Hyppää pääsisältöön

Miltä tuntuu olla painoton?

Leijumista koneen sisällä.
Painottomuuslennolla pääsee tunnelmaan, joka on niin lähellä avaruuslentämistä kuin on mahdollista ilman matkaa avaruuteen. Leijumista koneen sisällä. Kuva: Jari Mäkinen painottomuus,Airbus A310 Zero-G

Painovoima on kuin kahle, joka vetää koko ajan alaspäin. Kun siitä pääsee eroon, näyttäytyy maailma erilaisena ja voit liikkua kolmessa ulottuvuudessa. Se on upea tunne, jota jää kaipaamaan.

Sitä pääsee kokemaan paitsi avaruudessa, niin myös painottomuuslennoilla.

Lentokoneella kun pystyy lentämään erikoista kaarevaa lentorataa, paraabelia, jolloin sen sisällä vallitsee vapaa pudotus – eli painottomuus. Kerrallaan painoton tila kestää noin 20 sekuntia.

Aika voisi olla hieman pidempikin, mutta lentokoneella lennetään turvallisesti, sitä liikaa rasittamatta.

Olen päässyt lentämään toimittajana jo useamman kerran painottomuuskoneella, kokemus on joka kerralla ollut huima.

Tunnetta painottomuuden aikana koetetaan selittää niille, jotka eivät ole lentäneet usein vertaamalla sitä suklaan syömiseen: miten selität suklaan maun sellaiselle, joka ei ole suklaata maistanut?

Mieleeni tulee toinenkin vertaus suklaan ja painottomuuden välillä. Kumpaakin haluaa saada lisää!

Painottomuuslentokone
Kun kone syöksyy äkkijyrkästi alaspäin, syntyy painottomuuden tila. Painottomuuslentokone Kuva: ESA / Novespace painottomuus,lentokoneet,Airbus,tutkimus,Astronauttien koulutus

Oksennuskomeetta opetti astronautteja painottomuuteen

Aikanaan Nasan painottomuuslentokonetta kutsuttiin nimellä Vomit Comet, eli "Oksennuskomeetta", koska sillä lennettiin aika rajusti, eikä matkustajia juurikaan valmennettu lentoihin. Koneella lennettiin sellaista vuoristorataa, eli paraabelit seurasivat toisiaan peräjälkeen, että herkemmät eivät ennättäeen rauhoittua painottomuusjaksojen välillä.

Niinpä koneen sisällä oksennuksen tuoksu oli voimakas.

Tämän päivän paras ja suurin painottomuuslentokone on Ranskassa majaansa pitävä Airbus A310 Zero-G. Kone on Ranskan kansallisen avaruustutkimuskeskuksen 1980-luvulla perustaman Novespace -yhtiön käytössä, ja se on jo kolmas laatuaan.

Lennot aloitettiin Caravellella, jonka jälkeen käyttöön otettiin Airbus A300 ja se korvattiin vuonna 2016 nyt käytössä olevalla Airbus A310:lla.

Olennaisin ero normaaliin lentokoneeseen on matkustamon muokkaaminen painottomuuslennoille: koko keskiosa on tyhjää, pehmustettua tilaa, mihin voi asentaa tutkimuslaitteita.

Toinen ero on se, että koneessa ei ole toilettia: painottomuudessa tavallinen lentokoneen käymälä ei olisi kovin kätevä, koska sen säiliön sisusta leviäisi kaikkialle. Matkustajia kehotetaankin käymään asioillaan ennen parituntista lentoa. Varmuuden vuoksi mukana lennolla on vaippoja.

Koneessa on myös verkoilla muusta sisustasta eristetty tila, missä voi leijua vapaasti. Etenkin ensimmäistä kertaa mukana olevat tutkijat ottavatkin lennostaan kaiken irti myös omakohtaisena kokemuksena.

Koneesa ei ole vessaa. Varmuuden vuoksi mukana lennolla on vaippoja.

Vaikka 20 sekuntia ei tunnu pitkältä ajalta, on se riittävästi monenlaisiin tutkimuksiin sekä avaruuslennoilla tärkeiden temppujen harjoitteluun. Matkustajat koneessa ovatkin yleensä tutkijoita sekä astronautteja – joko oikeita avaruuslentäjiä tai avaruuslentämisestä haaveilevia toimittajia. Lennon aikana pääsee tunnelmaan, joka on niin lähellä avaruuslentämistä kuin on mahdollista, ilman matkaa avaruuteen.

Tätä samaa konetta käytetään myös suurelle yleisölle tehtäviin lentoihin – pari kertaa vuodessa tehtäville lennoille voi ostaa lippuja.

Toisinaan kone on lentänyt muuallekin näitä yleisölentoja varten. Kuuluisin näistä on ollut kenties World Club Dome -teknoklubilento Frankfurtista.

Astronautti Jean-Francois Clervoy selittää.
Astronautti Jean-Francois Clervoy selittää ennen lentoja miten painottomuudessa ollaan. Astronautti Jean-Francois Clervoy selittää. Kuva: Jari Mäkinen painottomuus,Jean-François Clervoy,painottomuuslennot

Ennen lentoa ei kannata syödä tai juoda raskaasti

Painottomuuslentoja tehdään valitulle tutkijajoukolle aina kahden viikon jaksoissa, niin kutsutuissa kampanjoissa.

Ensimmäisen viikon aikana koelaitteet asennetaan koneen sisälle ja toisen viikon aikana tehdään kolme lentoa. Kunkin lennon aikana tehdään 31 paraabelia, joista ensimmäinen on aina totuttelua varten. Sen aikana tutkijat tarkistavat laitteensa.

Kun yhden paraabelin aikana painottomuutta saadaan 20 sekuntia, kertyy sitä kokonaisuudessaan yhden lennon aikana 10,5 minuuttia.

Lentoviikko alkaa maanantaina turvakoulutuksella, jonka yhteydessä kerrotaan myös miten lentoihin pitää valmistautua ja miten lentojen aikana on parasta olla. Edellisenä iltana ei ole hyvä syödä raskaasti, eikä alkoholi ole suotavaa. Bordeaux'ssa kun ollaan, niin tämä on vaikeaa!

Matkustajia painottomuuskoneessa
Matkustajat ovat koneen takaosassa lentoonlähdön ja laskeutumisen aikana tavallisissa penkeissä. Matkustajia painottomuuskoneessa Kuva: Jari Mäkinen painottomuus,Airbus A310 Zero-G

Painottomuudessa kannattaa ottaa rennosti

Kun lentäjät kertovat kaiuttimissa, että painottomuus alkaa hetken päästä, on hyvä alkaa jo rentoutua. Silloin siirtyminen painottomuuteen tapahtuu sujuvasti, etkä ala pomppia edestakaisin matkustamossa.

Kun painottomuus alkaa, ensikertalaiset sinkoilevat sinne ja tänne, koska eivät osaa vielä hallita liikkeitään – vain pieni töytäisy seinään riittää liikkumiseen.

Itse sinkouduin ensimmäisellä kerrallani vuonna 2006 kattoon, koska en osannut rentouttaa lihaksiani ajoissa. Otin kädellä vastaan, ja tietysti taas liian voimakkaasti, jolloin sinkouduin alaspäin. Nytkin useamman lentokerran jälleen ensimmäinen paraabeli menee totuttelussa.

Sen jälkeen tunne on upea: voit liikkua kolmessa ulottuvuudessa, olet kuin lintu. Kun myöhemmin osaat hallita paremmin liikkeitäsi, voit pyörähdellä ympäri, vempauttaa itsesi ylösalaisin, sysätä itsesi liikkumaan ilman halki pienellä töytäisyllä seinään.

Painovoima tuntuu kahleilta, joista olet vapautunut.

Yllä oleva video on vuodelta 2006, jolloin silloisessa Prisma Studiossa käsiteltiin painottomuutta. Siinä ensireaktioni painottomuuteen näkyvät hyvin.

Tutkijat ovat kiinnittäneet itsensä lattiaan tai laitteisiinsa valjain, jotta he eivät lentelisi ympäriinsä. Samoin kynät, lehtiöt, tietokoneet ja kaikki tavarat on kiinnitetty siten, etteivät ne nouse ilmaan.

Jos joku irtoaa – tutkija tai tavara – niin mukana koneessa olevat oranssipukuiset turvahenkilöt ottavat kiinni.

Laitteet on pehmustettuja siltä varalta, että joku putoaisikin niiden päälle.

Kirjoittaja odottamassa painottomuuden alkua.
Kirjoittaja (vasemmalla) odottamassa painottomuuden alkua. Kuva on ruutukaappaus 360-videosta. Kirjoittaja odottamassa painottomuuden alkua. Kuva: Jari Mäkinen painottomuus,Airbus A310 Zero-G

Lentäjä lukee kaiuttimissa aikamerkkejä siihen, kun painottomuus päättyy. Ja se päättyy kuin seinään. Putoat lattialle ja koska kone alkaa suoristaa lentorataansa, tunnet olosi jälleen hyvin raskaaksi.

Kun kone alkaa suoristaa lentoaan paraabelin jälkeen, painaa keskipakovoima matkustajat lähes kahden g:n voimalla lattiaan. Se tarkoittaa samaa kuin olisit lähes kaksi kertaa painavampi.

Tunnelmaa koneessa painottomuuden aikana.
Tunnelmaa koneessa painottomuuden aikana Tunnelmaa koneessa painottomuuden aikana. Kuva: ESA / Melanie Cowan painottomuus,Airbus A310 Zero-G

Kolme kilometriä ylös, kolme alas

Bordeaux on valittu koneen sijaintipaikaksi sen vuoksi, että sieltä lentoja on hyvä tehdä Atlantin päällä Ranskan länsipuolella Biskajanlahdella olevalla suurella liikenteestä vapaalla alueella. Huonon sään sattuessa koneella lennetään Välimeren päälle Korsikan luokse toiselle sopivalle alueelle.

Reippaasti vapaata tilaa tarvitaankin, sillä painottomuuspomppujen aikana koneen lentokorkeus sahaa noin viiden ja kahdeksan kilometrin välillä. Koneen lentoja voi tutkia mm. Flightradar24 -sivustolla.

Kolme lentäjää Airbusin ohjaamossa
Näkymä ohjaamoon paraabelin aikana. Kolme lentäjää Airbusin ohjaamossa Kuva: ESA / Novespace painottomuus,Airbus A310

Konetta ohjataan paraabelin aikana tarkasti koko ajan. Koneen reitti on nimittäin pidettävä viiden metrin tarkkuudella juuri oikeana, jotta painottomuustaso olisi tarvittavan pieni.

Turbulenssi ja tuulet voivat heitellä konetta paraabeliliikkeen aikana, elleivät lentäjät pysty kumoamaan heittelehtimistä ohjausliikkeillään.

Normaaliolosuhteissakin lentäminen on tarkkaa työtä: ohjaamossa hääriikin siksi kolme henkilöä, joista kapteeni ohjaa konetta korkeussuunnassa, perämies sivuttaissuunnassa ja lentoinsinööri säätää kaasua.

Maskotteja lentokoneessa.
Katosta roikkuvat maskotit ovat hauska perinne. Ne myös auttavat havaitsemaan nopeasti sen, kun painottomuus alkaa. Maskotteja lentokoneessa. Kuva: Jari Mäkinen painottomuus,Airbus A310 Zero-G

Puklasitko?

Airbusin myötä lennoista on tullut jopa tylsiä tässä mielessä. Kun vielä 2000-luvun alussa noin kolmannes painottomuuslentäjistä koki jonkin asteista pahoinvointia, niin nyt kyse on enää yksittäistapauksista.

Lentojen aikana paras tapa vähentää matkapahoinvoinnin riskiä on välttää nopeita pään liikkeitä. Kun ennen painottomuutta kone kaartaa ylöspäin ja tunnet olosi hyvin raskaaksi, on hyvä tuijottaa vain eteenpäin ja hengittää rauhallisesti.

Ennen lentoa annettava lääke auttaa myös. Lääke on rauhoittavan ja piristävän lääkkeen yhdistelmä, joka annetaan pistoksena.

Tärkeintähän on se, että kaikki pystyisivät toimimaan normaalisti lennon aikana, ja siten lennoilta saadaan maksimihyöty.

Lennon jälkeen pidetään debriefing.
Jokaisen lennon jälkeen pidetään tilaisuus, missä jokainen tutkimusryhmä kertoo onnistumisestaan – tai ongelmistaan. Kokemusten jakaminen auttaa kaikkia saamaan parempia tuloksia. Lennon jälkeen pidetään debriefing. Kuva: Jari Mäkinen painottomuus,Air Zero-G

Tieteellinen leijuminen voi olla myös taiteellista

Tanssija Jeanne Morel on lentänyt jo muutaman vuoden ajan varsin usein ja hän lähestyy painottomuutta taiteena ja tutkimuksena.

Hänen liikkeitään ja liikkumistaan tutkitaan, ja usein häneen on kiinnitetty myös elektrodeja, joiden signaalien avulla koetetaan ymmärtää paremmin ihmisen toimintaa painottomuudessa. Jeanne Morelin tanssia painottomuudessa voi nähdä YouTubesta.

Jeanne Morel tanssii painottomuudessa.
Jeanne Morel tanssii painottomuudessa. Jeanne Morel tanssii painottomuudessa. Kuva: Jeanne Morel painottomuus,tanssi,Jeanne Morel

Lue lisää:

"Oksennuskomeetta" – ja viisi muuta yllättävää asiaa painovoimasta

Painottomuudessa käy ilmi, miten painovoima vaikuttaa ihmiseen. Niin hyvässä kuin pahassa. Mitä painovoima oikein on?

Lue myös - yle.fi:stä poimittua

Tiede

Ylen tiedekirje

Ylen kiinnostavimmat tiedejutut sähköpostiisi joka sunnuntai!

Tilaa

Uusimmat sisällöt - Tiede