille?
Uusissa taksiapplikaatioissa auton voi valita, miksi ei myös kuljettajaa? Taksin tilaaja voisi kuljetuksen lisäksi valita erilaisia palveluja ja yksinäinen voisi saada taksinkuljettajasta seuralaisen tapahtumaan. Taksien kuljettajat voisivat erikoistua eri alojen asiantuntijoiksi. Mahdollisuuksia on äärettömästi.
Vuoden 2018 taksilakiuudistus tuhosi alan luotettavan maineen. Kallista taksilla matkustaminen oli ennenkin, mutta nyt taksia ei kohonneen ja kirjavan hinnoittelun vuoksi enää uskalla ottaa tolpalta. Kuka edes ehtii kiireessä perehtyä eri firmojen vaihteleviin hintaperusteisiin, tai kulkea taksitolpalla kyselemässä eri autojen tarjouksia?
Ennen asiakas saattoi ryöstää taksin, nyt taksi saattaa ryöstää asiakkaan
Myös taksiyrittäjät valittavat uudistuksen vaikeuttaneen toimintaansa. Lisääntynyt kilpailu syö tulosta ja kontrollin löystyminen on tuonut alalle myös harmaan talouden. Alueelliset erot ovat suuria. Pääkaupungissa uudet kuljetusmuodot antavat asiakkaalle valinnanmahdollisuuksia, mutta haja-asutusalueilla taksin saaminen on vaikeutunut.
Taksi on aina ollut sosiaalinen media, huhujen ja juorujen lähtöalusta. Taksikuskeilla riittää hurjia tarinoita matkoista ja asiakkaista. Jos haluaa ymmärtää elämän moninaisuutta tai vaikka saada aineksia kirjaan tai elokuvaan, kannattaa ryhtyä osa-aikaiseksi taksikuskiksi. Katuvalokuvaaja Ryan Weideman ajoi 30 vuoden ajan öisin taksia New Yorkissa. Hänen valokuvansa esittelevät miljoonkaupungin värikkäät yökasvot ja taksimatkan siirtymäriittiin liittyvät vahvat tunteet.
Taksikuskeja on joka lähtöön. Monet ovat kohdanneet herrasmieskuljettajan, joka kantaa painavan kassin ovelle, tai huolehtii iäkkään asiakkaan terveyskeskuksen ilmoittautumistiskille asti. Toiset ovat lähteneet taksista korvat punaisina kuunneltuaan vastoin tahtoaan kuskin arvomaailmaansa loukkaavia mielipiteitä.
Tulevaisuuden taksiapplikaatiopalvelussa ooppera- tai teatterilippujen exclusive-luokkaan kuuluisi kuljetus ja kohtelias seuralainen, jonka kanssa voi myös keskustella esityksestä. Kauppaan saattaisi olla mukava saada mukaan asiantunteva ja avulias kaveri. Taksin takapenkille voisi istahtaa keventämään mieltään kuskille, joka on ammattipsykologi.
Taksi on tuntematon tuttu. Lähes kaikki käyttävät taksia erilaisissa elämäntilanteissa. Taksi on eräänlainen lautturi, joka saattaa ihmisiä elämän tärkeissä tilanteissa, kohdusta hautajaisiin. Kuljettaja toimii toisinaan rippipappina, toisinaan psykologina tai ihmissuhdeoppaana. Moni uskoutuu mielellään hienotunteiselle tuntemattomalle, jota ei todennäköisesti joudu myöhemmin kohtaamaan. Tilanteen ajankohdalla ja nautituilla juomilla saattaa myös olla osuutta avautumiseen.

Jim Jarmuschin episodielokuva Night on Earth sijoittuu yöaikaan ja takseihin. Taksitarinoiden ytimenä on, kuinka sattumanvaraiset kohtaamiset voivat muuttaa elämän. Kuskin kanssa käydyssä keskustelussa syntyy oivalluksia ja huonotuuliset asiakkaat ovat taksista poistuessaan tyytyväisempiä elämäänsä, kuten elokuvan Helsinkiin sijoittuvassa episodissa ja oikeassakin elämässä toisinaan tapahtuu.
On ilmoja pidellyt
Viihtyäkseen työssään taksikuskin täytyy pitää autolla ajamisesta ja ihmisten kohtaamisesta. Jokainen taksimatka on toisilleen tuntemattomien henkilöiden yhteinen seikkailu, joka alkaa tunnustelevasti ja voi edetä mihin hyvänsä. Hyvällä taksikuskilla on tilannetajua, eikä hänen tarvitse aina olla oikeassa. Joskus on parempi matkata hiljaisuudessa, tietää Aristoteleen kantapää -ohjelmassa vieraillut tamperelainen taksinkuljettaja Jere Lokio, jolla 14 vuoden kokemus taksin kuljettamisesta ja lisäksi taustallaan teatterialan koulutus.