Prisma: Evoluution ihmeet – Miten luonnonhistorian myyttiset eläimet kehittyivät?

Miten kehittyivät luonnonhistorian kenties myyttisimmät eläimet?
Caudipteryx oli kalkkunan kokoinen, sulkapeitteinen dinosaurus. Miten kehittyivät luonnonhistorian kenties myyttisimmät eläimet? Kuva: PBS Yle TV1,Prisma: Evoluution ihmeet

TV1 keskiviikkoisin 1. - 8.4.2020 klo 19.00 - 19.55, uusinta lauantaisin klo 10.05 ja maanantaisin klo 22.45, Areenassa

Arabian niemimaan aavikolta on löydetty joukko merkittäviä fossiilijalanjälkiä. Seitsemän miljoonaa vuotta vanhat jäljet kuuluvat muinaisille norsueläimille.

Jälkien avulla on saatu arvokasta tietoa menneestä maailmasta ja sukupuuttoon kuolleista eläimistä.

Kaksiosainen brittidokumentti Evoluution ihmeet tekee matkan menneisyyteen. Sarjassa käsitellään neljän eläinryhmän evoluutiota.

Miten miljoonia vuosia sitten eläneet luonnonhistorian myyttiset eläimet – uljaat norsut, jättimäiset valaat, akrobaattiset linnut ja hurjat krokotiilit ovat kehittyneet?

Miten kehittyivät luonnonhistorian kenties myyttisimmät eläimet?
Deinotherium oli muinainen, suurikokoinen norsueläin. Miten kehittyivät luonnonhistorian kenties myyttisimmät eläimet? Kuva: PBS Yle TV1,Prisma: Evoluution ihmeet

Nykylajien kauan sitten eläneiden esivanhempien joukossa on monia merkillisiä olentoja kuten muinaisia krokotiilieläimiä ja höyhenpeitteisiä dinosauruksia. Retkellä muinaishistoriaan tavataan myös norsu, jolla oli neljä syöksyhammasta, jättimäinen krokotiili sekä maalla elänyt valaan esi-isä, joka käveli neljällä jalalla.

Eläinten kehityshistoria on tiiviisti sidoksissa koko planeettamme evoluutioon.

Matka menneisyyteen alkaa nykypäivän Kanadasta ja Madagaskarilta, jossa tavataan myyttisten lajien nykyisiä edustajia.

Dokumentissa muun muassa tutkitaan, miltä eläinten muinaiset alkumuodot näyttivät. Huippututkijat eri puolilla maailmaa seuraavat fossiilien antamia johtolankoja ja tekevät uusia löytöjä nykyteknologian avulla.

Miten luonnonhistorian myyttiset eläimet kehittyivät?
Pakicetus oli nykyvalaan esi-isä, joka käveli vielä neljällä jalalla. Tohtori Christian De Muizon esittelee Pariisin luonnontieteellisessä museossa esillä olevaa fossiilin mallia. Miten luonnonhistorian myyttiset eläimet kehittyivät? Kuva: PBS Yle TV1,Prisma: Evoluution ihmeet

Tulokset täydentävät evoluution kehitystä ja muinaisten lajien kohtaloita. Miksi jotkut lajit katosivat ja toiset menestyivät? Kuinka muinainen maailma nousi kukoistukseen ja sitten hävisi? Entä mitä tulevaisuus voi tuoda tullessaan?

Tutkijat seuraavat lajien kehityshistoriaa miljoonien vuosien taakse. Samalla he löytävät aiemmin tuntemattomia, muinaisia lajeja ja muita evoluution ihmeitä.

When Whales Walked. Ohjaus: Chad Cohen ja Graham Townsley. Tuotanto: Twin Cities Public Television/Shining Red Productions/PBS/Smithsonian, Britannia, 2019. Lukijana on Juhani Rajalin.