Hyppää pääsisältöön

Kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi ei selviä nettipalaverien tulvasta ilman käsipainoja ja kahvakuulaa – Taiteilija koronakeväänä 2020

Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi koronakeväänä 2020.
Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi koronakeväänä 2020. Suomen kansallisoopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi koronakeväänä 2020. Lilli Paasikivi

Kun koronavirus alkoi määrätä tahdin Suomessa maaliskuun alussa, Kansallisoopperan ensimmäinen tehtävä oli varmistaa sekä työntekijöiden että asiakkaiden terveys ja turvallisuus. Oopperan taiteellinen johtaja Lilli Paasikivi pitää kuormittavassa tilanteessa huolta paitsi oopperasta, myös omasta fysiikasta ja omasta laulukunnosta.

Elämme nyt keväällä 2020 aivan poikkeuksellisia aikoja. Maailmaa koettelee koronapandemia, joka on pysäyttänyt täysin myös koko musiikkielämän. Taiteilijat ja yleisö elävät kodeissaan karanteenin kaltaisissa olosuhteissa.

Kysyimme suomalaisilta muusikoilta, säveltäjiltä, esiintyviltä taiteilijoilta ja kapellimestareilta, miten he viettävät tätä poikkeuksellista kevättä, mitä he suosittelevat kuunneltavaksi juuri nyt ja millaisia terveisiä he haluavat lähettää.

Oopperajohtaja ja oopperalaulaja Lilli Paasikivi vastaa

Missä olet juuri nyt?
Etätöissä ja eristäytyneenä.

Miten koronapandemia on vaikuttanut elämääsi ja arkeesi?
Pandemian seuraukset ovat vaikuttaneet Kansallisoopperan toimintaan merkittävällä tavalla. Valtava määrä arvokasta taiteellista ja hallinnollista työtä valui peruutusten myötä hukkaan. Yleisöltämme jäi näkemättä monia hienoja ooppera- ja balettiesityksiä. Harjoitus- ja esitystoiminnan uudelleenjärjestelyt aiheuttavat työläitä ketjureaktioita monella taholla.

Kun tilanne lähti 12.3. eskaloitumaan, oli ensimmäinen tehtävämme varmistaa työntekijöidemme ja asiakkaidemme terveys ja turvallisuus. Hyvin pian maan hallituksen suosituksen jälkeen päätimme peruuttaa ooppera- ja balettiesitykset. Jokaiselle alan toimijalle esityksien peruuttamisen kynnys on todella korkea, mutta tässä tilanteessa se oli välttämätöntä.

Lähdimme heti myös määrittelemään eri toimintojen prioriteetteja. On ensiarvoisen tärkeää, että kun tilanne joskus tulevaisuudessa on normalisoitunut, olemme valmiudessa jatkamaan esitystoimintaamme sillä korkealla taiteellisella tasolla, joka määrittää työtämme.

Yksi tärkeimpiä asioita on organisoida uusien ensi-iltojen valmistaminen turvallisesti lavastamossa ja puvustossa. Taiteilijoiden harjoittelu etänä tai hyvin rajoitetusti talossa tuli myös järjestää. Ring-kokonaisuuden siirtäminen eteenpäin on sopimusten ja aikataulujen näkökulmasta valtava projekti.

Henkilökohtaisesti olen siirtynyt etätöihin. Päivät kuluvat tietokoneen ääressä ja puhelimessa. Kaipaan dynaamista ja innostunutta työyhteisöämme. Yhteenkuuluvuuden tunne on kriisin aikana vahvistunut entisestään ja joka-aamuiset Teams-palaverit ovat myös mukava digitaalinen jälleennäkeminen.

Yksi suuria ilonaiheita työssäni on ollut seurata oopperaproduktioiden valmistumista. Nyt elävä musiikki on hetkeksi vaiennut ja tilalle on tullut suuri määrä hallinnollista työtä. Ainoa ”lohtu” on digitaaliset oopperaesitykset Stage24-verkkopalvelussamme, Opera Visionilla ja monilla muilla jakelualustoilla.

Miten päiväsi kuluvat?
Alati muuttuva tilanne aiheuttaa paljon työtä, epävarmuutta ja kysymyksiä. Viime viikkoina hallintomme on ollut kuormittunut, mutta puramme tilannetta asia kerrallaan.

Kun normaalisti suhaan oopperalla päivittäin näyttämöltä kokoukseen tai koelaulusta toimistooni, nyt etätöissä jumitan saman pöydän ääressä koko päivän. Minulla onkin käsipainot ja kahvakuula pöydän vieressä, jotta aina välillä saan kropassa veren kiertämään. Oman laulukunnon ylläpitäminen kuuluu myös päivittäisiin rutiineihini.

Mitä puuhailet silloin kun et vietä aikaa musiikin parissa?
Tiedostan, että tämä kevät on ainutkertainen mahdollisuus tehdä myös jotakin sellaista, mille yleensä ei tahdo löytyä aikaa. Olenkin kehittänyt itselleni muutaman voimauttavan projektin. Aloitan jokaisen aamuni joogalla. Tässä tilanteessa on tärkeä huolehtia omasta hyvinvoinnista, muuten kaatuu seinät päälle.

Olen myös tilannut Alku & Juuri -nettikaupasta siemeniä, päämääränäni on esikasvattaa erilaisia kesäkukkia ja vihanneksia.

Puolisoni Jaakko Ilves opettaa viuluoppilaitaan etänä. Päiviämme sävyttää hyvin samanhenkinen huumorimme sekä herkulliset ateriat. Uusia reseptejä kokeillaan ja pakastin tyhjeneekin mukavasti eristyksessä.

Oletko löytänyt viime aikoina uusia puolia itsestäsi?
Kuten varmasti moni muukin, olen joutunut pohtimaan perusturvallisuuden tunnetta ja yhteiskuntamme haavoittuvaisuutta. Myöskin nuorten tulevaisuuden näkymät huolestuttavat. Millainen vaikutus koronakriisin seurauksilla tulee olemaan heidän elämäänsä?

Eristyksessä saan perspektiiviä myös omaan hektiseen elämääni. Vaikka työssä onkin nyt erityistä painetta ja kiirettä, tämä pakon sanelema hidastaminen tuntuu myös hyvältä. Toki sosiaalisena ihmisenä odotan taas todellista kanssakäymistä kollegoiden ja ystävieni kanssa.

Sanotaan, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet, miten maailma muuttuu pandemian jälkeen? Miten oma elämäsi muuttuu?
Olen vakuuttunut siitä, että tällaisen globaalin pohjakosketuksen jälkeen maailmamme muuttuu. Länsimainen omnipotenssi ja nykyinen järjestelmämme saa aimo kolauksen. Toivottavasti se johtaa järjestelmien ja yksilön toiminnan uudelleen arvioimiseen. Taloudellinen ahdinko ja lama sisältävät suuria poliittisia riskejä. Historiassa laajempia konflikteja on edeltänyt lähes aina jonkinlainen taloudellinen kriisi.

Samanaikaisesti kriisi on myös ainutkertainen mahdollisuus oppia ja muuttaa luutuneita toimintatapoja. Ihminen oppii ikävä kyllä tehokkaimmin pakon edessä. Jokaisen meistä tulee arvioida oman toimintansa vaikutuksia. Konkreettisella tasolla uskon turhan matkustamisen vähentyvän ja etätyön lisääntyvän.

Kun monet joutuvat viettämään nyt paljon aikaa kotonaan, mitä musiikkia suosittelet tähän tilanteeseen?
Aamiainen nautitaan kamarimusiikin soidessa. Vakiokappaleita ovat mm. Griegin Lyrische Stücke (Emil Gilels) ja Schumannin Kinderszenen (Clara Haskill). Aamuisin käymme läpi mahdollisia ohjelmanumeroita kamarimusiikkifestivaalilleni, nyt ovat soineet esim. Ravelin ja Debussyn kvartetot.

Puolisoni Jaakko soittaa minulle joskus tuntemattomampia oopperateoksia, kuten Anton Rubinsteinin Moses tai Eugene Ysayen Piére Li Houyeû (Kaivostyöläinen Pierre). Korngoldin vähän esitetyt oopperateokset ovat myös olleet keskustelun aiheena.

Millaiset terveiset haluat lähettää tässä tilanteessa meille kaikille?
Toivotan kaikille terveyttä ja voimia tähän erityiseen tilanteeseen. Iloisiin jälleennäkemisiin musiikin äärellä, kunhan tästä koronakurimuksesta vapaudumme!

Jean Sibelius: Flickan kom ifrån sin älsklings möte. Mezzosopraano Lilli Paasikivi ja pianisti Peter Lönnqvist. Sibeliustalo 8.9.2013.

Syyskuun 7. päivänä 2019 Suomen Kansallisoopperasta taltioidun Wagnerin Ring-sarjan ensimmäisen osan Reininkullan voit katsoa myös Areenassa.

Taiteilija koronakeväänä 2020