Hyppää pääsisältöön

Miten kohdata koronapandemian tuoma pelko, huoli ja ahdistus - psykoterapeutin viisi vinkkiä

Kuvassa nainen.
Kuvassa nainen. Kuva: Eli Defaria Yle Puhe

Koronapandemia on tuonut epävarmuuden elämään. Epävarmuus voi tuoda mukanaan huolta, ahdistusta ja jopa pelkoa - miten tästä selviämme? Huolta voi olla terveydestä, taloudesta ja läheisistä ihmisistä.

Ahdistuksen ja pelon tunteet ovat hyödyllisiä, välttämättömiä tuntemuksia, jotka ovat rakentuneet meitä suojaamaan, mutta liiallisina ne valtaavat ajattelun ja estävät meitä tekemästä itselle hyödyllisiä asioita. Yle Puheen Tiina Lundbergin huoltamo -ohjelmassa psykologi, psykoterapautti ja MBB-kouluttaja Hanna Rauanheimo neuvoo, miten hallita pelkoja, huolta ja ahdistusta. Kuuntele ohjelma Yle Areenassa

Ota haltuun psykoterapeutin viisi vinkkiä:

1. Tee jotain mikä rauhoittaa - liiku, ulkoile, joogaa, pienetkin irtiotot auttavat.

2. Pohdi mielessäsi tai kirjoita ylös konkreettiset huolenaiheet ja pohdi samalla miltä kropassa tuntuu.

3. Keskity aistituntemuksiin - mitä ääniä kuulet ja miltä vaikka kangas tuntuu käden alla. Tätä kautta kireä olemus alkaa helpottaa, ajattelukapasiteettia vapautuu ja uusia ideoita syntyy.

4. Ota vahva asento ja hengitä syvään - hae voiman tunnetta kehosta, keskity hengitykseen ja tule pois pään sisäisestä maailmasta. "Busy head can never settle down the busy head" eli pelkästään lisää ajattelemalla pään ja mielen kierroksia ei saa rauhoitettua, vaan silloin pitää tehdä jotain muuta - esimerkiksi juuri jotain kehollista tai aistillista.

5. Keskity aisti- ja kehoharjoitusten avulla tähän hetkeen - ei menneeseen eikä tulevaan. Älä anna mielen punoa tarinoita. Huomaat, että huolet eivät täytä sinua vaan olet ikäänkuin isompi astia - huolet ovat edelleen olemassa mutta elämässä on myös muuta.

Pidetään huolta itsestämme ja toisistamme!