Hyppää pääsisältöön

Laura Mikkolan Hundsnes-levyllä musiikit yhdistyvät syvätasolla

Svein Hundsnes on norjalainen, kohta seitsemänkymppinen säveltäjä, joka ei ole kimmahtanut kansainväliselle uralle. Mestaripianisti Laura Mikkolan uusi Hundsnes-levy kuitenkin esittelee omaäänisen, kiehtovan säveltäjän, jonka pikkukappaleissa populaarimusiikkisävyt integroituvat poikkeuksellisen saumattomasti taidemusiikin merkitysrikkauteen.

Svein Hundsnes / Laura Mikkola
Svein Hundsnes / Laura Mikkola Uudet levyt

Grand Piano -levymerkin julkaisua kehystää seitsemän Clavinataa, jotka ovat rytmisesti reippaita mutta tunteellisesti ambivalentteja karaktäärikappaleita. Levyn ytimestä löytyy pitkälinjaisempi ja painokkaampi ensimmäinen pianosonaatti, sekä pop-tyyleistä ammentava mutta mietteliäs tanssisarja Downtoned Beats, jonka etäisyys oikeaan tanssimusiikkiin on suurempi kuin barokin esikuvilla.

Hundsnesin säveltäjäesittelyissä mainitaan usein hänen jazz- ja pop-vaikutteensa, semminkin kun hänen sävelkynästään on peräisin pari Inga Sulinin hittiä ja yksi euroviisu. Omiin korviini Hundsnes kuitenkin kuulostaa pelkästään taidemusiikilta, koska vaikutteet ovat integroituneet ilmaisuun niin luontevasti ja niin syvälle. Pelkkä crossover ei tuottaisi näin omaäänistä sävelkieltä. Rytmisyys ja plastisuus, vapaatonaalisuus ja jazzharmoniat, selvät karaktäärit ja kaleidoskooppimaisesti muuttuva tunnepaletti - kaikki sellainen on hyvässä mutta oudossa tasapainotilassa.

Ranskalaistuneen Laura Mikkolan aristokraattinen, kristallinen ja eurooppalaisen perinteikäs pianismi tekee kunniaa Hundsnesin pyrinnöille ja omalta osaltaan liittää pikkukappaleet osaksi pianomusiikin jatkumoa. Äkkiväärempi tai jazzillisempi soitto ehkä tuottaisi pari irtohymyä, mutta tällaisena levy raivaa Hundsnesille paremmin tilaa pianorepertuaariin. Clavinatat sopisivat encoreiksi tai väliaforismeiksi melkein mihin tahansa resitaaliohjelmaan.

Svein Hundsnes: Clavinatas; Pianosonaatti nro 1; Downtoned Beats. - Laura Mikkola, piano. (Grand Piano, GP800)

Kuuntele Uudet levyt 10.3.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua