Hyppää pääsisältöön

Camille Pépin säveltää raikasta ja voimakasta äänistöä

Camille Pépin (s. 1990) kuuluu uuteen kiinnostavaan ranskalaiseen säveltäjäpolveen. Viime vuonna ilmestynyt, kamarimusiikkituotantoon keskittynyt julkaisu kartoitti jo hyvin tekijän persoonallista tyyliä. Uusimmalla on uuden orkesteriteoksen lisäksi mukana myös Pépinin sovittamia teoksia, joiden alkuperäiset tekijät ovat Claude Debussy sekä Lili Boulanger.

Pépin äänitteen kansi
Pépin äänitteen kansi Camille Pepin

Pépinin sävelkieli on helposti lähestyttävää. Toisin sanoen hän säveltää musiikkia, jota voi hahmottaa ihan vaan kuuntelemalla ilman sen kummempaa “ymmärtämistä”. Usein teokset rakentuvat imevän rytmistön ja pitkien soivien jatkumoiden varaan. Pépinin musiikki on myös raikkaalla tavalla kirkassointista ja resonanssihakuista.

Kahdenkymmenen minuutin kestoinen orkesteriteos The Sound of Trees jakautuu kuuteen osaan. Se ei tyydy olemaan vain yksi teos, joka yrittää ratsastella trendikkäästi luontoaiheistolla, vaan kykenee onnistuneesti ilmentämään teosotsakettaan. Sen soivuudessa on jotain vehreää raikkautta, rentoutta ja levollisuutta. Sävelkielessä on tunnistettavuutta ja kokonaisuus kantaa. Tästä on hyvä jatkaa.

Säveltäjien tekemissä sovituksissa on yleensä kaksi tietä. Sovitukset joko pyrkivät ilmentämään mahdollisimman tarkasti ja uskottavasti alkuperäistekijän tyyliä tai sitten sovittaja tuo mukaan omassa tuotannossa käyttämiään instrumentointiratkaisuja. Pépin on päätynyt jälkimmäiselle tielle. Pianoteosten sovituksia kuunnella tulee ikävä etenkin Debussyn orkestraatio-oivalluksia. Vähemmän kärsii Lili Boulangerin musiikki. Alunperin pianotriolle kirjoitettu intensiivinen D’un soir triste saa puolestaan pätevän ja toimivan sovituksen. Toivottavasti se löytää tiensä myös konserttiohjelmistoihin.

The Sound of Trees. Camille Pépin: The Sound of Trees. Lili Boulanger: D’un soir triste; D’un matin de printemps. Claude Debussy: Images-sarjasta Mouvement; Hommage à Rameau (orkestrointi: Camille Pepin). - Julien Hervé, klarinetti, Yan Levionnois, sello, Orchestre de Picardie/Arie van Beek. (NoMadMusic, NMM074)

Kuuntele Uudet levyt 17.3.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.

  • Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe kurottelee lupaavasti mahdollisuuksien maailmassa

    Signe (laulajat Josefiina Vannesluoma, Riikka Keränen ja Selma Savolainen, sekä kontrabasisti Kaisa Mäensivu) jatkaa oman ilmaisunsa laajentamista ja kehittämistä. Ryhmän debyytillä liikuttiin tyylillisesti etenkin jazzin maailmassa. Uusimmalla, kolmen albumin kokonaisuuden ensimmäisellä osalla yhtye kurottelee uusien teosten myötä kohti aiemmin kartoittamattomia ilmaisualueita.