Händelin oratorio Messias muistuttaa romaaniklassikkoa - siinä on hyviä käänteitä, jotka kaikki tuntevat, mutta nyky-yleisöön kokonaisuus uppoaisi paremmin erikoistehoste-elokuvana. Juuri siksi kapellimestarit Goossens ja Beecham jo vuonna 1958 työstivät Messiaasta häpeilemättömän, filharmonisen uudelleenorkestroinnin, jonka Jonathan Griffith on nyt kaivellut arkistosta ja levyttänyt joukkoineen. Valitettavasti levyn laatu on pelkästään häpeilemätön eikä ollenkaan filharmoninen.
Levyn otsikko "Messiah… Refreshed" houkutteli minua kuin sonta kärpästä. Uskollinen periodimusisointi voi tuottaa riemukkaita tulkintoja klassikoista, mutta ajattelin että aika on kypsä filharmonisen barokkihekumoinnin toiselle tulemiselle. Samaa ovat ajatelleet Griffith ja levy-yhtiö Signum, mutta unohtaneet että toisen tulemisen pitäisi olla parempi kuin ensimmäinen.
Pahinta levyssä on sietämätön projektikuoro, jonka melusta ei erota, kumpi klappaa enemmän, laulajien yhtenäisyys keskenään vai orkesterin kanssa. Levyn nuorisokuoro ei ole juuri kummempi. Tämä on käsittämätöntä, sillä Iso-Britanniassa riittäisi huippukuoroja joka lähtöön.
Levyn solistinelikko on kasattu divaritason väestä, joiden äänivarat eivät riitä, kun pitäisi ison orkesterin yli saada kuulumaan barokkiestetiikalle sävelletyt soolot. Lisäksi äänitys etenkin kuoron suhteen kuulostaa jumppasalissa tehdylttä.
Olen ennenkin huomannut, että Iso-Britanniassa levytetään paljon ja välillä mielenkiintoista, mutta laatu vaihtelee, koska harjoitus- ja tuotantoaikaa on vähän. Sikäläisten ammattiorkesterien prima vista -taito on huikea, ja tälläkin levyllä Lontoon kuninkaallinen filharmoninen orkesteri soittaa erinomaisesti, mutta näin ison teoksen eri osasten yhteensovittaminen olisi vaatinut enemmän työtä.
Levyn ainoa hyvä puoli oli, että Goossensin orkesterointi alkoi kiinnostaa. Nopeasti havaitsin, että siitä tehtiin tuoreeltaan levytys vuonna 1959 Händelin 200-vuotisjuhliin. Ja mikä levytys se onkaan! Täynnä kiihkeyttä ja paatosta, huikean uskottavat solistit ja äänityskin pehmeä, luonnollinen ja aikaa kestänyt. Griffith joukkoineen on tietysti ollut aiemmasta levytyksestä tietoinen, joten kysyä sopii, miten he nyt kehtasivat.
Laadukkaasti tehtynä tällainen sinfonia-Messias olisi takuuhitti myös Suomessa. Katseeni kääntyy HKO:n suuntaan - sen organisaatio pystyisi tuottamaan brittejä paljon paremman Messiaan jonkun tulevan juhlakautemme iloksi, ja orkesteri saisi soittaa hienoa musiikkia omilla vahvuuksillaan.
"Messiah… Refreshed!" Georg Friedrich Händel (sov. Eugene Goossens ja Thomas Beecham): Messias. - Royal Philharmonic Orchestra, National Youth Choir of Great Britain ja The Jonathan Griffith Singers/Jonathan Griffith sekä Penelope Shumate, sopraano, Claudia Chapa, mezzosopraano, John McVeigh, tenori, ja Christopher Job, bassobaritoni. (Signum Records, SIGCD610)
Kuuntele Uudet levyt 21.4.2020, toimittajana Kare Eskola.