Hyppää pääsisältöön

Kirkkomusiikki soi pääsiäisenä Yle Klassisessa

Orgeln i Collégiale-Saint-Jean-Baptiste i Roquemaure, Frankrike.
Orgeln i Collégiale-Saint-Jean-Baptiste i Roquemaure, Frankrike. Kuva: Wikimedia Commons / Marianne Casamance kirkkorakennukset,urut,Roquemaure

Ylen klassisen musiikin internet-kanava Yle Klassinen lähettää pääsiäisen aikaan jälleen runsaasti kirkkomusiikkia. Kanavan ohjelmistossa soivat tänäkin vuonna hiljaisen viikon ja pääsiäisviikon suurteokset, kuten Johann Sebastian Bachin Matteus-passio, Joseph Haydnin Vapahtajan seitsemän viimeistä sanaa ristillä ja Franz Lisztin oratorio Christus.

Yle Klassisessa kuullaan kiirastorstaista toiseen pääsiäispäivään saakka paljon niin vokaaliteoksia kuin soitinmusiikkiakin eri aikakausilta. Ohjelmistossa on tuttua pääsiäismusiikkia ja myös harvinaisuuksia.

Kiirastorstaina 9.4. Päiväklassisessa soi Gioachino Rossinin Stabat Mater, jossa yhtenä solistina suomalainen basso Mika Kares. Illalla noin kello 21.00 on vuorossa Gottfried August Homiliuksen oratorio Messias kokonaisuudessaan.

Pitkäperjantain 10.4. Aamuklassisessa kuullaan muun muassa Michael Praetoriuksen Pääsiäismessu 1600-luvulta ja kello 18.00 Iltaklassisen aluksi on vuorossa Johann Sebastian Bachin Matteus-Passion kokonaisesitys, joka on taltioitu Italiasta Pisan Anima Mundi -musiikkijuhlilta vuonna 2016. Evankelistana laulaa tenori James Gilchrist, ja esityksen johtaa John Eliot Gardiner.

Pitkäperjantain Yöklassisen aloittaa kello 23.10 Antonio Caldaran oratorio Maria Magdalena Kristuksen jalkojen juuressa. René Jacobsin johtaman Schola Cantorum Basiliensis -kamariorkesterin solisteina laulavat mm. sopraano Maria Cristina Kiehr ja kontratenori Andreas Scholl.

Pääsiäislauantaina 11.4. kuullaan illansuussa mm. Dietrich Buxtehuden seitsemän kantaatin sarja Membra Jesu Nostri ja Frantisek Xaver Brixin oratorioharvinaisuus Juudas Iskariot kello 18.14. Yöklassisessa on tarjolla mm. Georg Friedrich Händelin Ylösnousemus-oratorio.

Ensimmäisen pääsiäispäivän 12.4. musiikkiantia ovat mm. Chiara Margarita Cozzolanin harvoin kuultu Pääsiäismessu sekä Carl Philipp Emanuel Bachin oratorion Jeesuksen ylösnousemus ja taivaaseenastuminen kokonaisesitys.

Toisena pääsiäispäivänä 13.4. sopraano Kathleen Battle laulaa aarioita Johann Sebastian Bachin kantaateista aamuseitsemän jälkeen, ja puoliltapäivin on vuorossa Johann Nepomuk Hummelin Missa Solemnis C-duuri.

Koko pääsiäisen ohjelmisto on luettavissa osoitteessa: https://areena.yle.fi/radio/opas sekä Teksti-tv:n sivulta 339 (Yöklassinen sivu 344).

Yle Klassinen soi 24 tuntia vuorokaudessa. Kanava kuuluu osoitteissa:
http://yleklassinen.fi (Yle Areena)
http://mediau.yle.fi/liveklassinen (Windows Media Audio)
http://mediau.yle.fi/liveklassinen256 (Windows Media Audio 256 kbps)
http://icecast.live.yle.fi/radio/YleKlassinen/icecast.audio (Icecast)
Analogisesti kanava kuuluu päivittäin kello 13-14 sekä 23.10-06.00 Yle Radio 1:n taajuudella.
Kaikki Yle Klassisen ohjelmat ovat kuunneltavissa Yle Areenasta myös jälkikäteen.

  • Alakotilan takuuraikkautta mandoliinilla

    Levyarvostelu

    Taidemusiikin ja nykykansanmusiikin rajamaa versoo yhä runsaammin mielenkiintoista musiikkia, ja ahkerin puutarhuri siellä on säveltäjä, sovittaja, kosketinsoittaja ja pedagogi Timo Alakotila. Vuonna 2014 hän sävelsi konserton pitkäaikaiselle yhtyekaverilleen, mandoliininsoittaja Petri Hakalalle, ja nyt kun teos on saatu levytettyä, siitä saattaa tulla suomalaisten kamariorkesterien keskuudessa yhtä suosittu kuin Alakotilan Concerto grossosta.

  • Kitaristi Janne Malinen kuljettaa punaista lankaa halki vuosisatojen

    Levyarvostelu

    Uuteen levyyn asti olen pitänyt Janne Malista luovana mutta tolkullisena kitaristina. Nyt hän kuitenkin yhdistää kolme teosta, joilla ei ole mitään yhteistä: Piazzollan kaksoiskonserton kitaralle ja bandoneonille, Weissin luuttukonserton klavikordisäestyksellä sekä niiden välissä Tommi Kärkkäisen konserton sähköisesti käsitellylle silent-kitaralle. Levyn kuunneltuani pidän Janne Malista entistä luovempana mutta edelleen tolkullisena. Rohkeudesta ja ilmaisun pakosta syntyvä punainen lanka tikkaa kokonaisuuden yhteen.

  • Toimiiko kuoro saamelaisuuden tulkkina?

    Levyarvostelu

    Laajan Saamenmaan musiikista ja kulttuurista riittäisi syvää innoitusta myös valtakulttuurin taidemusiikille, etenkin nyt kun kulttuurien kohtaamisesta on siivottu räikeimmät virheet. Pohjoinen huippukuoro Erik Westbergs Vokalensemble on omistanut uuden levynsä saamelaisvaikutteiselle musiikille. Joikun ja kamarikuoroilmaisun yhdistäminen ei ole helppoa, mutta tulos kuulostaa yllättävän luontevalta, innoittuneelta ja saamelaislähtöiseltä.

  • Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri toteuttaa Wiljami Niittykosken vision

    Levyarvostelu

    Kaustisen Salonkylässä asunut, vuonna 1985 kuollut Wiljami Niittykoski oli keskeinen hahmo siinä kehityksessä, jonka tuloksena kaustislainen viulunsoitto on nyt maailmanperintökohde. Salonkylän Sibelius oli kasvanut pelimanniperinteeseen mutta myös alueelle suodattuneeseen taidemusiikkiin, ja sävelsi sielunsa tunnot kappaleiksi, joita Kaustisella yhä soitetaan. Keski-Pohjanmaan kamariorkesteri on nyt tehnyt tämän kansanomaisen sävelaarteiston pohjalta levyn, joka toteuttaa Niittykosken genrerajatonta musiikkinäkemystä tyylikkäästi.

Lue myös - yle.fi:stä poimittua