Hyppää pääsisältöön

Liiallinen kunnioitus johtaa sovinnaisille poluille

Viulisti Eldbjørg Hemsing on kolmella aiemmalla nimeään kantavalla julkaisulla taltioinut etenkin kansallisromanttista ohjelmistoa. Tällä kertaa norjalaisviulisti hyppää pianisti Simon Trpčeskin kanssa Edvard Griegin viulusonaattien maailmaan.

hemsing äänitteen kansi
hemsing äänitteen kansi Eldbjørg Hemsing

Epäilemättä Hemsing on suhtautunut oman maansa kansallisaarteiston taltioimiseen innostuneesti ja lämmöllä. Tulkintojen taso on Hemsingin edellisten julkaisujen tapaan korkea, yksityiskohdat huoliteltuja ja sointi raikas.

Entä kaivaako kaksikko Griegin sävelistöstä esiin jotain erilaista, jotain mitä aiemmat taltioinnit eivät olisi jo tehneet? Eipä oikeastaan. Tuntuu, että Hemsing kunnioittaa liikaa ikonista kohdettaan ja tekee sen mitä pitäisi tehdä, eikä sitä mitä kykenisi tekemään. Nämä tulkinnat eivät erotu aiemmista 2000-luvulla tehdyistä julkaisuista esitystensä tai tallennustensa puolesta. Pehmeä ja utuinen sointimaailma toki tekee kokonaisuudesta kutsuvan.

Hemsingin oma, sooloviululle kirjoitettu, romanttishenkinen Homecoming on pätevää tekoa. Griegin kolmen sonaatin jälkeen sijoiteltuna se tosin tuntuu kuin ilman pyyntöä esitetyltä ylimääräiseltä numerolta.

Edvard Grieg. Viulusonaatti nro 1; Viulusonaatti nro 2; Viulusonaatti nro 3. Eldbjørg Hemsing: Homecoming. - Simon Trpčeski, piano, Eldbjørg Hemsing, viulu. (BIS-2456)

Kuuntele Uudet levyt 17.3.2020, toimittajana Aki Yli-Salomäki.