Hyppää pääsisältöön

Maailman paras fagotisti!

Olen pitänyt Bram van Sambeekia maailman riemastuttavimpana fagotistina siitä lähtien kun hän ensin loitsusi Ahon ja Fagerlundin konsertot kuin shamaani ja sitten pöristeli maailmaan erikoislevyllisen cover-heviä. Uusimmalla BIS-levyllään van Sambeek soittaa fagottiohjelmiston kulmakivet eli Mozartin ja von Weberin konsertot, ja sinetöi asemansa - tätä kiehtovammin en ole fagottia kuullut soitettavan.

Bassoon Concertos / Bram van Sambeek
Bassoon Concertos / Bram van Sambeek Uudet levyt

Mozartin ja von Weberin konsertoista riittää levytyksiä, ja esimerkiksi Jaakko Luoma ja Tapiola Sinfonietta ovat vetäisseet ne erittäin pätevästi ja huumorintajuisesti narulle. Soinnin ja tekniikan suhteen Luoma ja van Sambeek ovat samaa korkeaa tasoa, mutta vertailukuuntelu paljastaa van Sambeekin uskomattoman intensiteetin. Hän muotoilee nopeat kuvioinnit armottoman napakasti, elävästi ja eteenpäin tähyten. Detaljeja ja rubatoa on paljon, mutta paketti pysyy silti kasassa, koska suunta on selvä. Ketterä juoksuttelu ja rohkeat hypyt onnistuvat moneltakin fagotinkuljettajalta, mutta harva ajaa mutkat yhtä suuressa luisussa ja silti yhtä lujaa kuin van Sambeek.

Ruotsalainen kamariorkesteri ei valitettavasti ole aivan solistinsa tasoa, vaan tyytyy seuraileman tämän edesottamuksia laimeasti myhäillen ja välillä suttuisasti. Tapiola Sinfonietta piti Luoman kanssa rivit suorempina ja otti myös omaa tilaa.

van Sambeekin osaaminen tulee levykokonaisuudessa esiin laajemminkin. Kantakonserttojen täytteeksi hän on kaivanut Ruotsissa vaikuttaneen seikkailija-säveltäjä Edouard Du Puyn konserton, jonka esiromanttinen oopperapaatos ja virtuositeetti ovat hupaisaa seurattavaa. Lisäksi van Sambeekin kirjoittama esittelyteksti on oikealla tavalla henkilökohtainen ja oikeissa asioissa informatiivinen, ja kelpaisi malliksi kelle tahansa.

Jään innolla odottamaan, mitä tämä ylivertainen fagottiveijari seuraavaksi keksii. Kesällä häntä pääsee kuulemaan Korsholman musiikkijuhlilla, suosittelen lämpimästi.

W.A. Mozart: Fagottikonsertto B-duuri. Carl Maria von Weber: Fagottikonsertto F-duuri. Édouard Du Puy: Fagottikonsertto c-molli. - Bram van Sambeek, fagotti, ja Ruotsalainen kamariork./Alexei Ogrintchouk. (BIS-2467)

Kuuntele Uudet levyt 25.2.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Huippuammattilaiset upeasti Ellington-amatööreinä

    Levyarvostelu

    Duke Ellington kokosi uransa lopulla kolme hengellisen musiikin konserttia, joissa hänen oma jazz-idiominsa yhdistyi gospeliin ja kirkkomusiikkiin. Sopraano Anu Komsi ja multi-instrumentalisti Marzi Nyman ovat vuosien mittaan esittäneet teoksesta omaa versiotaan, joka on nyt saatu myös Alba-yhtiön levylle. Komsi ja Nyman ovat rohkeita ja monialaisia, mutta joutuvat levyllä laajan mukavuusalueensa rajoille - ja tekevät äimistyttävän hienon levyn siitä huolimatta tai juuri siksi.

  • Peteris Vasks - lisää samaa mutta alttoviululla

    Levyarvostelu

    Jos tuntee Peteris Vasksin, Latvian lahjan mystiselle minimalismille, BIS-yhtiön uusi Vasks-levy ei yllätä, muttei myöskään petä. Paatokseen asti tunteellinen, selvälinjainen ja tukevasti tonaalinen musiikki virtailee jälleen kerran hiljaisuudesta tuttujen huippukohtien kautta kauniimpaan hiljaisuuteen. Mutta on sillä oma arvonsa, että alttoviulisti Maxim Rysanov ja Sinfonietta Riga toteuttavat Vasksin idiomin niin kuin pitää.

  • Vivaldi-projektin laaduntarkistus - priimaa pukkaa!

    Levyarvostelu

    Vuonna 2000 levy-yhtiö Naive alkoi levyttää Torinon kansalliskirjaston Vivaldi-kokoelmassa käsikirjoituksina säilyneitä teoksia. Maailmanluokan esittäjistöt ovat tähän mennessä taltioineet kuutisenkymmentä levyä, ja nyt projektissa debytoi ranskalainen barokkiorkesteri Le Concert de la Loge johtajansa, viulisti Julien Chauvinin kanssa - ja laatu pysyy.

  • Laulu antaa Lindbergille ryhtiä

    Levyarvostelu

    Magnus Lindbergin teokset ensilevyttää yleensä Radion sinfoniaorkesteri, ja niin nytkin, vaikka uutuuslevyn teokset Lindberg sävelsi hiljattain Lontoon filharmonisen orkesterin residenssisäveltäjänä. Alkusoiton tapainen Two episodes sekä pitkä vokaaliteos Accused eivät paljasta Lindbergin työkalupakista uutuuksia, mutta lauluteoksen ryhdikkyys saa odottamaan tulevaa oopperaa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua