Hyppää pääsisältöön

Valoa Hindemithin romuluiseen kamarimusiikkiin

Ondine-yhtiö on vakiokapellimestarinsa Christoph Eschenbachin johdolla aloittelemassa kokonaislevytystä Paul Hindemithin kamarimusiikista. Hindemithin polyfoninen, rytmisesti koliseva uusklassismi on tiukkaa kuin ruislimppu, mutta sarjan avauslevyllä nuorten muusikoiden tulkintaote on lupaavan valoisa.

Paul Hindemith / Christoph Eschenbach
Paul Hindemith / Christoph Eschenbach Uudet levyt

En tiedä, kuinka Ondine aikoo rajata Hindemithin laajan kamarimusiikkituotannon, mutta avauslevyllä kuullaan neljä osaa Hindemithin laajasta Kammermusik-teossarjasta, joka syntyi 1920-luvulla. Oikeastaan Kammermusikit eivät ole kamarimusiikkia, vaan konsertoivia kamariorkesteriteoksia, joiden harmaasävyinen tarkkapiirteisyys vaatii esittäjiltä paljon.

Eschenbach on rohkeasti kasannut levyn moninaiset kokoonpanot nuorista muusikoista, hänellä kun on hyvät kontaktit Saksan ammattimuusikkohautomoihin eli Kronberg-akatemiaan ja Schleswig-Holsteinin musiikkijuhlille. Muusikoiden nuoruus kuuluu enimmäkseen positiivisesti: reaktiokyky, kurinalaisuus ja ennen muuta soinnin keveys tekevät hyvää Hindemithin romuluisille säveljyrille, jotka saavat sopivasti väriä pintaan. Svengistä ei Hindemithin yhteydessä kannata puhua, mutta rytmistä kylläkin, ja se on kunnossa. Hankaluuksia ilmenee lähinnä puhaltimien intonaatiossa.

Xi Zhai ja Christopher Park kilkuttelevat Hindemithin karut pianosoolot napakasti, mutta jättävät värittämisen puhaltimille. Bruno Philippen sellosoolo on pykälää plastisempi vaikkei sekään mitään tunteiden juhlaa.

Kaikkiaan Eschenbachin tulkinnan värikkyys ja keveys saavat Hindemithin kuulostamaan muultakin kuin valkoisen taidemusiikkimiehen rytmimusiikilta. Toivottavasti kokonaislevytys jatkuu yhtä helposti sulavana, niin itse kunkin Hindemith-ymmärrys saattaa laajeta.

Paul Hindemith: Kammermusik I-III; Kleine Kammermusik. - Christopher Park, piano, Xi Zhai, piano, ja Bruno Philippe, sello, sekä Kronberg-akatemian solistit ja Schleswig-Holsteinin festivaaliork./Christoph Eschenbach. (Ondine, ODE 1341-2)

Kuuntele Uudet levyt 10.3.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • BIS-yhtiön parhaat joulureseptit maustetaan kansanmusiikilla

    Levyarvostelu

    Oman jouluni voimasoittolistalta löytyy levy-yhtiö BISin kaksi Folkjul-levyä, joilla ruotsalainen kansanmusiikki ja Gunnar Idenstamin urkusärmikkyys yhdistetään tuttujen joululaulujen säkenöiviin kuorosovituksiin. Hyvää joulureseptiä ei kannata liikaa muuttaa: BIS leipoo samalla ohjeella joululevyjä myös norjalaisten kanssa. Ensimmäinen ilmestyi vuonna 2014 ja uusi täksi jouluksi.

  • Ilmiliekin ja Salokosken joulu loistaa yksinkertaisesti kuin kynttilä

    Levyarvostelu

    Laulaja Emma Salokoski ja Suomi-jazzin ykköskvartetti Ilmiliekki ovat aiemmilla yhteislevyillään luodanneet suomenruotsalaista kansanlaulua ja runoutta. Nyt ilmestynyt joululevy kurottaa suomenkielisen kulttuurin puolelle ja omiin sävellyksiin ja sanoituksiin, mutta jatkaa musiikillisesti samaa linjaa.

  • Joulun tapahtumarikkain oratorio on koottu varhaisbarokin helmistä

    Levyarvostelu

    Joulun käyttömusiikissaan varhaisbarokin saksalaiset kanttoriurkurit käsittelivät työnsä puolesta joulun kaikkia tapahtumia ja tunnelmia. Ei siis ihme, että tämän joulun etevin jouluoratorio on kasattu laittamalla sopivia barokkilöytöjä joulutapahtumien mukaiseen järjestykseen. Asialla on mainio Clematis-yhtye, joka on kaivanut arkistoja syvältä mutta hyvin levylleen O Jesulein.

  • Monteverdi saa joulun säihkymään

    Levyarvostelu

    Säihkettä ja suurenmoisuutta jouluunsa saa kätevällä ja ekologisella tavalla, kun lainaa ne Venetsian jouluvespereistä 1600-luvun alusta. Silloin säveltäjämestari Claudio Monteverdi ahkeroi Pyhän Markuksen katedraaliin niin juhlavia joulumusiikkikokonaisuuksia, että niitä tultiin kuuntelemaan ympäri Eurooppaa. DG-yhtiön jouluisella kärkituotteella kuullaan tällainen jouluvesper kapellimestari Andrea Marconin ennallistamana, ja harvoin on joulu kuulostanut yhtä komealta.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua