Hyppää pääsisältöön

Kapellimestari Eero Lehtimäki on mökkieristyksessä ja käy taistelua Joensuun kaupunginorkesterin puolesta – Taiteilija koronakeväänä 2020

Kapellimestari Eero Lehtimäki selfiekuvassa koronapandemian aikaan maaliskuussa 2020.
Eero Lehtimäki ja selfie "koronamökki" 26.3.2020. Kapellimestari Eero Lehtimäki selfiekuvassa koronapandemian aikaan maaliskuussa 2020. Eero Lehtimäki

Joensuun kaupunginorkesterin nuori ylikapellimestari Eero Lehtimäki on eristäytynyt mökille Ähtäriin puolisonsa kanssa ja puolustaa sieltä käsin uhan alla olevaa orkesteriaan.

Elämme nyt keväällä 2020 aivan poikkeuksellisia aikoja. Maailmaa koettelee koronapandemia, joka on pysäyttänyt täysin myös koko musiikkielämän. Taiteilijat ja yleisö elävät kodeissaan karanteenin kaltaisissa olosuhteissa.

Kysyimme suomalaisilta muusikoilta, säveltäjiltä, esiintyviltä taiteilijoilta ja kapellimestareilta, miten he viettävät tätä poikkeuksellista kevättä, mitä he suosittelevat kuunneltavaksi juuri nyt ja millaisia terveisiä he haluavat lähettää.

Kapellimestari Eero Lehtimäki vastaa

Missä olet juuri nyt?
Olen Ähtärissä mökillä Väliveden rannalla.

Miten koronapandemia on vaikuttanut elämääsi ja arkeesi?
Olemme ottaneet suositukset tosissaan, emmekä ole vaimoni kanssa tavanneet ketään melkein kahteen viikkoon. Arki on tietenkin konserttitoiminnan osalta pysähtynyt täysin. Ystäviin ja perheenjäseniin on pidetty yhteyttä puhelimen ja videopuheluiden välityksellä. Positiivista on se, että olemme saaneet viettää aikaa yhdessä. Työn vuoksi joudun olemaan ihan liikaa poissa.

Miten päiväsi kuluvat?
Vaikkei konsertteja ole, on monenlaista työtä kuitenkin riittänyt. Olen muun muassa uudelleensijoitellut Joensuun kaupunginorkesterin kevätkaudelta peruuntuneita konsertteja tuleviin kausiin ja tehnyt muutakin suunnittelutyötä.

Aika paljon energiaa on mennyt siihen, kun olen yrittänyt puolustaa orkesteriamme lomautuksilta ja vaatinut orkesterille asetetun kyseenalaisen työkiellon poistamista. Ymmärrän, että säästöpaine tällaisessa tilanteessa on kova kaikkialla, mutta käytetyille keinoille pitäisi kuitenkin olla lailliset perusteet.

Näiden lisäksi opiskelen varmuuden vuoksi vielä toukokuun Japanin-konserttien ohjelmistoja. En usko, että niillä on mitään realistista mahdollisuutta tässä tilanteessa toteutua, mutta kun Japanin päässä ollaan sitkeästi optimisteja tilanteen paranemisesta ja pidetään konserteista kiinni, niin pakkohan ne partituurit on päntätä.

Mitä puuhailet silloin kun et vietä aikaa musiikin parissa?
Olen korona-aikana toistaiseksi lukenut jo yhdeksän kirjaa ja joogannut aika paljon.

Olen myös toteuttanut “house husband” -roolia: kun vaimoni työskentelee etänä, minä olen siivonnut, pyykännyt ja laittanut ruokaa. Ohessa ehtii vielä muun muassa vähän koodata ja lukea tieteellisiä artikkeleita konserttisaliakustiikasta. Ei tästä maailmasta tekeminen lopu.

Oletko löytänyt viime aikoina uusia puolia itsestäsi?
Tuntuu yllättävän hyvältä, kun ei tarvitse koko ajan olla menossa. Pysähdys taisi todella tulla tarpeeseen, vaikka sen syy ja laajuus ovatkin ikäviä asioita.

Sanotaan, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet, miten maailma muuttuu pandemian jälkeen? Miten oma elämäsi muuttuu?
Maailma muuttuu varmasti monella tavalla, ja tämä kriisi on pakottanut useat tahot ideoimaan, kokeilemaan ja ottamaan käyttöön uusia toimintatapoja. Uskon, että tästä opitaan paljon ja että monet käytännöt ja työkalut jäävät pysyvästi käyttöön. Esimerkiksi etätyön uskon pandemian loputtuakin jäävän yleisempään käyttöön, ja turha lentomatkustaminen saattaa vähentyä, kun videopalaverit huomataan monissa yrityksissä ihan toimiviksi.

Väitän kuitenkin, ettei muutos klassisen musiikin osalta tule olemaan kovinkaan suuri. En usko, että tämä kriisi olisi yhtään vähentänyt ihmisten kaipuuta aitojen ja ainutkertaisten elämysten pariin. Musiikin historian ajalle mahtuu lukemattomia kansainvälisiä kriisejä sekä teknologisia innovaatioita, joilla olisi periaatteessa ollut edellytykset disruptiivisiin muutoksiin.

Konserttikokemus, jossa ääni tuntuu koko kehossa, ympärillä olevat ihmiset elävät hetken yhdessä kanssamme ja taide tuotetaan aidosti käsityönä ainutkertaisessa hetkessä, ei ole vielä tämänkään pandemian aikana tai jälkeen korvattavissa striimauksilla tai taltioinneilla.

Kun monet joutuvat viettämään nyt paljon aikaa kotonaan, mitä musiikkia suosittelet tähän tilanteeseen?
Monilla orkestereilla ja yksittäisillä muusikoilla on ollut kivaa some-sisältöä ja striimauksia, joihin kannattaa tutustua. Esimerkiksi Iiro Rantalan kotikonsertit livenä Instagramin välityksellä kolahtivat minuun!

On myös ilmaantunut joitakin palveluita, joissa taiteilijoita voi tukea ostamalla lipun livenä striimattuun esitykseen. Yleisesti ottaen sanoisin, että erityisesti tällaisten olosuhteiden vallitessa kannattaa hyödyntää musiikin kykyä luoda vahvoja tunnetiloja.

Jos maailman pysähtyminen risoo, voi energisellä musiikilla hakea vauhdikkaan fiiliksen. Jos tilanne puolestaan jännittää, voi laittaa meditatiivisen ja rauhoittavan musiikin soimaan.

Millaiset terveiset haluat lähettää tässä tilanteessa meille kaikille?
Toivon, että me kaikki ottaisimme viranomaisten ohjeistukset tosissamme. Koska tautia voi tietämättään levittää oireettomana, täytyy käyttäytyä kuin olettaisi itsensä taudinkantajaksi ja toisaalta kuin kaikki muut olisivat.

Monet ihmiset tekevät kriisin vallitessa töitä tosi tiukoissa olosuhteissa, joten meidän muidenkin täytyy nyt pitäytyä itsekkäistä asenteista ja pitää huoli, ettemme kuormita järjestelmää yhtään enempää kuin on tarve. Konserttien, bileiden ja ruuhkaisten metrojen aika kyllä tulee, kun vaan maltamme.

Classical Trancelations in Concert: konsertti Helsinki Areenalta.Konsertti yhdistää elektronisen musiikin klassikot ja klassisen musiikin ennennäkemättömällä tavalla. Solisteina Saara Aalto, Reino Nordin, Kasmir, Paleface, laulaja Marianna, näyttelijä Sami Uotila, saksofonistit Tapani Rinne & Jukka Perko, Ahjo Ensemble ja sovittaja Petri "Lowland" Alanko. Helsingin kaupunginorkesteria johtaa Eero Lehtimäki.

Taiteilija koronakeväänä 2020