Hyppää pääsisältöön

UMK:ssa kuukausien työ tiivistyy kolmen minuutin esitykseen – näin finalistit valmistautuvat koitokseen

Reija Wäre ja Catharina Z¨hlke käyvät UMKn koreografiaa läpi,
Reija Wäre ja Catharina Z¨hlke käyvät UMKn koreografiaa läpi, Kuva: Sandra Saulo/Yle Catharina Zühlke,Reija Wäre

UMK-finaalissa 7.3. valitaan Suomen euroviisuedustaja, mutta kyse on paljon muustakin kuin laulukilpailusta. Tunnetut nimet kotimaisten suurkonserttien, gaalojen ja muiden viihdetapahtumien taustalta pitävät huolen, että UMK20 on yllätyksellinen, näyttävä ja unohtumaton show, joka puhuttaa.

Tässä artikkelissa tutustutaan nimiin UMK:n takana ja kurkistetaan finalistien harjoituksiin.

– Täydellinen UMK-esitys vaatii hyvän biisin, uskottavan esiintyjän ja aavistuksen hulluutta, sanoo UMK:n visuaalinen suunnittelija Ari Levelä.

Yhdessä koreografi Reija Wäreen ja monikameraohjaaja Juha-Matti Valtosen kanssa Levelä vastaa siitä, miltä uudistunut UMK-finaali näyttää ja kuulostaa.

Wäre, Levelä ja Valtonen kuuntelevat artistien biisejä sekä keskustelevat yhdessä artistien kanssa siitä, mitä he haluavat omilla kappaleillaan kertoa. Tarinoiden ja biisien perusteella kolmikko on suunnitellut esitykset, jotka parhaalla mahdollisella tavalla edustavat kutakin kappaletta.

Koreografiaa tehdessään Wäre ottaa alusta asti huomioon, miten kamerat lavalla sijoittuvat. Levelän huomio taas on visuaalisuudessa, valoissa ja taustascreeneissä.

– Soittelemme paljon, että voiko näin tehdä, millaiset lamput meillä on katossa ja onnistuuko tämä. Se on yhteistyötä parhaimmillaan, ohjaajana istuva Valtonen sanoo.


Akselin vahvuus on hänen herkkyytensä, joka on hänen äänessään ja persoonassaan. Siinä on vahvaa tarinaa mukana, Valtonen kommentoi.

Valtonen on ollut UMK:ssa mukana jo useamman vuoden, ja hän näkee kilpailun kehittyneen koko ajan vaikuttavampaan suuntaan.

Aiemmin UMK oli oma shown’sa, jossa Euroviisuja ei liikaa mietitty. Vasta finaalin jälkeen katseet suunnattiin muokkaamaan voittajaesityksestä viisukelpoinen.

– Nykyään menemme euroviisusäännöillä: ei ole yli kuutta ihmistä lavalla ja kaikki lauletaan livenä. Se on se suurin muutos, joka tässä on tapahtunut, Valtonen kertoo.

UMK20 on täynnä yllätyksiä ilman epäolennaisuuksia

Levelä tuli mukaan tämän vuoden UMK:hon Valtosen ja Wäreen suosittelemana. Kilpailu on visuaaliselle suunnittelijalle tuttu jo sen alkuajoilta, sillä hän oli mukana sen tekijätiimissä myös kahtena ensimmäisenä vuonna.

UMK:n lisäksi Levelän kädenjälki on näkynyt merkittävässä osassa suurimpia suomalaisia musiikkitapahtumia, oli kyse sitten Sannin ja Jenni Vartiaisen areenakeikoista, Cheekin näyttävistä Valot sammuu -uran päätöskonserteista tai Antti Tuiskun paluusta parrasvaloihin viimeisimmässä Emma-gaalassa.

Lavahahmotelma
Havainnekuva UMK20-esiintymislavasta, jossa on panostettu tänä vuonna erityisesti selkeyteen. Lavahahmotelma Kuva: Ari Levelä/Yle Uuden Musiikin Kilpailu 2020

Vuoden 2020 UMK:n tavoite on ollut tehdä tapahtumasta aiempaa selkeämpi kokonaisuus. Selkeydellä tekijätiimi tarkoittaa sitä, että esityksen tarinaan ei yritetä rakentaa montaa erilaista tarinaa päälle.

Tarkoitus on, että ohjelmissa on jäljellä vain kaikki olennainen. Se koskee myös erikoisefektien käyttöä.

– Silloin kun pommit ammutaan, sille on syy, että ne ammutaan, Valtonen tarkentaa.


Catharina Zühlken vahvuus on itse Catharinassa, hänen tunteissaan ja siinä miten hän ne näyttää, Valtonen kuvailee.

Mistä kilpailubiisit jäävät mieleen?

UMK-kilpailuesitysten suunnittelu alkaa heti loppusyksystä kun kappaleet on valittu.

Erityistä huomiota kiinnitetään biisien tyylilajiin sekä artistien omaan tapaan olla ja esiintyä.

– Tietyllä tapaa mun tehtävä on tehdä Catasta [Zühlke] enemmän Cata ja Sansasta enemmän Sansa, Wäre selittää.


Erikalla on vahva persoona. Hänen vahvuuksiaan ovat iloisuus, värikkyys ja se, ettei asioita tehdä perinteisten kaavojen mukaan, Valtonen sanoo.

Suomen tunnetuimpiin koreografeihin lukeutuva Wäre on ollut mukana suunnittelemassa koreografioita niin tv-ohjelmiin, näytelmiin kuin konsertteihinkin. Hän sai ensikosketuksensa UMK:hon vuonna 2013, jolloin hän tutustui samassa musikaalissa kanssaan mukana olleeseen Krista Siegfridsiin.

– Krista tuli Bulevardilla vastaan hyppien tasajalkaa, että nyt hän on päässyt mukaan UMK-karsintaan, “sun on pakko tulla tekemään mulle koreografia”, Wäre kertoo.

Wäre piti Siegfridsin intoa niin vakuuttavana, ettei voinut kuin suostua. Artistin Marry Me -edustuskappaleen koreografian jälkeen Wäre vastasi myös seuraavan vuoden avaus- ja väliaikashow’sta. Siitä lähtien hän on kuulunut UMK:n yditiimiin.

Wäre tietää, että UMK:n ja Euroviisujen konsepti on artistille armoton: ihmisten mieliin pitäisi jäädä yhden esiintymiskerran jälkeen. Siksi hyvän biisin lisäksi tarvitaan jotakin – usein visuaalista – mistä artistin esityksineen muistaa aina.

– Selkeä tunne-elämys siitä pitäisi tulla, Wäre sanoo.

Näyttävä koreografia ei saa olla laulusuorituksesta pois

Laulusuoritukseensa UMK-kilpailijat saavat tukea Aija Puurtiselta, joka laulutuottajana antaa vinkkejä äänenkäytöstä ja laulutekniikasta.

Puurtinen on tuttu niin 80-luvun alussa perustetun Honey B and the T-Bones -yhtyeen laulaja-basistina, Sibelius-Akatemian pop/jazz-laulun lehtorina ja musiikin tohtorina kuin vuoden 2020 Sibafestin taiteellisena johtajana.


F3M:issä on iso energia tyttöjen kesken. He näyttävät hyvältä, yhteen hiileen puhaltavalta tyttöbändiltä, jolta tulee iso numero, Valtonen sanoo.

Ensimmäisen kerran Puurtinen oli mukana UMK:ssa jo vuonna 2012, kun hän tuomaroi kilpailijoita yhdessä Toni Wirtasen, Redraman ja Tomi Saarisen kanssa. Siitä lähtien hän on ollut enemmän tai vähemmän näkyvässä roolissa lähes joka vuonna, pois lukien kaksi edellistä kutsukilpailuvuotta.

Laulutuottajana hänen tehtävänään on ollut esimerkiksi laulattaa UMK:hon hakeneiden artistien kärkikymmenikköä ennen kuin raati teki lopulliset finalistivalintansa vuoden 2019 lopulla.

Nainen ruskeissa lyhyissä hiuksissa ja ruskeassa myssyssä katsoo kameraan hymyillen. Taustalla lautaseinä ja toimistonäkymää.
Aija Puurtinen on mukana UMK:ssa laulutuottajan roolissa. Nainen ruskeissa lyhyissä hiuksissa ja ruskeassa myssyssä katsoo kameraan hymyillen. Taustalla lautaseinä ja toimistonäkymää. Kuva: Yle / Teemu Seppänen Aija Puurtinen

Puurtinen antoi esitysten perusteella raadille palautetta, kuinka hän uskoi kokelaiden selviytyvän lauluesityksestään suorassa tv-lähetyksessä.

– Koska kaikki tiedämme, että studiossa biisiä tehdään pienistä palasista ja sitä kautta tehdään korkeatasoista lopputulosta. Suora tv-lähetys vaatii, että pitää pystyä laulamaan kappale livenä, Puurtinen kertoo.


Sansalla ei tule olemaan mikään ihan perinteinen lavashow, tämä tehdään puhtaasti kameralle. Pieniä tunteita, pieniä eleitä, pieniä liikkeitä. Siinä on hieno tunnelma, Valtonen kuvailee.

Nyt kilpaileville finalisteille hän ei anna laulutunteja, vaan neuvoo, miten tulevaan UMK-finaaliin kannattaa valmistautua.

Paitsi että äänen pitää olla kunnossa, biisi on osattava ulkoa ja sen pitää sujua myös koreografian kanssa. Artistin yleiskunnon pitää olla hyvä, sillä näyttävä ja energinenkään koreografia ei saa olla laulusuorituksesta pois.

– Jonkun pitää antaa myös se palaute, ei vaan, että “hyvä hyvä”, koska se ei riitä. Että nämä ovat hyviä juttuja, ja noissa voisit miettiä ja valmistaa itsesi paremmin, Puurtinen sanoo.


Tikalla on ehkä perinteisin euroviisubiisi. Siinä on uutta tekniikkaa: lisättyä todellisuutta, välillä on tanssia ja välillä lisätyn todellisuuden hahmoja, ja lopussa on euroviisumahtipontisuutta, Valtonen kuvailee.

“Ihan varmasti otsikoissa ollaan”

Vuoden 2020 UMK:n järjestelyt alkavat olla loppusuoralla, ja maaliskuun 7. päivänä Valtosen, Wäreen, Levelän, Puurtisen sekä UMK-finalistien visiot ja työ kulminoituvat suorassa UMK-finaalissa.

Ohjaaja Valtonen uskoo, että vuoden 2020 UMK tullaan muistamaan hyvän mielen ohjelmana, josta ei yllättäviä hetkiä puutu.

Yhden asian hän uskaltaa show’sta jo tässä vaiheessa luvata.

– Ihan varmasti otsikoissa ollaan.



Katso lisää treenitunnelmia tästä UMK-sketsistä, jossa Krista Siegfrids laittaa finalistit koetukselle.

Päivitetty 26.2.2020 klo 10:43, lisätty Aija Puurtisen kuva.

Näin seuraat Uuden Musiikin Kilpailua 2020

Suomen euroviisuedustaja selviää lauantaina 7.3.2020 suorassa UMK-lähetyksessä. UMK-finaalissa kilpailevat Catharina Zühlke, Erika Vikman, Aksel Kankaanranta, F3M, Sansa ja Tika.

Finaali järjestetään Tampereen Mediapoliksessa ja se näytetään suorana Yle TV1:llä, Yle Areenassa sekä kuullaan Yle Radio Suomi ja Yle X3M-radiokanavilta klo 21 alkaen.

TV-lähetyksen juontavat Krista Siegfrids ja Mikko Silvennoinen. Green Room -haastatteluista vastaavat YleX Aamun juontajat Ville “Viki” Eerikkilä ja Juuso “Köpi” Kallio. Ruotsinkielisestä selostuksesta tuttuun tapaan vastaavat Johan Lindroos ja Eva Frantz.

UMK20-suosikkibiisisi äänestys tapahtuu lähetyksen aikana heti finaalistien esitysten jälkeen. Voit äänestää la 7.3. maksutta yle.fi-sovelluksella sekä maksullisesti tekstiviestillä tai soittamalla äänestysnumeroon. Puhelinäänestyksen tuotot lahjoitetaan Nenäpäivälle maailman lasten auttamiseksi. Äänestyksen lisäksi myös kansainvälinen raati pisteyttää biisit ja esitykset. Voittajabiisin määrittävät finaalissa annetut yleisöäänet ja kansainvälisen raadin antamat pisteet.

Keskustele lähetyksen aikana UMK-chatissa. Chatin keskustelua ylläpitää Yle Kioskin Constantinos ”Gogi” Mavromichalis, Essi Lamppu ja Aleksi Rantamaa. Lataa Yle.fi -sovellus ja keskustele klo 20.50 alkaen koko lähetyksen ajan.

Ruotsin euroviisuedustaja selviää samana lauantaina 7.3.2020 ja sitä voi seurata suorana Yle Areenasta klo 21 tai viivästettynä lähetyksenä Yle TV1:llä klo 22.50 alkaen. Lähetyksen juontaa suomeksi Christian Bertell.

  • UMK21-kappalehaku alkaa syyskuussa!

    Suomen euroviisuedustajaa ensi vuodelle etsitään taas.

    Avoimeen kilpailuun palannut UMK avaa vuoden 2021 kilpailubiisien haun 1. syyskuuta. UMK21-kappalehaku avataan tänä vuonna jo syyskuussa. Haku on auki 1.–7.9.2020 osoitteessa yle.fi/umk. Säännöt UMK21-biisihakuun julkaistaan kesäkuussa samassa osoitteessa suomeksi, ruotsiksi ja englanniksi.

  • Suunnittele UMK-voittajan palkinto!

    UMK-palkinnon suunnittelukilpailu käynnistyy.

    Uuden Musiikin Kilpailuun etsitään taas uusia biisejä syyskuusta alkaen. Vuosi 2021 onkin juhlavuosi: ensi vuonna UMK järjestetään kymmenennen kerran! Sen kunniaksi käynnistämme kaikille avoimen UMK-palkinnon suunnittelukilpailun. On aika saada voittajalle kukkapuskan lisäksi näyttävä palkintoesine toiseen käteen.

  • Haku vuoden 2021 Uuden Musiikin Kilpailuun avataan syyskuussa

    Biisinkirjoitus kannattaa aloittaa nyt!

    Suomen euroviisuedustaja ja kilpailukappale vuodelle 2021 valitaan jälleen UMK:n ja YleX:n yhdessä järjestämässä avoimessa Uuden Musiikin Kilpailussa. Biisihaku avataan 1. syyskuuta osoitteessa yle.fi/umk. Biisinkirjoitus kannattaakin aloittaa nyt.