Hyppää pääsisältöön

Maailman paras fagotisti!

Olen pitänyt Bram van Sambeekia maailman riemastuttavimpana fagotistina siitä lähtien kun hän ensin loitsusi Ahon ja Fagerlundin konsertot kuin shamaani ja sitten pöristeli maailmaan erikoislevyllisen cover-heviä. Uusimmalla BIS-levyllään van Sambeek soittaa fagottiohjelmiston kulmakivet eli Mozartin ja von Weberin konsertot, ja sinetöi asemansa - tätä kiehtovammin en ole fagottia kuullut soitettavan.

Bassoon Concertos / Bram van Sambeek
Bassoon Concertos / Bram van Sambeek Uudet levyt

Mozartin ja von Weberin konsertoista riittää levytyksiä, ja esimerkiksi Jaakko Luoma ja Tapiola Sinfonietta ovat vetäisseet ne erittäin pätevästi ja huumorintajuisesti narulle. Soinnin ja tekniikan suhteen Luoma ja van Sambeek ovat samaa korkeaa tasoa, mutta vertailukuuntelu paljastaa van Sambeekin uskomattoman intensiteetin. Hän muotoilee nopeat kuvioinnit armottoman napakasti, elävästi ja eteenpäin tähyten. Detaljeja ja rubatoa on paljon, mutta paketti pysyy silti kasassa, koska suunta on selvä. Ketterä juoksuttelu ja rohkeat hypyt onnistuvat moneltakin fagotinkuljettajalta, mutta harva ajaa mutkat yhtä suuressa luisussa ja silti yhtä lujaa kuin van Sambeek.

Ruotsalainen kamariorkesteri ei valitettavasti ole aivan solistinsa tasoa, vaan tyytyy seuraileman tämän edesottamuksia laimeasti myhäillen ja välillä suttuisasti. Tapiola Sinfonietta piti Luoman kanssa rivit suorempina ja otti myös omaa tilaa.

van Sambeekin osaaminen tulee levykokonaisuudessa esiin laajemminkin. Kantakonserttojen täytteeksi hän on kaivanut Ruotsissa vaikuttaneen seikkailija-säveltäjä Edouard Du Puyn konserton, jonka esiromanttinen oopperapaatos ja virtuositeetti ovat hupaisaa seurattavaa. Lisäksi van Sambeekin kirjoittama esittelyteksti on oikealla tavalla henkilökohtainen ja oikeissa asioissa informatiivinen, ja kelpaisi malliksi kelle tahansa.

Jään innolla odottamaan, mitä tämä ylivertainen fagottiveijari seuraavaksi keksii. Kesällä häntä pääsee kuulemaan Korsholman musiikkijuhlilla, suosittelen lämpimästi.

W.A. Mozart: Fagottikonsertto B-duuri. Carl Maria von Weber: Fagottikonsertto F-duuri. Édouard Du Puy: Fagottikonsertto c-molli. - Bram van Sambeek, fagotti, ja Ruotsalainen kamariork./Alexei Ogrintchouk. (BIS-2467)

Kuuntele Uudet levyt 25.2.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Uskomattoman taidokasta Bachia - ja siinä se?

    Levyarvostelu

    Augustin Hadelich on nykyviulisteista se, jonka Youtube-videot äimistyttävät minua eniten. Hänen soittotekninen ylivertaisuutensa soveltuu moneen musiikinlajiin, ja karisman kruunaavat nuoruuden tulipalo-onnettomuudessa kärsineet kasvot, joissa on kuin ripaus salaperäistä naamiota. Warner Classicsin uutuuslevyllä Hadelich tarttuu viulurepertuaarin kulmakiveen, Bachin sooloviulupartitoihin ja -sonaatteihin, ja levyn melkein jokainen raita äimistyttää minua klikkivideoiden lailla. Mutta riittääkö se?

  • Ondinen Baltia-löydöt jatkuvat

    Levyarvostelu

    Naxos-jätin suojiin siirtynyt levy-yhtiö Ondine on viime vuosina alkanut painottaa Baltiaa. Peteris Vasksin ja Latvian radiokuoron tapaisten takuunimien lisäksi esiin on päässyt myös tuntematon musiikki, joka usein on paljastunut riemastuttavan hyväksi. Vuonna 1984 kuollut liettualainen säveltäjä Eduardas Balsys on Ondinen löytöretken viimeisin kohde, ja tälläkin kertaa kurssi on osunut enimmäkseen oikeaan.

  • Alttosaksofonilla Mozartista moderniin

    Levyarvostelu

    Joonatan Rautiola valmistui Pariisin konservatoriosta saksofonitaiteen syntysijoilta vuonna 2010 ja on sen jälkeen tehnyt komeaa uraa kantaesityksillä ja solistikeikoilla. Nyt on tullut potrettilevyn aika - pianistina pitkäaikainen duokumppani Marko Hilpo ja ohjelmistona laaja kattaus saksofonitaidetta.

  • Mälkki tuo empatiaa Herttua Siniparran linnaan

    Levyarvostelu

    Béla Bartókin ooppera Herttua Siniparran linna on syystäkin noussut symbolismin klassikoksi. Kun Siniparta vähitellen paljastaa linnansa kammioiden kauhut uudelle vaimolleen ja Bartók vahvistaa mielikuvia hyytävän ekspressiivisellä musiikilla, kuka tahansa ymmärtää seuraavansa pelottavaa matkaa alitajuntaan. BIS-yhtiö on julkaissut oopperasta konserttitallenteen, jolla kapellimestari Susanna Mälkki opastaa HKO:n, Mika Kareksen ja Szilvia Vörösin yllättävän empaattiseen linnareissuun.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua