Hyppää pääsisältöön

Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff haluaa uskoa kesän festivaalin toteutumiseen – Taiteilija koronakeväänä 2020

Kapellimestari ja Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff selfiessä kotonaan koronakeväänä 2020.
Selfie kotikirjahyllyn edessä 27.3.2020. Kapellimestari ja Savonlinnan oopperajuhlien taiteellinen johtaja Ville Matvejeff selfiessä kotonaan koronakeväänä 2020. Ville Matvejeff

Oopperajohtaja Ville Matvejeff kamppailee joukkoineen Savonlinnan festivaalin toteutumisen puolesta. Suosittelulistalla koronakriisin vallitessa on ottaa yhteys muusikkoon, joka voisi antaa etätunnin. Toinen keino virkistäytymiseen voisi olla omaehtoinen soittaminen millä tahansa instrumentilla vaikka opetusappien avulla. Ville Matvejeff on toiminut vuodesta 2014 Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina.

Elämme nyt keväällä 2020 aivan poikkeuksellisia aikoja. Maailmaa koettelee koronapandemia, joka on pysäyttänyt täysin myös koko musiikkielämän. Taiteilijat ja yleisö elävät kodeissaan karanteenin kaltaisissa olosuhteissa.

Kysyimme suomalaisilta muusikoilta, säveltäjiltä, esiintyviltä taiteilijoilta ja kapellimestareilta, miten he viettävät tätä poikkeuksellista kevättä, mitä he suosittelevat kuunneltavaksi juuri nyt ja millaisia terveisiä he haluavat lähettää.

Kapellimestari ja oopperajohtaja Ville Matvejeff vastaa

Missä olet juuri nyt?
Olen kotona Helsingissä, terveenä ja vakavasta tilanteesta huolimatta hyvällä spiritillä!

Miten koronapandemia on vaikuttanut elämääsi ja arkeesi?
Kuten kaikilla muillakin esiintyvillä taiteilijoilla, erittäin konkreettisesti ja dramaattisesti. Konsertit ja oopperatuotannot on tältä keväältä peruttu, ja nyt tietysti jännitetään mitä tapahtuu kesän ja alkusyksyn kanssa. Olemme Savonlinnan Oopperajuhlilla seuranneet tilannetta erittäin tarkasti ja varautuneet hyvinkin erilaisiin skenaarioihin. Tilanne näyttää haastavalta, mutta olemme toistaiseksi valmiit toteuttamaan kesän suunnitellusti mikäli nyt määrätyt rajoitukset lievenevät riittävästi. Valitettavasti joudumme tällä hetkellä elämään viikko kerrallaan, niin kuin kaikki muutkin.

Ehdimme pitää Jyväskylä Sinfonian konsertin sellisti Andreas Brantelidin kanssa keskiviikkona 11.3.2020, kun seuraavana päivänä Valtioneuvosto kielsi kaikki esiintymiset. Jo edellisenä iltana pohdimme muusikoiden kanssa, että tämä saattoi olla kevään viimeinen konsertti.

Suuri huoli kohdistuu nyt erityisesti freelancereihin joiden tulonsaantimahdollisuus hävisi kertarysäyksellä. Lisäksi ilmassa on nyt lomautusuhkaa myös kuukausipalkkaisille. Monelle tämä kevät on tarkoittanut taloudellista katastrofia ja pohjan häviämistä koko elämältä. Epätietoisuus ja -toivoisuus on ollut suurta.

Meillä oli heti VN:n ilmoituksen jälkeisenä päivänä Taideneuvoston kanssa sähköpostihätäpalaveri tilanteesta, ja olen iloinen, että varsin nopeasti julkistettiin ensimmäinen apupaketti OKM:n ja säätiöiden yhteistyönä – samaan aikaan peräänkuulutan yhä voimakkaampia, konkreettisempia ja rohkeampia toimia kulttuurialan tukemiseksi, jotta kulttuuriekosysteemimme ja siinä toimivat ihmiset eivät ehtisi romahtaa kokonaan ennen kuin koronatilanne on ohi.

1,5 miljoonan euron hätäapurahapaketti ja työttömyyskorvaus yrittäjille eivät vielä riitä; muissa Euroopan maissa on jo julkistettu kymmenien ellei satojenkin miljoonien eurojen tukipaketteja kulttuurialalle. Nyt on tärkeää, että valtiovallalta annettaisiin vahva, etupainotteinen ja konkreettinen signaali siitä, että kulttuurialaa ja sen ammattilaisia ei jätetä oman onnen nojaan.

Miten päiväsi kuluvat?
Enimmäkseen päivät kuluvat videokonferenssien, puhelimen ja sähköpostilaatikon parissa. Nyt kun konsertit ovat peruuntuneet, ja jatkoperuutusten uhka on olemassa, tässä on tietysti valtava määrä uudelleensuunnittelu- ja koordinointityötä eri suuntiin.

Monet taiteilijat ovat ottaneet yhteyttä, ja kyselleet Oopperajuhlien kohtalosta, ja olemme tietysti tehneet varautumissuunnitelmia niin tämän kuin tulevienkin kesien osalta. Myös normaali kausisuunnittelu on tietysti käynnissä tuleville vuosille niin ooppera- kuin orkesterikentälläkin, eli ei tässä lomatunnelmiin ole päästy. Tilanne on itse asiassa yllättävän samankaltainen kuin konsertti- ja oopperatuotantojen väliviikot: suunnittelua, uuden ohjelmiston opiskelua, yhteydenpitoa.

