Hyppää pääsisältöön

Ariane Matiakh pitää ensitaltioinnissa langat hyvin käsissään

Unkarilainen säveltäjä-kapellimestari-pianisti Ernő Dohnányi toimi kotimaassaan vielä 1940-luvun alussa, kunnes koki oman ja ympäröivän arvomaailman väistämättömän törmäyksen. Dohnányi kieltäytyi loppuun asti taipumasta natsi-ideologian painostukselle, lopulta asettuen Yhdysvaltoihin. Nyt Dohnányin laaja näyttämöteos Pierretten huntu on vihdoinkin taltioitu ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan Ariane Matiakhin johtaman Wienin radion sinfoniaorkesterin toimesta.

Dohnanyi äänitteen kansi
Dohnanyi äänitteen kansi Ernő Dohnányi

Dohnányin, joka tunnetaan myös nimellä Ernst von Dohnányi, kolmeen näytökseen jakautuva pantomiimi Pierretten huntu liihottelee kepein romanttisin sävyin. Teoksen tutuinta ja samalla ehkä kaikken kevyintä antia edustaa toisen näytöksen avaava Häävalssi. Painokkaimmillaan tämä tekijänsä varhaisempaa tuotantoa edustava soivuus lienee sen kolmannessa näytöksessä. 

Yli kahdeksankymmenen minuutin kestoisen teoksen sujuvaa ja sukkelaa orkestrointia on mukava seurata. Sen sävelmaailma on kuitenkin sen verran yleisluontoista, että näyttämöteoksen muiden elementtejä tarjoamaa tukea jää kaipaamaan. Hienoa silti, että tämän tyyppisiä laajojen teosten ensitallennuksia vielä ylipäätään tehdään, eikä vain taltioida loputtomasti jo ennestään kanonisoitua ohjelmistoa.

Ernő Dohnányi: Pierretten huntu. - Wienin radion sinfoniaorkesteri/Ariane Matiakh. (Capriccio, C5388)

Kuuntele Uudet levyt 17.3.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

Lisää ohjelmasta

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.