Hyppää pääsisältöön

Näin Verta, hikeä ja t-paitoja -sarjaa voi käyttää opetuksessa – opettaja, jaa parhaat etäopetusvinkkisi!

Viisi suomalaista nuorta poseeraa MyanmarinYangonissa temppelin edustalla.
Viisi suomalaista nuorta poseeraa MyanmarinYangonissa temppelin edustalla. Kuva: Márton Jelinkó / Warner Bros televisiosarjat,Susani Mahadura,Maiju Voutilainen,Verta, hikeä ja t-paitoja (Suomi)

Etäkoulu vaatii opettajalta paljon luovuutta. Oppilaita olisi innostettava opiskeluun, vaikka olosuhteet eivät välttämättä ole oppimiselle suosiolliset. Millaisia inspiroivia tehtäviä sinä olet oppilaillesi keksinyt? Jaa jutun lopussa ideasi ja vinkkisi innoitukseksi muille!

Otetaan esimerkiksi Yle Areenasta löytyvä Verta, hikeä ja t-paitoja -sarja. Sarjassa neljä intohimoisesti vaatteisiin suhtautuvaa suomalaista nuorta vaikuttajaa matkustaa Myanmariin ottamaan selvää vaateteollisuudesta ja pikamuodin synnystä. Nuoria puhutteleva sarja on ollut suosittu opetuskäytössäkin.

Neljä eri aineen opettajaa kertoo, miten he ovat hyödyntäneet sarjaa opetuksessaan.

Englanti: Kestävää kehitystä englanniksi

"Englannin tunnilla käsittelimme kestävän kehityksen teemoja. Pyysin oppilaita katsomaan itse valitsemansa jakson sarjasta ja sen jälkeen esittelemään sen englanniksi 7-10 virkkeen mittaisella tekstillä, joka tyyliltään muistuttaa TV-opasta. Kehotin käyttämään aiheeseen liittyvää sanastoa. Olen tosi iloinen siitä, miten huolellista työtä oppilaat tekivät ja selvästi paneutuivat aiheeseen."

Johanna Viitasalo, englannin opettaja, Helsingin Suomalainen Yhteiskoulu, Helsinki

ET: Onko kaikki sittenkään kunnossa?

"Pyysin 4-6 -luokkalaisten ET-ryhmää katsomaan sarjan jakson 7. ja sen jälkeen pohtimaan kirjoittamalla vihkoon, että vaikka tehtaassa noudatetaan sääntöjä ja ihmisoikeuksia, onko kaikki sittenkään hyvin? Lisäksi pyysin selittämään mitä tarkoittaa eettisyys, oikeudenmukaisuus ja tasa-arvo?

Toinen tehtävä liittyi sarjan ensimmäiseen jaksoon.
1. Kuinka monta t-paitaa sinun kaapistasi löytyy?
2. Katso Yle Areenasta ’Verta, hikeä ja T-paitoja’ ohjelman ensimmäinen jakso.
3. Kirjoita vihkoosi otsikoksi ’Verta, hikeä ja T-paitoja, osa 1’. Vastaa kysymykseen kokonaisella virkkeellä: Paljonko yhteen puuvillaiseen t-paitaan tarvitaan vettä? Laske tämän jälkeen, kuinka paljon vettä on tarvittu sinun paitoihisi."

Niina Vitikainen, luokanopettaja, Alhoniityn koulu, Nokia

Nuori suomalainen nainen kauhistuneen näköisenä kokeilee ompelukonetta Myanmarissa vaatetahtaalla. Paikallinen nainen opettaa.
Nuori suomalainen nainen kauhistuneen näköisenä kokeilee ompelukonetta Myanmarissa vaatetahtaalla. Paikallinen nainen opettaa. Kuva: Toni Sillanpää / Warner Bros Verta, hikeä ja T-paitoja,Maiju Voutilainen,vaateteollisuus,Verta, hikeä ja t-paitoja (Suomi)
Nuoret suomalaiset tekemässä töitä puuvillan kuivaamossa Myanmarissa.
Nuoret suomalaiset tekemässä töitä puuvillan kuivaamossa Myanmarissa. Kuva: Toni Sillanpää / Warner Bros puuvillateollisuus,Verta, hikeä ja t-paitoja (Suomi)

Käsityö: Mitä on vastuullinen vaatekauppa?

"Olen aiemminkin puhunut oppilailleni paljon vastuullisuudesta tekstiilien hankinnan ja käytön suhteen sekä erilaisista tekstiilimateriaaleista. Etätehtävänä pyysin 7.-9. -luokkalaisia oppilaitani katsomaan sarjasta jakson ja vastaamaan sitten kysymyksiin, jotka perustuvat nähtyyn.

Sen lisäksi, että sarjassa nähdystä voi tehdä kysymyksiä, voi myös pohtia lisää aiheeseen liittyviä kysymyksiä. Esimerkiksi mitä löytyy omasta vaatekaapistasi tai tutki jonkun tuotteen elinkaarta jne.

Sarja on herättänyt paljon ajatuksia. Olemme nyt katsoneet neljä jaksoa ja jo ensimmäisen jakson jälkeen moni oppilas kommentoi, että miettii nyt aivan eri tavalla pikamuodista ja siihen vaikuttavista asioista."

Hanna Katri Hetemäki, tekstiilityön lehtori, Karakallion koulu, Espoo.

Kotitalous: Mitä puhuva T-paita kertoisi?

"Olen käyttänyt 7.luokkalaisten kotitalouden tunneilla Verta, hikeä ja t-paitoja -sarjan jaksoja tavoitteena tukea ja rohkaista oppilaita ajattelemaan kestävää kuluttamista sekä osana vaatehuoltoa ja materiaalien tunnistustehtäviä.

Koulussamme muotoiluoppiminen on osana kaikkia oppiaineita. Siinä ollaan luovan prosessin äärellä, jossa eri tiedonalojen tietoa ja taitoa yhdistetään omaan arkikokemukseen.

Nyt etäopetuksen aikana oppilaat katsovat jaksot 1-4 ja tekevät niihin liittyen projektitehtävän. Siinä korostuvat oppilaiden oma havainnointi, ideointi, tutkiva oppiminen, käsillä tekeminen sekä kommunikointi.

Oppilaita ohjataan keksimään ja kysymään kysymyksiä omalle t-paidalleen ja vastaamaan kysymyksiin. Oppilaat tekevät ”puhuvan t-paidan”, joka kertoo oppilaan omalla äänellä tietoa t-paidan tarinasta ja esittelee t-paidan animaatiolla. Valmiit animaatiot jaetaan oppimisalustalle ja niitä katsotaan yhdessä."

Liisa Lavonen, kotitalouden ja teknisen työn aineenopettaja, luokanopettaja, Arabian peruskoulu, Helsinki

Miten sinä olet etäopena saanut oppilaat innostumaan ja millaisia etäopiskeluideoita olet keksinyt? Jaa vinkkisi!


  • 4. osa: ¡Hogar, dulce hogar!

    Paikan ilmauksia, olla-verbejä, historiaa.

    Tässä osassa opit kysymään tietä ja paikan ilmauksia. Kieliopissa opiskellaan muun muassa olla-verbi merkityksessä "sijaita, olla jossakin": estar – hay. Lisäksi tutustutaan Espanjan historiaan 1500-luvulle saakka.

  • Vihdoinkin mä oon mä

    Joonatan on 28-vuotias transmies.

    Transmies Joonatan kertoo millaista on tulla vihdoin kohdatuksi sellaisena kuin on, miehenä

  • Mediataitoja kouluun

    Mediataitoja kouluun

    Mediakompassi-kokonaisuus koostuu kolmesta eri ohjelmasarjasta, joista ensimmäinen on tarkoitettu alkuopetukseen, toinen alakouluun ja kolmas yläkouluun ja lukioon.