Hyppää pääsisältöön

Työnarkomaaniksi tunnustautuva kapellimestari Osmo Vänskä aikoo tehdä muutoksen – Taiteilija koronakeväänä 2020

Kapellimestari Osmo Vänskä kotonaan Minneapolisissa keväällä 2020.
Kapellimestari Osmo Vänskä yhdistää kuntoilun ja partituuriin perehtymisen. Kapellimestari Osmo Vänskä kotonaan Minneapolisissa keväällä 2020. Kuva: Osmo Vänskän kotialbumi. Osmo Vänskä

Kapellimestari Osmo Vänskä viettää koronakevättä kotonaan Minneapolisissa musisoiden, saunoen ja pelaten shakkia puolisonsa, Minnesotan orkesterin konserttimestarin Erin Keefen kanssa. Osmo tunnustautuu työnarkomaaniksi, jonka elämässä työ on mennyt kaiken muun edelle. Nyt hän on päättänyt tulevaisuudessa omistaa enemmän aikaan läheisilleen.

Elämme nyt keväällä 2020 aivan poikkeuksellisia aikoja. Maailmaa koettelee koronapandemia, joka on pysäyttänyt täysin myös koko musiikkielämän. Taiteilijat ja yleisö elävät kodeissaan karanteenin kaltaisissa olosuhteissa.

Kysyimme suomalaisilta muusikoilta, säveltäjiltä, esiintyviltä taiteilijoilta ja kapellimestareilta, miten he viettävät tätä poikkeuksellista kevättä, mitä he suosittelevat kuunneltavaksi juuri nyt ja millaisia terveisiä he haluavat lähettää.

Kapellimestari Osmo Vänskä vastaa

Missä olet juuri nyt?
Olen vaimoni kanssa kotona Minneapolisissa.

Miten koronapandemia on vaikuttanut elämääsi ja arkeesi?
Olin maaliskuun alussa 2 viikkoa töissä Israelin Filharmonikkojen kanssa. Molempien viikkojen solistit olivat virusmääräysten takia estyneitä ja lopulta 3 konsertin peruuttamisen johdosta pääsin palaamaan kotiin viimeisenä päivänä ennen rajojen sulkeutumista.

Miten päiväsi kuluvat?
Jatkuvan matkustelun sijasta nyt on aikaa olla ja myös pysyä kotona. Päivittäisten rutiinien listalla on kokkaamista ja erilaisia kotiaskareita, kuntoilua, lukemista, elokuvia, tulevien ohjelmien opiskelua, klarinetin soittoa, FaceTime-aikaa läheisten kanssa jne. Ja tietysti sauna!

Erinin kanssa ollaan tilattu muutama klarinetti / viulu -duo ja nyt on aikaa niiden harjoitteluun.
Peli shakkia päivässä on meille tärkeää, koska Erin ja mä ollaan molemmat paitsi johtajatyyppejä, myös erittäin kilpailuhenkisiä. Siksi haaste on aina hirmuisen todellinen. Juuri nyt ovat voitot tasan…

Oletko löytänyt viime aikoina uusia puolia itsestäsi?
Olen työnarkomaani ja siitä johtuvat velvoitteet ovat menneet elämässäni usein kaiken muun edelle. Nyt niitä kiireitä ei ole, ja siksi toivon voivani opetella antamaan aikaa läheisilleni ja kommunikoida heidän kanssaan enemmän. Myös tulevaisuudessa.

Sanotaan, että paluuta entiseen maailmaan ei ole. Mitä ajattelet, miten maailma muuttuu pandemian jälkeen? Miten oma elämäsi muuttuu?
Olisipa todella kiva tietää vastaukset noihin kysymyksiin!

Uskon että maailma muuttuessaankin haluaa yhä kuunnella musiikkia, joka on antanut sille niin paljon ja yhdistänyt ihmisiä eri maissa ja kulttuureissa. Bach, Beethoven, Mozart jne. ovat kovia nimiä nyt ja myös tulevaisuudessa.

Kun monet joutuvat viettämään nyt paljon aikaa kotonaan, mitä musiikkia suosittelet tähän tilanteeseen?
Meillä kuunnellaan yleensä paljon jazzia, Satchmo + Ella, Benny Goodman, Dizzy Gillespie jne.

Aamun aloitukseen hyvä vaihtoehto on Bach / Glenn Gould.

Monet orkesterit lähettävät konserttejaan nyt netin kautta ja esimerkiksi Metropolitan Opera -esitykset tarjoavat upeita elämyksiä vastapainoksi huonoille uutisille.

Millaiset terveiset haluat lähettää tässä tilanteessa meille kaikille?
Älkää ottako riskejä koronanviruksen kanssa. Seuratkaa ihmeessä asiantuntijoiden antamia ohjeita. Kaikesta huolimatta ja juuri sen tähden toivon hyvää ja positiivista mieltä meille jokaiselle!

Katso ja kuuntele

Respighi, Ottorino: Rooman pinjat & Kujala, Veli: Konsertto viululle ja orkesterille Auseil (kantaesitys) & Rahmaninov, Sergei: Sinfonia nro 1.
Helsingin kaupunginorkesteri, joht. Osmo Vänskä, sol. Eriikka Maalismaa, viulu. Musiikkitalo 1.11.2019.

Taiteilija koronakeväänä 2020

  • KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    KPKO:n iskevä juhlajulkaisu osoittaa orkesterin vahvuudet

    Äänitysprojektien toteuttaminen pandemiaolosuhteissa ei useimmiten ole ihan suoraviivainen prosessi. Tämän sai omakohtaisesti todeta myös 50-vuotisjuhlavuottaan viettävä Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri. Lykkäyksistä huolimatta saatiin ensimmäinen julkaisu uuden taiteellisen johtajan viulisti Malin Bromanin kanssa tehtyä.

  • Eero Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Hämeenniemen improvisaatioissa on luonnetta ja syvyyttä

    Säveltäjä Eero Hämeenniemen (s. 1951) itsenäisen ajattelun tulokset ovat viime vuosikymmenten aikana löytäneet muotonsa niin soivassa ja kuin kirjallisessakin muodossa. Tällä kertaa puhuu muusikko Hämeenniemi, jonka pianoimprovisaatiot heijastelevat muun muassa jazz-, gospel-, barokki- ja karnaattista musiikkia.

  • Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Laulu-Miehet tulkitsevat Melartinia tulisesti

    Säveltäjä Erkki Melartinin (1875–1937) musiikkia ei äänitteillä tai konsertiohjelmistoissa liian usein vastaan tule. Tämä on tietysti harmillista, koska Melartinin herkkävireistä äänistöä kuulisi mielellään enemmänkin. Melartin hehkui etenkin orkesterisäveltäjänä, mutta muutakin kiinnostavaa hänen tuotannostaan löytyy.

  • Seitakuoro juhlii ensitaltoinneilla

    Seitakuoro juhlistaa neljällä uudella ensitaltoinnilla

    Rovaniemellä toimiva Seitakuoro on yksi pohjoisen tärkeistä kulttuuritoimijoista ja lappilaisen identiteetin ylläpitäjistä. Kadri Joametsin johtaman kokoonpanon uusin julkaisu huipentaa kymmenen vuotta sitten alkaneen Lappi-trilogian. Edeltävillä levyillä soi pääosin vuosien varrella kuoron konserteissa tutuksi tullut ohjelmisto.