Mitä puuhailet silloin kun et vietä aikaa musiikin parissa?
Suurin ilo tässä koronakaranteenissa on mahdollisuus, suorastaan jopa pakko, kokata ruokaa kotona. Olen tutkinut erilaisia ranskalaisia ja italialaisia keittokirjoihin ja valmistanut lähes joka päivä jonkin uuden reseptin. Viimeksi burgundinpataa. Leivoin myös leipää ensimmäistä kertaa 15 vuoteen, ja siitä tuli varsin hyvää!

Hiihtokausi jäi Suomessa valitettavan lyhyeen, eikä nyt voitu lähteä edes Lappiin lopputalven hiihtolomalle niin kuin oli tarkoitus, mutta fillarit on kaivettu esiin ja ensimmäiset pitkät lenkit on nyt poljettu. Näiden lisäksi olen tässä karanteenin aikaan puuhannut kaikkea sellaista, mitä en ole pitkään aikaan ehtinyt, esimerkiksi siivonnut työhuonetta, pessyt ikkunoita, lukenut kirjoja jotka ovat odottaneet vuoroaan.

Oletko löytänyt viime aikoina uusia puolia itsestäsi?
Varsinaisesti en. Iloitsen toki siitä, ettei tarvitse olla koko ajan matkustamassa jonnekin. En ole ollenkaan ehtinyt pitkästyä, sen verran hektisiä nämä päivät ovat olleet.

Toisaalta muusikko ja säveltäjä on määrätyllä tavalla kasvanut tai ehdollistunut ”eristykseen”, soittimen kanssa kilvoittelu ja sävellystyö edellyttävät keskittymiskykyä ja eristäytymistä muusta maailmasta, joten siinä ei ole mitään uutta. Ehkä ennemminkin tämä ajanjakso on nostanut pintaan muistoja ja asioita yli kymmenen vuoden takaa ajasta ennen kapellimestariuraa, jolloin oli aikaa säveltää ja soittaa enemmän. Jos tilanne jatkuu pidempään näin, voi olla, että kirjoituspöydällä alkaa taas tapahtua.

Sanotaan, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet, miten maailma muuttuu pandemian jälkeen? Miten oma elämäsi muuttuu?
Maailma on varmasti todella toisen näköinen tämän kriisin jälkeen. Suhtautuminen ihmisten väliseen kontaktiin on jo muuttunut – muuttuuko pysyvästi, se jää nähtäväksi. Opimme käyttämään etäkommunikaatiovälineitä entistä paremmin, ja se on jo nyt muokannut ihmisten tapaa kommunikoida keskenään.

Ilmasto puhdistuu kertaheitolla kun matkustaminen loppuu ja kuluttaminen vähenee. Kuinka voisimme tämän jälkeen jatkaa entisen tyylistä matkustamista ja kuluttamista? Miten tämä tulee näkymään klassisen musiikin ja oopperan alalla vastuullisuudessa ja käytännön teoissa?

Taloudelliset olosuhteet pakottavat rakenteita uudistumaan. Toimijoita tulee kaatumaan. Festivaaleja ja taiteilija-agentuureja on jo mennyt konkurssiin. Osa taiteen tekijöistä ei kestä kasvavaa epävarmuutta ja vaihtaa alaa. Orkestereita saatetaan lakkauttaa ja oopperataloista irtisanoa henkilökuntaa. Pelkään, että ekosysteemissä ehtii tapahtua tuhoa niin Suomessa kuin kansainvälisestikin ennen kuin tämä on ohi, mutta samaan aikaan täytyy nähdä kaikessa mahdollisuus uusiutua ja rakentaa uusia toimintatapoja tulevaisuuteen – siinä mielessä kriisitilanteet ovat aina suuri mahdollisuus.

Paikallisuus ja oma yhteisö tulevat korostumaan, ja se voi olla positiivinenkin asia. Kun tämä kaikki on ohi, alkaa taiteiden ja kulttuurin jälleenrakennus- ja sen jälkeen kulta-aika, kun taiteilijoiden patoutunut luomisvimma ja ihmisten halu kokea yhdessä pääsevät taas virtaamaan vapaana yhteiskunnassa.

Kun monet joutuvat viettämään nyt paljon aikaa kotonaan, mitä musiikkia suosittelet tähän tilanteeseen?
Kesää odotellessa on hyvä nautiskella Karol Szymanowskin upeasta oopperasta Kuningas Roger – mieluiten Simon Rattlen ja CBSO:n levytyksen kera.

Mutta erityisesti suosittelisin ottamaan minkä tahansa soittimen käteen, lataamaan vaikkapa Yousician-appin tai etsimään Facebookin kautta muusikon, joka voisi antaa etäsoitto- tai laulutunnin. Se virkistää sinua ja samalla auttaa taiteilijaa. Jos soitin mahdollisesti puuttuu, niin Thomannilta sellaisen saa nopeasti tilattua kotiinkuljetuksella.

Millaiset terveiset haluat lähettää tässä tilanteessa meille kaikille?
Tsemppiä kaikille vaativaan tilanteeseen. Kaiken keskellä, muistetaan nauttia kauniista keväästä, ja erityisesti ne, jotka ovat paiskineet selkä vääränä töitä, käyttäkää tämä harvinainen pakkolomatilaisuus hyväksi palautumiseen ja energian keräämiseen tulevaa varten!

Sopraano Anita Välkki ja "Niin paljon kuuluu rakkauteen" Savonlinnan oopperajuhlien päätöskaronkassa 1982.

Lisää esityksiä Elävän arkiston artikkelissa Iloinen oopperakaronkka.

Täydennetty 31.3.2020: Lisätty tieto Ville Matvejeff on toiminut vuodesta 2014 Jyväskylä Sinfonian ylikapellimestarina.

Taiteilija koronakeväänä 2020