Unkarilainen säveltäjä-kapellimestari-pianisti Ernő Dohnányi toimi kotimaassaan vielä 1940-luvun alussa, kunnes koki oman ja ympäröivän arvomaailman väistämättömän törmäyksen. Dohnányi kieltäytyi loppuun asti taipumasta natsi-ideologian painostukselle, lopulta asettuen Yhdysvaltoihin. Nyt Dohnányin laaja näyttämöteos Pierretten huntu on vihdoinkin taltioitu ensimmäistä kertaa kokonaisuudessaan Ariane Matiakhin johtaman Wienin radion sinfoniaorkesterin toimesta.
Dohnányin, joka tunnetaan myös nimellä Ernst von Dohnányi, kolmeen näytökseen jakautuva pantomiimi Pierretten huntu liihottelee kepein romanttisin sävyin. Teoksen tutuinta ja samalla ehkä kaikken kevyintä antia edustaa toisen näytöksen avaava Häävalssi. Painokkaimmillaan tämä tekijänsä varhaisempaa tuotantoa edustava soivuus lienee sen kolmannessa näytöksessä.
Yli kahdeksankymmenen minuutin kestoisen teoksen sujuvaa ja sukkelaa orkestrointia on mukava seurata. Sen sävelmaailma on kuitenkin sen verran yleisluontoista, että näyttämöteoksen muiden elementtejä tarjoamaa tukea jää kaipaamaan. Hienoa silti, että tämän tyyppisiä laajojen teosten ensitallennuksia vielä ylipäätään tehdään, eikä vain taltioida loputtomasti jo ennestään kanonisoitua ohjelmistoa.
Ernő Dohnányi: Pierretten huntu. - Wienin radion sinfoniaorkesteri/Ariane Matiakh. (Capriccio, C5388)
Kuuntele Uudet levyt 17.3.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.