Hyppää pääsisältöön

Pieni mutta taidokas kokoonpano korostaa vokaalipolyfonian herkkyyttä

New York Polyphony on renessanssin vokaalipolyfoniaan erikoistunut mieskvartetti, joka pystyy esittämään neliäänistä, korkeaakin satsia musiikin vaatimalla kirkkaudella ja yhtenäisyydellä. Maailmanluokan osaaminen on tarpeen, koska paastonajan levyllään yhtye esittää Francisco de Peñalosan ja Pedro de Escobarin tunteikasta mutta äärimmäisen herkkää polyfoniaa.

Penalosa: Lamentationes
Penalosa: Lamentationes Uudet levyt

Peñalosa ja Escobar olivat käynnistämässä Espanjan vokaalipolyfonian kultakautta 1400-luvun lopussa, ja heidän mestaruutensa on tiedossa. Mutta juuri koskaan en ole kuullut heidän musiikkiaan yhtä paljaana, viiltävänä ja koskettavana kuin tällä levyllä. Levyn ydin, valikoima Peñalosan säveltämiä valitusvirsiä, on itse asiassa niin intensiivistä kuunneltavaa, että sitä on syystäkin tauotettu hänen L'homme Armé -messunsa vaihtelevilla karaktääreillä sekä hänen ja de Escobarin pienimuotoisemmilla kappaleilla.

Joskus renessanssin vokaalipolyfonia tuntuu liiankin tasaiselta kirkkaudelta, mutta tässä musiikissa on jatkuvasti yksityiskohtia, jotka pysähdyttävät kuulijan todella kuuntelemaan. Kun polyfonia seisahtuu homofonisiksi sointupylväiksi, tai kun terssitön aloitussointu liukuu kohti täyteläisempää harmoniaa, niistä hetkistä ei tunnetta puutu. Molemmat renessanssimestarit eivät myöskään tuki polyfoniaa, vaan luovat vaihtelua äänten määrää alati vaihtelemalla.

New York Polyphonyn sointi rakentuu uskottavalle bassoäänelle, ja korkeat miesäänet puolestaan ovat neutraaleja ja ärsyttämättömiä. Isoon kuoromassaan verrattuna neljän äänen polveilu tuntuu inhimillisemmältä ja sitä on helpompi seurata, koska joka äänellä on oma värinsä. Yhtenäisyyttä on kuitenkin aivan tarpeeksi, ja puhtaus on huikealla tasolla. Herkkyydellä ja hauraudella herkuttelu perustuu äärimmäiseen osaamiseen. Samalla musiikista välittyy pyhyyden tuntu, ja uskon että tällä levyllä New York Polyphonyn valituslaulut pystyvät kurkottamaan yli kirkkokunta- ja uskontorajojen.

"Lamentationes". Francisco de Penalosa: Lamentationes; Missa L'homme armé ym. Pedro de Escobar: Stabat mater ym. - New York Polyphony. (BIS-2407)

Kuuntele Uudet levyt 24.3.2020, toimittajana Kare Eskola.

  • Huippuammattilaiset upeasti Ellington-amatööreinä

    Levyarvostelu

    Duke Ellington kokosi uransa lopulla kolme hengellisen musiikin konserttia, joissa hänen oma jazz-idiominsa yhdistyi gospeliin ja kirkkomusiikkiin. Sopraano Anu Komsi ja multi-instrumentalisti Marzi Nyman ovat vuosien mittaan esittäneet teoksesta omaa versiotaan, joka on nyt saatu myös Alba-yhtiön levylle. Komsi ja Nyman ovat rohkeita ja monialaisia, mutta joutuvat levyllä laajan mukavuusalueensa rajoille - ja tekevät äimistyttävän hienon levyn siitä huolimatta tai juuri siksi.

  • Peteris Vasks - lisää samaa mutta alttoviululla

    Levyarvostelu

    Jos tuntee Peteris Vasksin, Latvian lahjan mystiselle minimalismille, BIS-yhtiön uusi Vasks-levy ei yllätä, muttei myöskään petä. Paatokseen asti tunteellinen, selvälinjainen ja tukevasti tonaalinen musiikki virtailee jälleen kerran hiljaisuudesta tuttujen huippukohtien kautta kauniimpaan hiljaisuuteen. Mutta on sillä oma arvonsa, että alttoviulisti Maxim Rysanov ja Sinfonietta Riga toteuttavat Vasksin idiomin niin kuin pitää.

  • Vivaldi-projektin laaduntarkistus - priimaa pukkaa!

    Levyarvostelu

    Vuonna 2000 levy-yhtiö Naive alkoi levyttää Torinon kansalliskirjaston Vivaldi-kokoelmassa käsikirjoituksina säilyneitä teoksia. Maailmanluokan esittäjistöt ovat tähän mennessä taltioineet kuutisenkymmentä levyä, ja nyt projektissa debytoi ranskalainen barokkiorkesteri Le Concert de la Loge johtajansa, viulisti Julien Chauvinin kanssa - ja laatu pysyy.

  • Laulu antaa Lindbergille ryhtiä

    Levyarvostelu

    Magnus Lindbergin teokset ensilevyttää yleensä Radion sinfoniaorkesteri, ja niin nytkin, vaikka uutuuslevyn teokset Lindberg sävelsi hiljattain Lontoon filharmonisen orkesterin residenssisäveltäjänä. Alkusoiton tapainen Two episodes sekä pitkä vokaaliteos Accused eivät paljasta Lindbergin työkalupakista uutuuksia, mutta lauluteoksen ryhdikkyys saa odottamaan tulevaa oopperaa.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua