Hyppää pääsisältöön

Jablonski ymmärtää Skrjabinin masurkat

Frédéric Chopin on kaikkien pianosäveltäjien esikuva, mutta hänen merkittävä masurkkatuotantonsa ei saanut juurikaan jatkajia. Syynä lienee lajityypin etnisyys - myös taidemusiikiksi tyylitellyn masurkan on säilytettävä yhteys puolalaisiin juuriin. Aleksandr Skrjabin sentään sävelsi CD-levyllisen masurkkoja, ja Ondinen uutuudella ruotsalainen pianisti Peter Jablonski tekee kauniisti kunniaa lajityypin perinteelle.

Jablonski: Skrjabin Mazurkas
Jablonski: Skrjabin Mazurkas Uudet levyt

Skrjabin sävelsi masurkkoja uransa mittaan monta pientä satsia, ja vaikka hänen tyylinsä muuttui, masurkkojen esikuvana säilyi Chopinin runollinen, intiimi ja rytmisesti keinahteleva ideaali. Harmonisesti Skrjabinin masurkat ovat moniulotteisempia ja rehevämpiä, ja muistuttavat välillä unenomaista valssia tai jopa sävelrunoa, minkä takia niitä joskus kuulee soitettavan intensiiviseen, myöhäisromanttiseen tyyliin. Onneksi Peter Jablonski ei tee niin, vaan pitäytyy pehmeässä kosketuksessa, läpikuultavassa harmoniassa, mietteliäässä tunnelmassa ja herkästi rullaavassa rytminkäsittelyssä.

Jablonskin soitto on hellempää ja kuitenkin paremmin rullaavaa kuin Artur Pizarron ja Francois Chaplinin aiemmilla kokonaislevytyksillä. Aivan erityisesti pidän Jablonskin rytminkäsittelystä, jossa etnisen masurkan poljento lomittuu romanttiseen rubatoon ongelmitta. Näin viekoittelevaa keinuntaa en kilpailevilta levyiltä kuullut. Äänityskin tukee musiikkia paremmin kuin kilpailijoilla, kun hempeään pehmeyteen on saatu tallennettua myös kimaltavat alukkeet.

Peter Jablonskilla on takanaan komea mutta hieman pirstaleinen ura, ja aiemmin hän on levyttänyt muun muassa Deccalle, DG:lle ja Philipsille. Hienoa että parhaassa iässä oleva, perusohjelmistoa näin ymmärtäväisesti taituroiva skandinaavipianisti on vaihteeksi saatu Ondinen talliin.

Aleksandr Skrjabin: Masurkat op. 3, 25, 40 ym. - Peter Jablonski, piano. (Ondine, ODE 1329-2)

Kuuntele Uudet levyt 24.3.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Krishna Nagarajan nyky(kansan)musiikki hurmaa rytmisellä eloisuudella

    Levyarvio

    Italialais-intialainen, Suomeen kotiutunut Krishna Nagaraja tunnetaan viulistina ja alttoviulistina etenkin periodi- ja kansanmusiikkipiireissä. Viime vuodet hän on laatinut Sibelius-Akatemiaan taiteellista väitöskirjaa laveasta polska-aiheesta. Projektin tuloksia on nyt kuultavissa Challenge Classicsin uutuuslevyllä, joka todistaa Nagarajan taidot säveltäjänä. Tales of Norway sisältää norjalaiseen perinteeseen linkittyvää, nykykansanmusiikista ponnistavaa, läpisävellettyä musiikkia, jonka rytminen leikkisyys ja eloisa fantasia tekevät vaikutuksen.

  • Tuplalevyllinen perusteellista klarinetti- ja elektroniikkatutkimusta

    Levyarvio

    Amerikkalainen klarinetisti Lucy Abrams-Husso on kotiutunut Suomeen jo vuosia sitten ja tekee nyt Sibelius-Akatemiassa väitöskirjatutkimusta aikamme amerikkalaisesta ja suomalaisesta klarinettimusiikista. Tutkimusprojektin tuloksia kuullaan SibaRecordsin julkaisemalla tuplalevyllä, joka sisältää seitsemän laajaa teosta klarinetille ja elektroniikalle. Musiikinkuluttajalle tällainen kerta-annos on vähintäänkin riittävä, mutta teosten soinnillinen ja dramaattinen moninaisuus pitää kuulijan mielenkiintoa yllä ja haastaa sopivasti myös perusteellista tutkija-muusikkoa.

  • Lisää sävyjä Vasksin mystiikkapaatokseen

    Levyarvio

    Latvialainen Peteris Vasks on viime vuosina noussut maailmanmaineeseen hempeyttä ja paatosta sekoittavalla versiollaan mystisestä minimalismista. Vasksin luottopianisti Reinis Zarins onneksi tarjoaa päivitystä Vasksin säveltäjäkuvaan Ondinen julkaisemalla uutuuslevyllä, jonka ohjelmistoon sisältyy myös säveltäjän kapinallista ja särmikästä varhaistuotantoa.

  • Kuherruskuukausi Sibeliuksen parissa

    Levyarvio

    Viime syyskuussa Nicholas Collon aloitti Radion sinfoniaorkesterin ylikapellimestarina, ja lähes saman tien suhde laitettiin koetukselle suomalaisittain vaativalla levytyksellä. Sibeliuksen seitsemäs sinfonia sekä näyttämömusiikkisarjat Kuningas Kristian II ja Pelleas ja Melisande tietysti sujuvat RSO:lta kuin vettä valaen, mutta Collonin tulkinnallinen näkemys joutuu kestämään vertailun pitkään perinteeseen. Onneksi Ondinen julkaisema levytys hehkuu kapellimestarin ja orkesterin kuherruskuukauden auvoa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua